051-33677993

قطعات دستگاه جوش لیزری + معرفی اجزا دستگاه جوش لیزری

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

قطعات دستگاه جوش لیزر

قطعات دستگاه جوش لیزری + معرفی اجزا دستگاه جوش لیزری

قطعات دستگاه جوش لیزری از جمله موارد مهمی هستند که در حین کار با دستگاه باید به خوبی نسبت به آن آگاهی داشته باشید. این قطعات در عملکرد دستگاه نقش بسزایی داشته و برای بالا بردن عملکرد نیاز به دستکاری و یا تعمیر این قطعات نیست. فرآیند جوشکاری لیزری یک نوع جوشکاری ذوبی به شمار می‌رود که در آن دو قطعه فلز در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با استفاده از انرژی پرتو تابیده شده محل برخورد با یکدیگر پیوند بر قرار می‌کنند و به یکدیگر متصل می‌شوند. دستگاه جوش لیزری در موارد متعددی کاربرد دارد که از جمله مهمترین این موارد می‌توان به صنایع ماشین سازی، کشتی سازی و غیره اشاره کرد.

فهرست مطالب

لازم به ذکر است که این مدل دستگاه جوش کاری دارای دو نوع اتوماتیک و دستی است که از نوع دستی آن بیشتر در کارگاه‌های جوشکاری استفاده می‌شود. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با قطعات دستگاه جوش لیزری آشنا کنیم و هر یک را به صورت مفصل خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

اجزا و قطعات دستگاه‌ جوش لیزری

همان طور که پیش از این نیز گفتیم قطعات دستگاه جوش لیزری شامل بخش‌های مختلفی است. آشنایی با این قطعات به دارندگان آن این امکان را خواهد داد که بتوانند با انتخاب اجزای مناسب عملکرد کار خود را بالاتر ببرند. پس در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

قطعات اصلی دستگاه جوش لیزری

1. بدنه اصلی

بدنه اصلی به کل شکل ظاهری و ساختمان اولیه آن گفته می‌شود که سایر قسمت‌ها را در بر گرفته است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به قسمت هد دستگاه و سیستم هدایتی و غیره اشاره کرد. بدنه اصلی مهمترین بخش یک دستگاه جوش لیزری به شمار می‌رود و تمامی قطعات در داخل خود می‌باشد. به صورت کلی چیزی که ما در نگاه اول می‌بینیم همین بدنه اصلی دستگاه می‌باشد.

2. هد دستگاه جوش

هد دستگاه یکی از قطعات مهم و اصلی در میان سایر قطعات دستگاه جوش لیزری به شمار می‌رود. این قطعه وظیفه هدایت اشعه لیزر به نقطه هدف را بر عهده دارد. این قطعه در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود. یکی از بخش‌های مهمی که در قسمت هد دستگاه قرار دارد نازل می‌باشد که این قطعه نیز در انواع مختلفی تولید می‌شود و بسته به کار خود می‌توانید از آن ها استفاده کنید.

یکی دیگر از بخش‌های مهمی که در این قسمت قرار دارد، سیستم ردیابی می‌باشد. این سیستم تنها در این نوع دستگاه جوش وجود دارد و از اجزای مختلفی از جمله سنسورها و خنک کننده‌ها تشکیل شده است. علاوه بر این لنزها نیز در بخش هد دستگاه قرار دارند. این قطعه در زمان برش اهمیت بسیار بالایی دارد و در صورت عدم حضور آن برش به صورت دقیق صورت نخواهد گرفت.

3. سورس لیزر

سورس لیزر یکی از قطعات دستگاه جوش لیزری به شمار می‌رود که حکم قلب دستگاه جوش را دارد و اشعه لیزری را تولید می‌کند. اگر این قسمت فعالیت خود را به درستی انجام ندهد خبری از فعالیت دستگاه نخواهد بود. این قسمت از دستگاه با اعمال مواد لیزر به صورت گاز و جامد، اشعه را تولید می‌کنند و این اشعه به کمک فیبرهای نوری به قسمت هد دستگاه منتقل می‌شود.

سورس دستگاه شامل قسمت‌های دیگری نیز هست که دارای جنس‌های مختلفی از جمله فلز و شیشه هستند. علاوه بر تمامی این موارد یک قطعه آینه‌ای نیز در این دستگاه تعبیه شده است که برای هدایت و جهت دادن به پرتوهای لیزر استفاده می‌شود.
آینه دستگاه لیزر در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود که دو نوع اصلی آن سیلیکونی و فلزی می‌باشد. سطح آینه‌ای که در دستگاه جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد باید کاملا صاف باشد و هیچگونه آلودگی بر روی آن وجود نداشته باشد. دلیل این سخن نیز این است که اگر آلودگی بر روی آینه وجود داشته باشد قدرت و انرژی پرتو را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و مسیر هدایت را با مشکل مواجه می‌کند.

4. چیلر

همان طور که می‌دانید در زمان کار با دستگاه جوش لیزری دمای قسمت هد بسیار بالا می‌رود؛ چیلر یکی از قطعات دستگاه جوش لیزری به شمار می‌رود که وظیفه خنک کردن قسمت ابتدایی دستگاه و یا همان نازل جوش و هد دستگاه را بر عهده دارد. چیلر به افزایش کیفیت دستگاه و طول عمر آن کمک بسیاری می‌کند.

همان طور که می‌دانید، پرتو تولید شده می‌تواند گرمای بسیار زیادی را تولید کند. چیلر واحدی است که در آن آب و یا سیالات دیگر حرکت کرده و گرما را به خود جذب می‌کنند. این مواد سیال به صورت مرتب در داخل دستگاه گردش می‌کند و دمای دستگاه را تا حدودی پایین نگه می‌دارد.

5. نازل جوش

نازل جوش همان قطعه‌ای است که اشعه لیزر را به قطعه مورد نظر هدایت می‌کند. نازل‌های جوش در انواع و جنس‌های مختلف وجود دارند که هر یک در موقعیت‌‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال اگر به دنبال کار کردن بر روی متریال‌هایی مختلفی به غیر از فلز هستید، بهترین نوع نازل، نوع سینگل آن می‌باشد.

6. سیستم CAM

این سیستم یکی از قطعات دستگاه جوش لیزری به شمار می‌رود که به تولید و طراحی برنامه‌های جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه عمل این سیستم بدین گونه است که تمامی مراحل جوشکاری با استفاده از مدل تعریف می‌شود. و در نهایت وجود این سیستم در میان قطعات دستگاه جوش لیزری کمک کرده است که فرآیند جوشکاری آسان‌تر صورت گیرد.

7. سیستم CAD

این سیستم برای طراحی و ترسیم شکل ظاهری شی مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این سیستم می‌توان یک طراحی دو بعدی و یا سه بعدی تهیه کرد. استفاده از این ابزارها به دانش فنی نیاز دارد و بیشتر افرادی که از این سیستم استفاده می‌کنند، مهندسین برق، عمران و الکترونیک هستند.

8. گاز محافظ

این گاز در دستگاه جوش از اثرات هوای جو تازه تشکیل شده محافظت می‌کند و سبب مقاومت بیشتر دستگاه در برابر آسیب دیدن می‌شود. تمامی این قطعات به کمک یکدیگر یک ماشین جوشکای قوی را به وجود می‌آورند که یک اتصال بی نقص را ایجاد می‌کند.

9. سیستم حذف کننده گرد و غبار

لیزر برخی از فلزات موادی را به وجود می‌آورد که به مانند گرد و غبار بوده و برخی از آن ها نیز سمی هستند و خطرات بسیاری را برای دستگاه جوش به همراه خواهند داشت. در داخل دستگاه جوش یکسری فیلترها قرار دارند که این گرد و غبار را در خود به دام می‌اندازند و از ضرر رساندن به محیط زیست جلوگیری می‌کنند.

10. فیلتر خشک کن

فیلتر خشک کن نیز یکی از مواردی است که برای تامین هوای خشک و تمیز به منظور انتقال پرتو به صورت استاندارد نقش دارد و یکی قطعات دستگاه جوش لیزری به شمار می‌رود که نقش مهمی را در عملکرد بهتر دستگاه دارد.

11. میز کار

شاید با خود بگویید که میز کار از جمله قطعات دستگاه جوش لیزری به شمار نمی‌رود، اما قطعات و صفحاتی که قرار است طراحی و برش بر روی آن ها صورت گیرد باید بر روی یک میز به صورت ثابت قرار گیرند. یکی از ویژگی‌های مهمی که یک میز کار باید داشته باشد، پایداری بالا و مقاومت در حین کار می‌باشد. از آنجایی که دقت برش در حین کار بسیار مهم است، میز کار مورد استفاده نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

12. سیستم CNC

این سیستم برش و توان خروجی دستگاه جوش لیزری را تنظیم می‌کند و ارتباط و هماهنگی به واسطه این سیستم صورت می‌گیرد. به بیان ساده می‌توان گفت که سیستم CNC به عنوان یک مترجم عمل کرده و دستورالعمل داده شده را به زبان ماشین ترجمه می‌کند. سیستم CNC به قسمت ابتدایی دستگاه یا همان هد دستگاه دستور می‌دهد که چگونه عمل کند. این سیستم را تنها در دستگاه‌های جوشکاری صنعتی شاهد هستیم.
مواردی که به آن ها اشاره کردیم جزو اصلی‌ترین قطعات دستگاه جوش لیزری به شمار می‌روند و برای انجام یک برش دقیق و بالا بردن کیفیت کار به تمامی مواردی که اشاره کردیم نیاز است. برای کار کردن با این دستگاه نیاز به تخصص خاصی نخواهد بود و تنها آشنایی با دستور العمل‌ها و قطعات دستگاه جوش لیزری کافی است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با انواع قطعات دستگاه جوش لیزر آشنا کنیم و هر یک را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن پرداختیم، یکی از بهترین دستگاه‌های برش و جوش در حال حاضر دستگاه جوش لیزری می‌باشد. دستگاه جوش از قطعات بسیاری تشکیل شده است که هر یک ویژگی و نقش مشخصی در دستگاه جوش لیزری دارد. به عنوان مثال چیلر یکی از قطعات دستگاه جوش لیزر به شمار می‌رود که خنک کننده قسمت هد دستگاه است.
در پایان جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که قطعات دستگاه جوش لیزری همگی دارای نقش و مسئولیت خاصی هستند و بر روی عملکرد دستگاه تاثیرگذار هستند. شناخت این قطعات برای نگهداری و تعمیر آن ها بسیار مهم است. به عنوان مثال برخی از این قطعات که به آن ها اشاره کردیم، قطعات مصرفی به شمار می‎روند و بعد از مدتی کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند. از جمله این قطعات می‌توان به نازل‌ها اشاره کرد.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر