051-33677993

نازل دستگاه جوش لیزری چیست + 5 نوع نازل

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

نازل دستگاه جوش لیزری

نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟ انواع آن را بشناشید.

از زمان قدیم تا به امروز، اتصال میان فلزات یک نیاز مهم بوده است. برای اتصال و جوش دادن فلزات از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از پرکاردترین این روش‌ها استفاده از دستگاه جوش لیزری می‌باشد. استفاده از این دستگاه اتصال میان فلزات را راحت‌تر کرده و دیگر سختی روش‌های قدیمی به مانند جوش الکترود را به همراه ندارد.

دستگاه جوش لیزری برای انواع مختلفی از اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به جوشکاری نقطه‌ای و پیوسته اشاره کرد. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با یکی از قطعات مهم این دستگاه جوشکاری یعنی نازل دستگاه جوش لیزری و انواع آن آشنا کنیم.

نازل دستگاه جوش لیزری چیست؟

ابزار مناسب است که به یک جوشکار این امکان را می‌دهد که بتواند کار خود را به درستی انجام دهد و شکل‌های جدید را خلق کند. یکی از مهمترین ابزارهای یک جوشکار دستگاه جوش آن می‌باشد. دستگاه جوش دارای قسمت‌هایی است. به عنوان مثال نوک دستگاه جوشکاری از قسمت‌های مختلفی ساخته شده است. انتهای دستگاه جوش یک قطعه وجود دارد که به عنوان نازل جوش شناخته می‌شود. نازل دستگاه جوش لیزری یکی از مواردی است که بدون حضور آن جوشکار قادر به ادامه کار خود نخواهد بود. این نازل‌ها هم عمل جوش را انجام می‌دهند و هم از ورود آلودگی جلوگیری می‌کنند.

با توجه به این توضیحات به صورت کلی می‌توان گفت که نازل دستگاه جوش لیزری یکی از بخش‌های اصلی دستگاه به شمار می‌رود که نقش مهمی را در اتصال میان فلزات دارد. این دستگاه پایداری و جلوگیری از اختلال عملکرد پرتوهای پرتاب شونده را کنترل می‌کند. این قطعه به صورت تخصصی از ورود گرد و غبار به قسمت جلویی دستگاه جوش لیزری جلوگیری می‌کند. برای همین نیز می‌توان نازل دستگاه جوش لیزری را به عنوان محافظ در نظر گرفت. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع نازل لیزری بپردازیم.

انواع نازل دستگاه جوش لیزری

نازل دستگاه جوش لیزری دارای مدل و انواع مختلفی است که به بازار عرضه می‌شود که با توجه به سایز و اندازه‌ای که دارد دسته بندی آنها صورت می‌گیرد. به صورت کلی نازل دستگاه جوش لیزری دو نوع است که عبارتند از سینگل و دبل که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

1. نازل سینگل: این مدل از نازل در سایزهای مختلف تولید و روانه بازار می‌شود و برای جوشکاری با متریال‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که نازل دستگاه جوش لیزری یک قطعه مصرفی به شمار می‌رود و بعد از مدتی باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
2. نازل دبل: نازل دبل تفاوت‌هایی با نازل سینگل دارد که از جمله مهمترین آنها این است که این مدل از نازل فقط برای قطعات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این نازل دارای انواع مختلفی است که در سایزهای مختلف به بازار عرضه می‌شود.

انواع نازل جوش لیزری

نازل‌های سنگین دارای ساختار پیچیده‌تر و سنگین‌تری بوده و عایق بیشتری نسبت به سایر نازل‌ها دارند. برای همین نیز از نازل‌های سنگین برای کارهای سخت که شدت بالایی دارند استفاده می‌شود. از طرفی نیز نازل‌های نازک و با دیواره کم را بیشتر برای جوشکاری‌های با شدت کم استفاده می‌کنند.

به صورت کلی چهار مدل نازل برای جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از نازل جوش تخت، نازل جوش فیله خارجی، نازل جوش داخلی و سیم پرکننده. هر یک از این انواع نازل برای متریال‌ها و موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جنس نازل جوش لیزری

همان طور که نازل دستگاه جوش لیزری دارای انواع مختلفی است، جنس این قطعه نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

1. مس: یکی از جنس‌هایی که برای نازل دستگاه جوش لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد، مس می‌باشد. مس برخلاف جنس‌های دیگری به مانند برنج از دوام بیشتری برخوردار می‌باشد و هم برای جوشکاری‌های کوتاه مدت و هم بلند مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به خصوصیتی که مس دارد، از آن می‌توانید برای کار در شدت‌های بالا نیز استفاده کنید زیرا گرما را به خود جذب می‌کنند.

2. سرامیک: نازل‌های سرامیکی از نظر مقاومت و کاربرد، کارایی بیشتری را نسبت به نازل‌های مسی داشته و برای گرمای زیاد و استفاده طولانی مدت بهترین نوع می‌باشند.

3. برنج: یکی دیگر از جنس‌هایی که برای نازل دستگاه جوش لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد، جنس برنج می‌باشد. این جنس رایج‌ترین موردی است که برای نازل دستگاه جوش لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که نازل‌های برنجی دوام بالایی نداشته و برای کار در دماهای بالا توصیه نمی‌شوند.

4. نیکل اندود: این نازل‌ها به نوعی از ترکیب مس و نیکل ساخته می‌شوند. از این جنس بیشتر برای خنک نگه داشتن و حفاظت از فلز استفاده می‌شود. از این مدل نازل در موارد به خصوصی استفاده می‌شود.

چه نکاتی در مورد باز و بسته کردن نازل جوش لیزری باید مورد توجه قرار گیرد؟

یکی از نکاتی که در زمان باز و بسته کردن نازل دستگاه جوش لیزری باید به آن توجه داشته باشید، سرامیک پشت نازل می‌باشد که ممکن است در حین باز و بسته شدن نازل دستگاه جوش لیزری شل شده و یا جدا شود. اگر سرامیک پشت نازل دچار مشکل شود، مشکلات بسیاری را در زمان آب بندی قطعات به وجود خواهد آورد.

باز و بسته کردن نازل دستگاه جوش لیزری

نکته مهم دیگر در مورد نازل دستگاه جوش لیزری، در حین نصب و تعویض قطعات می‌باشد. برای نصب و یا تعویض قطعات در نازل دستگاه جوش لیزری به آچار نیازی نیست و تنها در زمانی از آچار استفاده کنید که نتوان به کمک دست این کار را انجام داد. از طرفی نیز در زمان قرار گرفتن اتصالات نازل، نیازی به فشرده شدن قطعات بر روی یکدیگر نیست و همین که قطعات در کنار یکدیگر قرار گیرند کافی است. 

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، در صورتی که از نازل‌های فرسوده استفاده کنید، ممکن است کیفیت کار شما با مشکل رو به رو شود و برای بالا بردن کیفیت جوشکاری همواره سعی کنید نازل دستگاه را بعد از هر بار استفاده چک کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن کنید. 

در زمان عدم استفاده از نازل دستگاه بهتر است که آن را جدا کرده و در بسته بندی اصلی خود نگه داری کنید. جدا کردن این نازل‌ها از سایر قطعات از خراش و فرورفتگی در آنها جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این همواره بعد از استفاده از نازل دستگاه جوش لیزری اقدام به تمیز کردن آن کنید تا که خاک و سایر زباله‌ها وارد گودال جوش نشود. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع نازل دستگاه جوش لیزری آشنا کنیم و کاربرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، نازل دستگاه جوش لیزری نقش اصلی را در اتصالات و جوش دارد. این نازل‌ها از نظر جنس و سایز دارای انواع مختلفی است. به عنوان مثال اگر برای کارهای با شدت دمای بالا از دستگاه جوش لیزری استفاده می‌کنید بهترین نوع نازل برای شما نازل مسی و یا سرامیکی است. 

در پایان جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که تنها استفاده از یک نازل مناسب برای کار کافی نیست و در زمان استفاده از نازل دستگاه جوش لیزری نیز باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. از جمله این موارد می‌توان به تمیز نگه داشتن نازل و جدا کردن آن بعد از استفاده اشاره کرد. علاوه بر این موارد از آنجایی که نازل دستگاه جوش لیزری ارتباط مستقیمی با کیفیت جوشکاری دارد، سعی کنید هر چند وقت یکبار نسبت به تعویض آن اقدام کنید. 

سوالات متداول

1-بهترین نوع نازل دستگاه جوش لیزری کدام است؟

نازل دستگاه جوش لیزری دارای دو نوع کلی است که عبارتند از دبل و سینگل که هر یک خصوصیات خاص خود را دارند و برای جوشکاری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر بر حسب یک مقایسه کلی بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که با توجه به کارایی بیشتر نازل‌های سینگل در متریال‌های مختلف این مدل انتخاب بهتری به شمار می‌رود. اما به صورت کلی بسته به نوع جوشکاری که دارید می‌توانید از هر یک از این موارد استفاده کنید. 
2-بهترین جنس برای نازل دستگاه جوش لیزری کدام است؟
از جنس‌های مختلفی برای نازل دستگاه جوش استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به برنج، سرامیک و مس اشاره کرد. هر یک از این جنس‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال اگر جوشکاری با دما و شدت پایین را انجام می‌دهید بهترین نوع جنس رایج ترین نوع یعنی برنج می‌باشد و اگر در دما و شدت بالا کار می‌کنید بهترین جنس‌ها سرامیکی و مسی هستند. 
3-در زمان کار با نازل دستگاه جوش لیزری به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟
همان طور که می‌دانید نازل‌ها یک قطعه مصرفی به شمار می‌روند که بعد از سپری شدن یک مدت زمان خاص و کار مداوم، کارایی ابتدایی خود را از دست می‌دهند. اگر به دنبال یک کیفیت بالا در جوشکاری خود هستید، هر چند وقت یکبار اقدام به تعویض و یا تمیز کردن نازل کنید. از طرفی نیز بعد از استفاده نازل‌ها را جدا کنید تا از خراشیدگی و فرورفتگی آن جلوگیری کنید. 
 

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر