051-36913094

نکات ایمنی در رابطه با دستگاه برش لیزر

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

نکات ایمنی در رابطه با دستگاه برش لیزر

نکات ایمنی در رابطه با دستگاه برش لیزر

دستگاه های برش لیزر امروزه در صنعت تبلیغات کاربردهای بسیاری دارند و مسلما کار کردن با آن ها نیز، نیاز به مهارت های خاصی دارد. در این مقاله سعی بر این داریم تا نکات ایمنی در رابطه با دستگاه برش لیزر و کار با آن ارائه دهیم.

پیش از خواندن بقیه مطالب بهتر است بدانید که تفاوت فایل های Vector و Bitmap چیست چون نکاتی که گفته می وشد در رابطه با این دو فایل ممکن است کمی متفاوت باشد. فایل های وکتور مجموعه ای از دایره ها و خطوط ریاضی هستند و اصولا با نرم افزارهایی مثل Adobe Illustrator, Inkscape, AutoCAD و Corel ساخته می شوند. در حالی که فایل های بیت مپ مجموعه ای از پیکسل های مشخص هستند که شامل عکس های دیجیتالی، فایل های خروجی فوتوشاپ و… می باشند.

نکته اول: آماده سازی برای برش لیزری و حکاکی 

مسلما اولین مرحله کار با یک دستگاه لیزر، آماده سازی آن می باشد که می توان گفت در واقع مهمترین مرحله می باشد چون در صورتی که نکات مهم آن را درست اجرا نکنید ممکن است برش کارتان خوب پیش نرود. نکات زیر می تواند در این مرحله به شما کمک خوبی کند.

– استفاده از نوار محافظ

ممکن است شما نیز بارها با این مشکل روبرو شده باشید که بعد از حکاکی لبه های کار شما کمی سوخته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید لبه های کار خود را با نوار محافظ بپوشانید تا از سوختن و خراب شدن کارتان جلوگیری کنید.

–پیش تنظیمات دستگاه برش لیزری

دستگاه لیزر شما مطمئنا دارای تنظیماتی برای ضخامت و مواد مختلف دارد. سعی کنید این اطلاعات را در جایی نگهداری کنید و برای بالا بردن کیفیت کارتان مدام آن ها را چک کنید.

–ست پیش از حکاکی

یکی از نکات مهمی که می تواند به شما در یک برش لیزر خوب کمک کند این است که قبل از انجام حکاکی بر روی مواد مختلف؛ در صورتی که در مورد تنظیمات برش خود شک دارید ابتدا با یک طرح ساده مثلا دایره ای شکل آن را تست کنید و در صورت عدم کیفیت تنظیمات خود را آنقدر تغیر دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

نکات بسیاری در مورد طرز استفاده صحیح از دستگاه برش حکاکی وجود دارد که در پست های بعدی به آن ها اشاره خواهیم کرد.

در قسمت قبلی نکاتی راجع به حکاکی و برش لیزر با دستگاه لیزر، نوع آماده سازی، استفاده صحیح از نوار محافظ، پیش تنظیمات دستگاه برش لیزری و انجام تست قبل از عمل حکاکی گفته شد. در این پست نیز سعی بر این داریم تا نکات مفید دیگری در رابطه با دستگاه برش لیزر برای شما عنوان کنیم.

نکته دوم : لایه ها در برش لیزری

گاهی اوقات نیاز است تا فقط قسمتی از کار شما حکاکی شود؛ بنابراین یکی از مهمترین ترفندهای استفاده از دستگاه برش لیزر این است که فایل خود را در لایه های مختلف طراحی کنید. در این صورت اگر شما نیاز داشته باشید فقط قسمت و یا قسمت هایی از کار خود را حکاکی کنید، می توانید آن لایه ها را در نرم افزارهای طراحی با روشن و خاموش کردن لایه ها، به راحتی جدا کنید.  با استفاده از طراحی با لایه ها شما کنترل فایل خود را در دست خواهید داشت.

نکته سوم : حکاکی روی چوب

اگر شما لوگو و یا عکسی طراحی کرده اید که می خواهید آن را بر روی یک تکه چوب حکاکی کنید باید دقت کنید که چوب خام جنس متفاوتی نسبت به بقیه محصولات چوب مانند MDF دارد.  شیارهای ناشی از گذر سال ها بر روی چوب، باعث می شود تا سوختگی بر روی قسمت های مختلف چوب شما متفاوت شود و در بعضی از قسمت هایی که سخت تر هستند  سوختگی تیره تری  ببینید. اگر یکدستی کار برایتان بسیار مهم است بهتر است از تخته های چند لا استفاده کنید.

نکته چهارم : جلوگیری از تداخل خطوط

گاهی برای برش چند بخش سعی می کنیم تا با چیدن آن ها کنار هم و یکی کردن خطوطشان در عملیات حکاکی صرفه جویی کنیم. این فکر خوبی است به شرط این که درست انجام شود. با یک مثال سعی می کنیم نحوه صحیح انجام شدن کار را به شما نشان بدهیم.

فرض کنید دو مربع کنار هم را میخواهیم برش دهیم. اگر این دو مربع را در کنار هم قرار دهیم، کامپیوتر هنوز هم آن ها را دو مربع مجزا تشخیص می دهد و در حین حکاکی، دو بار بر روی خط مشترک آن ها برش می خورد و این باعث می شود تا لبه های مشترک دو مربعی که کنار هم چیدید بسوزد. بنابراین بهتر است در طراحی خود یک مربع کامل و یک مربع فقط با سه ضلع طراحی کنید تا در حین برش فقط یک بار روی ضلع مشترک عملیات حکاکی انجام شود. پس سعی کنید همیشه از تداخل خطوط با هم جلوگیری کنید.