051-33677993

کاربرد دستگاه حکاکی لیزری و 10 کاربرد مهم آن

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

کاربرد دستگاه حکاکی لیزری و 10 کاربرد مهم آن

در دنیای مدرن امروزی با روی کار آمدن ابزار های هوشمند و به روز مانند هوش مصنوعی، انجام دادن کارها در دنیای صنعتی بسیار راحت شده است. که می‌توان در سریع‌ترین حالت ممکن یک محصول را ارائه داد، یکی از این محصولات دستگاه حکاکی لیزری می‌باشد که به نوعی انقلاب در صنعت به شمار می‌رود. با صنعتی شدن جوامع و روی آوردن کارخانه‌ها به دستگاه‌های به روز دنیا و استفاده کمتر از نیروهای انسانی به مرور سرعت تولیدات بالا رفته و میزان خطا نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. به همین دلیل ترجیح کارخانه داران انجام شدن کارها به طور ماشینی است تا انجام شدن توسط نیروی انسانی. دستگاه حکاکی لیزری، کار برش را در ابعاد هایی که مورد نظر شما باشد روی انواع چوب، پلاستیک، مقوا، کاغذ، نمد، چرم مصنوعی، لاستیک و شیشه حکاکی می‌کند.

فهرست مطالب

به این صورت این دستگاه یک  سیستم نرم افزاری دارد که شما باید کار کردن با آن را به خوبی فرا بگیرد و سپس با توجه به الگو و طرح مورد نظرتان می‌توانید الگو را به دستگاه داده تا برای شما حکاکی کند. 

دستگاه حکاکی لیزری چیست؟

دستگاه حکاکی لیزری، دستگاهی است که در صنعت برای برش و علامت گذاری قطعات فلزی و پلاستیکی و غیره استفاده می‌شود. به این صورت که پرتوهای منعکس شده همانند یک اسکنر عمل کرده و به این صورت روی اجسام مختلف حکاکی می‌کنند. و به دلیل اینکه با پرتوهای سریع کار را انجام داده باعث تغییرات زیادی روی سطح مورد نظر نمی‌شود. در گذشته پیشینیان ما عادت داشتند که با ابزاری که در دست دارند روی چوب، سنگ و فلزات حکاکی کنند و به همین دلیل کشورمان به یکی از معروف ترین کشورها در زمینه صنایع و هنرهای دستی تبدیل شده است و به همین دلیل این هنرهای دستی و حکاکی شده با قدمت قرن‌ها را در موزه‌ها نگهداری می‌کنند به طور مثال سکه‌های ضرب شده و حکاکی شده دوران ماد ها از این دسته کارها هستند.

اما در دنیای امروزی که وقت و زمان افراد از هر زمان دیگری ارزشمند تر می‌باشد دیگر وقتی برای حکاکی به خصوص در سطح و میزان گسترده به طور ویژه در صنعت نمی‌ماند به همین دلیل دستگاه حکاکی لیزری از آن دسته ابزارهایی است که بین مردمان اهل صنعت بسیار پر تقاضا می‌باشد.
دستگاه حکاکی لیزری با سرعت زیادی که در حک روی شیشه و چوب و فلزات دارد به عنوان یکی از دستگاههای مدرن شناخته شده است که به راحتی میتواند جای نیروی انسانی را گرفته و اطلاعات مربوط به قطعات را و مشخصات فنی آنها را روی قطعات به راحتی هک کند.

این ابزار پیشرفته و به روز با علامت گذاری و با کمک اشعه‌های پرتوهای لیزری نازک طرح و شکلی که شما بخواهید را روی سطح مورد نظر حکاکی می‌کنند و حتی اثری از مواد را روی سطح باقی نمی‌گذارند.

کاربرد دستگاه حکاکی لیزری

امروزه انواع مختلفی از دستگاه حکاکی لیزری با کارکردهای تخصصی تری به بازار آمده است مانند حکاکی لیزری فلزات یا حکاکی لیزری غیر فلزات که هر کدام کارکردهای اختصاصی خاص خود را دارند به طور مثال حکاکی لیزری غیر فلزات در صنعت‌هایی همچون صنایع پوشاک، چرم و پارچه، کاغذ و مقوا، چوب و معرق و همچنین خودروسازی کاربرد دارد.
اما حکاکی لیزری فلزات در صنایع طلا، نقره، استیل، آهن و مس کاربرد دارد. یکی از کارکرد های حکاکی که باعث محبوبیت بسیار آن بین اهالی صنعت شده است قابلیت حک متن و نوشته‌ها در سایزهای بسیار ظریف و کوچک می‌باشد. به همین دلیل باعث استفاده زیاد آن در تبلیغات، مد و پوشاک و غیره شده است.

استفاده از برش لیزری مزایای خاصی دارد از جمله‌ اینکه معمولا برشهای لیزری بسیار ظریف و نازک هستند و برش‌هایی را با دقت بالا می‌زنند به همین دلیل یکی از کاربرد دستگاه حکاکی این است از ماده و محصول ما چیزی هدر نرفته و ضایعات خاصی تولید نمی‌کند به همین دلیل یک روش مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

ز دیگر کارایی هایی خوب دستگاه حکاکی لیزری نوع و مدل برش‌های آن است، برش‌های لیزری بسیار نازک بوده و این به دلیل موضعی بودن انرژی ورودی لیزر و همچنین سرعت بالا، حرارت کم و دقت بالای آن در ایجاد برش‌ها می‌توان اشاره کرد. و حالا در ادامه به 10 کاربرد مهم آن اشاره خواهیم کرد.

1. کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنایع بسته بندی

یکی از کاربرد های دستگاه حکاکی لیزری در صنعت بسته بندی می‌باشد، این دستگاه به دلیل اینکه قدرت کار کردن با انواع مختلف متریال‌ها را دارد به همین دلیل به راحتی توانایی کار با شیشه، چوب، پلاستیک و کاغذ و مقوا را دارد. و دستگاه حکاکی لیزری با قدرت و سرعت زیاد توانایی طراحی کردن انواع مختلف و متنوعی از بسته بندی ها را دارد.
صنعت بسته بندی به این دلیل بسیار ارزشمند و مهم است که بسته بندی اولین چیزی است که در نگاه و نظر مشتری ها می آید به همین دلیل قطعا داشتن یک بسته بندی جذاب و نوآورانه می‌تواند تاثیر زیادی در جذب مشتری داشته باشد، پس باید در طراحی بسته بندی و تمیزی طرح آن دقت کافی داشته باشید. به همین دلیل استفاده از دستگاه حکاکی لیزری یک حرکت هوشمندانه می‌باشد از جمله کارکردهای آن در تهیه و بسته بندی مواد غذایی و نوشتن تاریخ‌های انقضا و کد محصول می‌باشد.

2. کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنایع برق

قبلا در صنعت برق برای طراحی و ساخت بردهای الکترونیک از انواع مختلفی دستگاه های مختلف از جمله ابزارهای دستی استفاده می‌شد ولی امروزه با پیشرفت علم طراحی، سوراخ کردن و ساخت بردهای الکترونیک به عهده دستگاه‌های حکاکی لیزری می‌باشد که با سرعت و دقت بالا این بردهای الکترونیکی را طراحی می‌کنند.

3. کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنایع کاغذ

در گذشته برای برش و بریدن کاغذ از ابزارهایی مانند تیغ، قیچی و یا غالب استفاده می‌شد که انجام این کار در طولانی مدت یک کار طاقت فرسا، دشوار و زمان بر بوده است اما حالا با صنعتی شدن جوامع برش کاغذ و مقوا بر عهده دستگاه حکاکی لیزری می‌باشد.
به این صورت که با استفاده از برنامه نرم افزاری دستگاه حکاکی می‌توان طرح بسته بندی و نوع برش مخصوص را انتخاب کرده و سپس با یک کلیک کاغذ و یا مقوای شما با دقت و سرعت بالا برش خواهد خورد. از جمله موارد استفاده از دستگاه حکاکی لیزری در صنعت کاغذ استفاده آن در ساخت کارت‌های عروسی، کاتالوگ ها و سالنامه و غیره می‌باشد.

4. کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنایع چرم

مروزه برای برش چرم از دستگاه حکاکی لیزری استفاده می‌کنند و همین امر باعث شده است که برش‌ها بسیار تمیز و با سرعت بالا زده شوند بدون اینکه به بافت چرم آسیبی زده شود یا اینکه مقداری از آن غیر قابل استفاده نخواهد شد. از موارد کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنعت چرم برش چرم برای کیف و کفش و ساک و غیره می‌باشد.

5. کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنعت تبلیغات

مروزه در صنعت تبلیغات برش بیلبوردهای تبلیغاتی، فروشگاهی و نمایشگاهی به عهده دستگاه حکاکی لیزری می‌باشد که کار را بسیار راحت کرده‌اند.

6. کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنعت معرق کاری

کی از هنرهای دستی ایرانیان که از دیرباز مورد توجه دوست‌ داران هنر و فرهنگ بوده است، هنر معرق کاری می‌باشد. این هنر از دیرباز در شهرهایی همچون شیراز و اصفهان رواج داشته است. اما امروزه حتی پای دستگاه‌های حکاکی هم به هنرهای دستی کشیده شده است، دلیل ناگهانی محبوبیت دستگاه حکاکی لیزری در صنعت معرق کاری به این دلیل است وسایل معرق کاری به دلیل اینکه دست ساز هستند و زمان تولید آن طولانی است و همینطور هزینه تولید و فروش بالایی که دارد و یا اینکه در هنگام کار یک حرکت اشتباه با اره مویی و ابزارهای دستی باعث خراب شدن طرح معرق مورد نظر می شود به همین دلیل معرق کاری با دستگاه حکاکی لیزری موجب تولید تعداد زیادی محصولات در زمان کم و با هزینه کم و ارزان‌تر می‌شود و این خود باعث شده که دسترسی افراد هنر دوست به محصولات هنری بیشتر می‌شود.

7. کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنایع چوب

کی از استفاده‌های زیاد دستگاه حکاکی لیزری در برش صنایع چوبی است. در صنایع چوبی ساخت دکوراسیون، مصنوعات چوبی مانند تابلوهای چوبی، جعبه‌های چوبی و جواهرات و غیره استفاده می‌شود. به طور مثال می‌توان میزهای بزرگ با چوب‌های گران قیمت به راحتی بدون داشتن استرس که چوب‌ها آسیب ببینند می‌توان برش زد.

8. کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنعت پزشکی

یکی از کاربردهای دستگاه حکاکی لیزری در صنایع پزشکی تولید تجهیزات پزشکی است. به این صورت که قبلا پزشکان بعضی جراحی‌های بسیار ظریف را مجبور می‌شدند که با دست انجام دهند به طور مثال عمل چشم که با توجه به اینکه یک ناحیه حساس، کوچک و ظریف است امروزه از دستگاه لیزر برای جراحی‌های آستیگماتیسم، نزدیک بینی، دور بینی و اختلالات شبکیه استفاده می‌کنند که با توجه به دقت و ظرافت بالای آن استفاده آن میان پزشکان بسیار رواج یافته است.

9. کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنایع خودرو سازی

در صنعت خودرو سازی به دلیل بالا بود تعداد قطعات و همینطور ظرافت بالای آن استفاده از ابزارهای دستی عملا غیر ممکن میباشد به همین دلیل کاربرد دستگاه حکاکی لیزری نیز در این جا کمک کننده بوده به این صورت با کمک این دستگاه میتوان قطعات مختلف خودرو را با کیفیت و دقت بالا و همینطور ضخامت‌ها و سایزهای مختلف تولید کرد.
یکی دیگر از کارکردهای خوب دستگاه حکاکی لیزری تولید قطعات سه بعدی است که می‌تواند در سایزهای مختلف تولید کند و همینطور برش‌های ظریف و حساس نیز یکی از کارکردهای خوب دستگاه حکاکی لیزری می‌باشد.

10. کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در صنعت فولاد

کی از مهمترین کاربردهای دستگاه حکاکی لیزری استفاده آن در صنعت فولاد است، در ابتدا ممکن است باورش برای بعضی‌ها سخت باشد که یک پرتو بتواند فلزاتی مانند فولاد را برش دهد. صنعت فولاد همان طور که از اسمش پیداست با آهن الات سفت و سخت سروکار دارد که برش دادن آنها کار هرکسی نمی‌باشد.
اما وقتی از دستگاه‌های حکاکی لیزری استفاده می‌کنند، اشعه‌های متمرکز شده روی قسمتی که باید عمل کنند متمرکز شده و آن قسمت را به راحتی برش میدهد و شکل مورد نظر را در می‌آورد.

جمع بندی

در این دنیای مدرن که همه به دنبال این هستیم که کارها در سریع‌ترین حالت ممکن خود انجام شود و حالا در این دوره کاربرد دستگاه حکاکی لیزری بیشتر از قبل به چشم می‌آید.
در دنیای صنعت انجام دادن بعضی کارها توسط نیروی انسانی تقریبا غیر ممکن است به این دلیل که بعضی کارها به یک ظرافت و دقت خاص نیاز دارند که نمیتوان توسط انسان انجام شوند.

یکی دیگر از دلایل کاربرد زیاد دستگاه حکاکی لیزری در این روزا این است که در این زمان‌های که مصرف گرایی بیشتر از هر زمان دیگری رواج پیدا کرده است، سرمایه گذاران خواستار تولید کالا و محصولات بیشتر در زمان کمتری هستند که این هدف با کمک نیروی انسانی به سختی قابل تحقق است به همین دلیل دستگاه‌های صنعتی که بتوانند با سرعت زیاد و دقت بالا کارها را انجام دهند بسیار این روزها محبوب شده اند.

دستگاه حکاکی لیزری دستگاهی است که در صنعت برای انجام برش و علامت گذاری روی چوب، فلزات، نم و چرم، پلاستیک و لاستیک استفاده میشود. این روزها برش‌های لیزری به یک تکنولوژی همه کاره تبدیل شده‌اند.
دستگاه حکاکی لیزری کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلفی دارد، به طور مثال در برش فلزات پرتوهای متمرکز از لیزر به فلز تابیده و با ذوب کردن آن برشهای ظریفی را ایجاد می‌کنند. برای برش ورق و لوله‌های پلاستیکی و همینطور قطعات قالب گیری از دستگاه حکاکی لیزری استفاده می‌کنند. یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه استفاده آن در برش چوب و محصولات چوبی است و این باعث کاربرد این دستگاه در طراحی دکوراسیون داخلی و اسباب بازی های چوبی شده است.

سوالات متداول

دستگاه حکاکی لیزری چیست؟

این دستگاه با متمرکز کردن پرتو ها در یک نقطه مشخص باعث ایجاد برش و علامت گذاری روی فلزات، چوب‌ها، شیشه و غیره می‌شود.

کاربردهای مهم دستگاه حکاکی لیزری چیست؟

در این دنیای صنعتی می‌توان به راحتی گفت که نصف کارها را ابزارها انجام می‌دهند و دستگاه حکاکی لیزری یکی از آنهاست. از کاربردهای مهم این دستگاه میتوان به کاربرد آن در صنعت تبلیغات و ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایشگاهی نام برد.

در صنعت پزشکی این دستگاه به کمک پزشکان برای انجام بعضی عمل های حساس و ظریف آمده است، از جمله آنها عمل‌های چشم مانند عمل لیزیک و عمل آب مروارید و غیره می‌باشد.

در صنایع و هنرهای دستی هم دستگاه حکاکی لیزری وارد عمل شده‌اند. به این صورت که معرق کاری هنری است که بسیار زمان بر بوده و نیازمند دستانی پرتوان و چشمانی تیز بین است و به دلیل بالا بودن قیمت نهایی محصول بسیاری از افراد توانایی خرید آن را ندارند. اما با وارد شدن دستگاه حکاکی لیزری به این صنعت باعث شده در تعداد بالایی کالای هنری در زمان کم و سرعت زیاد و همینطور قیمت نهایی کم تولید می‌شود.

کاربرد دستگاه حکاکی لیزری در تولید طلا و جواهرات چیست؟

امروزه دیگر جواهر سازان برای برش جواهراتی مانند الماس، زمرد و یاقوت از ابزارهای دستی استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که از دستگاهای برش لیزری استفاده کنند به این دلیل که این دستگاه حکاکی لیزری برش‌هایی را با ظرافت تمام و سرعت بالا انجام می‌دهد.
از جمله کاربردهای دستگاه حکاکی لیزری در صنعت جواهرات، حکاکی متن روی انگشتر، حکاکی چهره بر روی پلاک‌های نقره، برش زیورآلات ظریف، ساخت پلاک‌های نقره و طلا است.

دستگاه حکاکی لیزری را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

با توجه به نیاز شما به مدل خاصی از این دستگاه حکاکی لیزری می‌توانید به وبسایت‌های معتبر شرکت‌های فروش مراجعه کرده و ثبت سفارش کنید.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر