051-33677993

حکاکی روی فلز + انواع روش‌های حکاکی روی فلز

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

روش های حکاکی روی فلز

آشنایی با انواع روش های حکاکی روی فلز

با توجه به ماهیتی که فلزات دارند، انجام حکاکی بر روی آنها بسیار سخت و دشوار است. علاوه بر سخت بودن، از آنجایی که بسیاری از کارهای حکاکی به واسطه دست صورت می‌گیرد، این کار به شدت زمان بر است. اما در حال حاضر با تولید دستگاه حکاکی روی فلز دیگر چنین مشکلات وجود ندارد و در کوتاه ترین زمان می‌توان حکاکی بر روی فلز را انجام داد. برای استفاده از دستگاه حکاکی لیزری، روش‌های مختلفی وجود دارد که از هر یک از آنها می‌توانید برای طراحی لوگو و کنده کاری متن استفاده کنید. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی انواع روش‌های مختلف حکاکی روی فلز و مزیت‌های دستگاه حکاکی لیزری بپردازیم.

حکاکی روی فلز چیست؟

حکاکی روی فلز نوعی روش چاپ است که در زمان قدیم از آن برای حک کردن تصاویر و حروف و کلمات استفاده می‌شد. در حال حاضر نیز از حکاکی برای ساخت نقش و نگارهای مختلف بر روی فلزات و غیره استفاده می‌شود. اگر به دنبال این هستید که عمل حکاکی را بر روی فلز انجام دهید، بهترین کار استفاده از دستگاه حک لیزری می‌باشد. در حکاکی بر روی فلز از لیزر فایبر استفاده می‌شود.

از آنجایی که این دستگاه از تکنولوژی پیشرفته و به روزی استفاده می‌کند؛ در حین کار با آن هیچگونه آلودگی صوتی و کیفیت خروجی را شاهد نخواهید بود. به واسطه این دستگاه می‌توانید ظریف‌ترین و زیباترین حکاکی‌ها را بر روی فلز انجام دهید. حکاکی روی فلز طول عمر بالایی دارد و تحت هیچ شرایطی از بین نخواهد رفت و دلیل آن هم استفاده نشدن مواد اضافه در حکاکی می‌باشد.

کاربرد حک روی فلزات

از دستگاه حکاکی لیزری برای حک کردن روی انواع فلزات از جمله طلا، نقره و استیل نیز استفاده می‌شود. با توجه به کارایی بالایی که این دستگاه دارد، رد پای آن را می‌توان در بسیاری از صنایع مشاهده کرد. از جمله این صنایع می‌توان به صنعت خودرو سازی، حکاکی بر روی کالاهای دیجیتال به مانند لپ تاپ، و نیز حکاکی بر روی تجهیزات پزشکی و بیمارستانی اشاره کرد.
همچنین یکی از صنایع مهمی که از دستگاه حکاکی لیزری در آن استفاده می‌شود، صنعت جواهر سازی می‌باشد. همانطور که می‌دانید جواهراتی به مانند نقره و طلا محبوبیت بسیاری دارند و یکی از دلایل آن ظرافت به کار رفته در این محصولات می‌باشد. این فلزات بسیار ظریف هستند. البته لازم به ذکر است که از هر دستگاه حکاکی نمی‌توان برای حکاکی بر روی آنها استفاده کرد و در حال حاضر بهترین گزینه برای حکاکی روی جواهرات استفاده از دستگاه حکاکی لیزری می‌باشد که در بخش‌های بعدی به توضیحات آن خواهیم پرداخت.
با توجه به مواردی که به آنها پرداختیم؛ به بیان ساده حکاکی می‌تواند به یک فلز و یا هر کالای دیگری هویت بخشیده و آن کالا را به یک محصول ارزشمند تبدیل کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع روش‌های حکاکی روی فلز بپردازیم.

حکاکی ضربه ای روی فلز

انواع روش‌های حکاکی روی فلز

روش‌های حکاکی بر روی فلز را می‌توان به 7 روش تقسیم بندی کرد که عبارتند از؛ حکاکی ضربه‌ای یا کوبشی، حکاکی خراشی، حکاکی لیزری، حکاکی الکتروشیمیایی، حکاکی دروازه‌ای، حکاکی پرسی و حکاکی رول مارکتینگ که در ادامه به توضیح مفصل آنها خواهیم پرداخت.

1. حکاکی ضربه‌ای یا کوبشی

حکاکی کوبشی یکی از انواع حکاکی روی فلز به شمار می‌رود که بسیار کارآمد است و برای حک کردن شماره و یا انواع متن بر روی سطوح سخت از آن استفاده می‌شود. روش کار در این نوع حکاکی بدین صورت است که یک سوزن از جنس تنگستن با فرکانس بالا به سطح مورد نظر برخورد کرده و به بدین صورت عمل حکاکی صورت خواهد گرفت. این روش هیچگونه محدودیتی برای حکاکی روی فلز ندارد و در صنایع مختلف برای حکاکی روی آهن و یا حتی آلومینیوم نیز از آن استفاده می‌شود.

این دستگاه برای ایجاد نیروی مورد نیاز ضربه به دو صورت عمل خواهد کرد که عبارتند از پنوماتیک و مگنتیک که نوع پنوماتیک آن از اصطکاک پایین‌تری برخورد دار است. سیستم مگنتیک نیز مزیت‌هایی دارد که از جمله این موارد می‌توان به کم بودن صدا در حین کار و نیز اجازه کار در فضاهای بسته اشاره کرد.

از روش حکاکی کوبشی و یا ضربه‌ای برای کارهای مختلفی استفاده می‌شود. به عنوان مثال از این روش می‌توان برای حک کردن روی پلاک، آرم و لوگو یا درج تاریخ تولید و ساخت محصولات استفاده کرد. از جمله مزیت‌های این روش از حکاکی می‌توان به ظرافت بالا، کیفیت فوق العاده و نیز سرعت عمل بالا اشاره کرد. این دستگاه معایبی را نیز به همراه دارد که مهمترین آن سر و صدای نسبتا زیاد آن می‌باشد.

2. حکاکی خراشی

روش حکاکی خراشی یکی از معروف‌ترین انواع حکاکی به شمار می‌رود که بیشتر محبوبیت آن به دلیل بی صدا بودن آن می‌باشد. نوع حکاکی بسیار مدرن بوده و حکاکی با کیفیت بالا را می‌توان به واسطه آن انجام داد. از این روش برای حکاکی بر روی خودرو، در صنایع خودروسازی بزرگ دنیا به مانند بنز و فراری استفاده می‌شود. در این روش برخورد دستگاه به سطح با کمترین میزان صدا صورت می‌گیرد و به همین دلیل نیز آلودگی صوتی به کمترین میزان خود رسیده است.

حکاکی به روش اسکرابی و یا همان خراشی، مدرن‌ترین روش حکاکی است و در این روش نیز سوزن استفاده شده برای حکاکی از جنس تنگستن کارباید است. این روش نیز محدودیتی به همراه ندارد و از آن می‌توانید برای حکاکی بر روی انواع فلزات استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که حکاکی باید بر روی فلزی صورت گیرد که مقاومت بالایی دارد تا که در حین کار دچار شکستگی نشود.
شاید برای شما عزیزان این سوال مطرح شده باشد که تفاوت حکاکی خراشی و ضربه‌ای در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دستگاه‌های حک خراشی در مقایسه با نوع کوبشی از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند و از نظر قیمت نیز به مراتب گران‌تر هستند. دلیل قیمت بالای دستگاه حکاکی خراشی نیز عدم ایجاد آلودگی صوتی توسط این دستگاه می‌باشد.
این دو دستگاه از نظر تامین نیروی مورد نظر حین کار نیز با یکدیگر متفاوت هستند و در نوع خراشی بیشتر از نیروی باد برای تامین نیروی مورد نیاز استفاده می‌شود و این در حالی است که در نوع کوبشی اینگونه نیست. همین موارد سبب شده است که دستگاه خراشی بیشتر برای حک انواع پلاک مورد استفاده قرار گیرد.

3. حکاکی لیزری

حکاکی لیزری یکی از زیباترین انواع حکاکی به شمار می‌رود که خود به دو نوع حکاکی با لیزر فایبر و co2 تقسیم بندی می‌شود. به صورت کلی از لیزر فایبر برای فلزات استفاده می‌شود و از نوع دیگر بیشتر برای غیر فلزات استفاده می‌کنند. تنوع در لیزر دستگاه حکاکی بسیار بالا است و بسته به جنسی که قصد حکاکی بر روی آن را دارید می‌توانید لیزر دستگاه را عوض کنید.

به صورت کلی عمل حکاکی به وسیله این دستگاه به کمک اشعه صورت می‌گیرد و اشعه تابیده شده به سطح عمل حکاکی را انجام خواهد داد. از جمله مزیت‌های این روش می‌توان به کیفیت بسیار بالا، سرعت بالا و نیز عدم آلودگی صوتی آن اشاره کرد. به بیان ساده این دستگاه تمام خصوصیات یک دستگاه حکاکی فوق العاده را دارد.

4. حکاکی دروازه‌ای

ساختار کلی این دستگاه به شکل دروازه بوده و بیشتر برای کارهایی به مانند حک کردن پلاک و ورق‌ها در سایزهای بسیار کوچک تا بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع حکاکی از کیفیت بالایی برخوردار است و شیوه حک به صورت براده برداری انجام می‌شود.

5. حکاکی پرسی

یکی از قوی ترین انواع حکاکی، حکاکی پرسی می‌باشد. از این روش حکاکی چه در زمان قدیم و چه در زمان حال استفاده می‌شود. این روش حکاکی معایبی را به همراه دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به ثابت بودن طرح حکاکی و نیز عدم یکنواختی حک بر روی محصولات اشاره کرد. علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، حک به واسطه این روش می‌تواند به سطح آسیب‌هایی را نیز وارد کند. تنها مزیتی که این روش به همراه دارد سرعت بالا در حین کار می‌باشد.

6. حکاکی الکتروشیمیایی

حکاکی الکتروشیمیایی یکی از ارزان‌ترین انواع حک به شمار می‌رود که با استفاده از شابلون و مواد شیمیایی عمل حکاکی را انجام می‌دهد. این نوع حکاکی برای سریال زدن کاربردی ندارد و تنها می‌توانید از آن برای حکاکی‌های ثابت استفاده کنید. از مزیت‌های این دستگاه می‌توان به ارزان بودن آن اشاره کرد و از معایب آن نیز می‌توان به عدم تغییر سریال، عمق کار بسیار کم و نیز طراحی غیر متنوع اشاره کرد.

از آنجایی که دستگاه الکتروشیمیایی معایب بسیاری دارد؛ در دنیای امروزی کمتر شاهد استفاده از این روش برای حکاکی بر روی فلز هستیم و بیشتر از سایر روش‌ها به مانند روش لیزری و خراشی استفاده می‌شود.

7. حکاکی رول مارکتینگ

حکاکی رول مارکتینگ یکی از سریع‌ترین روش‌های موجود برای حکاکی به شمار می‌رود که در آن از فشار و چرخش برای حکاکی استفاده می‌شود. از این دستگاه در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به صنعت فنلج سازی کپسول اشاره کرد. این روش مزیت‌هایی را به همراه دارد که از جمله آنها می‌توان به سرعت فوق العاده بالا، کیفیت خوب و نیز هزینه تعمیر و نگهداری پایین اشاره کرد. این دستگاه علاوه بر مزیت‌هایی که دارد معایبی را نیز به همراه دارد که مهمترین آنها عبارتند از عمومی نبودن دستگاه و متغیر بودن نوشته‌ها.

مزایای استفاده از دستگاه حکاکی لیزری

دستگاه حکاکی لیزری یکی از بهترین روش‌ها برای حکاکی روی فلز به شمار می‌رود و به همین دلیل نیز در صنایع بسیاری شاهد استفاده از این نوع حکاکی هستیم. از جمله مواردی که سبب محبوبیت این نوع روش شده است می‌توان به عدم ایجاد آلودگی صوتی آن حین انجام کار اشاره کرد که یک مزیت بسیار فوق العاده برای این دستگاه به شمار می‌رود. علاوه بر این، از آنجایی که عمل حکاکی در این روش به کمک لیزر صورت می‌گیرد، می‌توان به کمک آن ظریف‌ترین حکاکی‌ها را با بالاترین کیفیت بر روی سطوح انجام داد. 

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، دستگاه حکاکی لیزری مزیت‌های دیگری نیز دارد؛ به عنوان مثال سرعت حکاکی در این روش بسیار بالا است و با توجه به اندازه کوچکی که این دستگاه دارد و همینطور ساختار ارگونومیکی که دارد، در حین کار با آن با مشکل مواجه نخواهید شد و عملکرد شما را ثابت نگه می‌دارد. با توجه به انواع مختلف لیزر در دستگاه حکاکی لیزری، از آن می‌توانید برای حکاکی بر روی انواع فلز و نافلز استفاده کنید. 

با توجه به این مسئله که از دستگاه حکاکی لیزری می‌توان برای حک بر روی تمامی انواع فلز و غیر فلز استفاده کرد، دستگاه‌های دیگر توان رقابت با این محصول را نداشته و در حال حاضر می‌توان گفت که دستگاه حکاکی لیزری بهترین گزینه برای حکاکی بر روی فلز و نافلز به شمار می‌رود. 

خرید دستگاه حکاکی لیزری از شرکت جهان لیزر

در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در زمینه تولید دستگاه حکاکی لیزری فعال هستند و همین مسئله سبب شده است که برخی از افراد با خرید نمونه‌های غیر اصل در کار خود با مشکل مواجه شوند؛ به همین دلیل نیز در این بخش یکی از بهترین شرکت‌های تولید کننده دستگاه حکاکی لیزری را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

یکی از بهترین شرکت‌های پیشرو در زمینه صنعت لیزر در حال حاضر، شرکت جهان لیزر می‌باشد که از سال 1393 کار خود را در این زمینه آغاز کرده است. این شرکت هم اکنون یکی از بزرگترین عرضه کنندگان دستگاه حکاکی لیزری می‌باشد که محصولات خود را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت به بازار عرضه می‌کند. اگر به دنبال یک خرید مطمئن هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی شرکت جهان لیزر، سفارش خود را ثبت کنید و کالای خود را با تضمین کیفیت از این شرکت خریداری نمایید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با انواع روش‌های حکاکی روی فلز آشنا کنیم و مزیت‌های استفاده از دستگاه حکاکی لیزری را شرح دهیم. همان طور که اشاره کردیم، حکاکی بر روی فلز یکی از سخت‌ترین انواع حکاکی به شمار می‌رود که به لطف دستگاه‌های به روز و مدرنی به مانند دستگاه حکاکی لیزری انجام این کار بسیار آسان شده است. علاوه بر حکاکی لیزری دستگاه‌های دیگری نیز برای حکاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به دستگاه حکاکی الکتروشیمیایی و حکاکی خراشی اشاره کرد.

در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که بسیاری از دستگاه‌های حکاکی با این که عملکرد خوبی دارند، معایبی نیز دارند که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد که از جمله این موارد می‌توان به آلودگی صوتی بالا و سرعت پایین اشاره کرد. پس با توجه به این موضوع اگر به دنبال یک دستگاه مناسب و با کیفیت برای انجام حکاکی روی فلز هستید، بهترین انتخاب در حال حاضر استفاده از دستگاه حکاکی لیزری می‌باشد؛ چرا که علاوه بر عدم آلودگی صوتی، بسیاری از مزیت‌ها را به همراه دارد. برای خرید این محصول می‌توانید به فروشگاه اینترنتی جهان لیزر مراجعه کنید. 

سوالات متداول

حکاکی روی فلز به چند روش انجام می‌شود؟

برای حکاکی روی فلز از روش‌های متعددی استفاده می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به حکاکی خراشی، حکاکی لیزری، حکاکی الکتروشیمیایی و… اشاره کرد. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب مختص به خود را دارند.

بهترین دستگاه حکاکی روی فلز کدام است؟

همان طور که می‌دانید هر یک از دستگاه‌های حکاکی خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و این شما هستید که در نهایت بسته به کار خود بهترین گزینه را انتخاب می‌کنید؛ اما به صورت کلی با توجه به خصوصیات منحصر به فرد و متمایز کننده‌ای که در دستگاه حکاکی لیزری وجود دارد، می‌توان این دستگاه را بهترین دستگاه برای حکاکی روی فلز معرفی کرد.

دستگاه حکاکی روی فلز چه کاربردی دارد؟

از دستگاه حکاکی روی فلز در صنایع بسیاری استفاده می‌شود. با توجه به ماهیتی که این دستگاه‌ها دارند، از آنها برای دادن هویت به یک محصول استفاده می‌شود. برای همین نیز در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، پزشکی، محصولات تبلیغاتی و غیره از این دستگاه استفاده می‌شود. 

 

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر