051-33677993

کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری

کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری

برش لیزری یکی از آشناترین و پرکاربردترین فناوری‌های امروزی است که در آن اشعه لیزر موجب برش بر روی جسم موردنظر می‌شود. دستگاه برش لیزری به گونه‌ای طراحی شده است که اشعه لیزر را به واسطه یک خروجی قوی بر هر جسمی می‌تاباند که تمایل داشته باشید و درنهایت قسمت موردنظر حکاکی می‌شود یا اینکه می‌سوزد و نتیجه عالی به دست می‌آید. در ادامه همراه ما باشید تا با کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری آشنا شوید.

فهرست مطالب

دستگاه برش لیزری در صنایع مختلف و حتی کسب‌وکارهای کوچک و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آشناترین این صنایع می‌توان به صنایع هواوفضا، ساختمانی، پزشکی، نظامی، آزمایشگاهی و پژوهشی، خودروسازی، ارتباطات، معرق‌کاری و… اشاره کرد.

معرق‌کاری یکی از محبوب‌ترین و زیباترین هنرهای ایرانی است که قدمت بسیار بالایی دارد. معرق به معنای تکه، رگه و وصله است و خلق آثار دستی با تکه‌های چوب، فلز، کاشی و دیگر ابزارهای سنتی را هنر معرق‌کاری می‌نامند. در این هنر چیدمان متنوع تکه‌های مختلف، یک تابلو، ظرف یا صنایع دستی تولید می‌کند. برش لیزری یک فناوری بسیار مدرن برای انجام برش و حکاکی روی متریال‌های معرق‌کاری است. این دستگاه با استفاده از لیزر متمرکز بسیار پرقدرت و دقیق، انواع طرح‌ها و اشکال پیچیده و ساده را بر روی صفحات برش داده و آن‌ها را جهت چسباندن به صفحات دیگر آماده می‌سازد. در ادامه به بررسی کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری می‌پردازیم و درنهایت مزایای آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری

همانطور که می‌دانید در گذشته معرق‌کاری به وسیله دست و ابزارآلات انجام میشد و این امر علاوه بر زمان‌بربودن به دقت بسیاری نیز نیاز داشت. گاهی یک خطا با اره مویی موجب میشد که طرح معرق بطورکامل خراب شود. البته به دلیل ظرافت کار و زمان‌بر بودن، تولید تابلوهای معرق هزینه‌های بسیار گزافی به همراه داشت.

امروزه با وجود دستگاه‌های لیزر، تولیدکنندگان به تعداد ارزان‌تر و بیش‌تری تابلوهای معرق می‌سازند. همانطور که گفتیم برش لیزری یک فناوری بسیار مدرن برای انجام و حکاکی بر متریال‌های فلزی و غیرفلزی است. دستگاه برش لیزر در معرق‌کاری، انواع برش و حکاکی بر روی متریال‌های غیر فلز نظیر: چوب و ام دی اف را با دقت و ظرافت بسیار بالایی انجام می‌دهد.

بطورکلی کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری به اینصورت است که با لیزر متمرکز و بسیار پرقدرت و دقیق خود، انواع طرح و اشکال ساده و پیچیده را بر روی صفحات غیر فلزی برش داده و آن‌ها را جهت چسباندن به صفحات دیگر آماده می‌سازد. شایان ذکر است که برش لیزری در معرق‌کاری نسبت به روش‌های سنتی سرعت‌عمل بسیار بالاتری دارد و با ظرافت و دقت خود، توقع کاربران و هنرمندان را برآورده می‌سازد. دستگاه برش لیزری برای برش و حکاکی برای سطوح و متریال‌های مختلف قابل استفاده است و چوب و ام دی اف تنها کاربرد این دستگاه نیست.

برش لیزر Co2 در معرق‌کاری

کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری طیف بسیار گسترده‌ای دارد که یکی از آشناترین آن‌ها بهره‌گیری از لیزر Co2 است. در این نوع برش لیزری جهت برش و حکاکی از مخلوط گاز دی اکسید کربن به عنوان یک محیط برای تولید پرتو لیزر استفاده می‌شود.

برش لیزر Co2 علاوه بر ام دی اف و چوب، روی متریال‌هایی نظیر: پارچه، کاغذ، اکریلیک و… نیز کاربرد دارد.
دستگاه‌های برش لیزری Co2 از لحاظ دقت و ظرافت، کیفیت بسیار بالایی دارند و به دلیل مقرون به صرفه بودن و سرعت‌عمل بالا در تولیدات صنایع مختلف ازجمله معرق‌کاری کاربرد دارند. خوب است بدانید که دستگاه‌های برش لیزری Co2 امروزه با نام دستگاه برش لیزری غیر فلزات نیز معرفی و شناخته می‌شوند. از مهم‌ترین و آشناترین مشخصات این گروه از دستگاه‌ها می‌توان به مصرف انرژی پایین، برش انواع متریال غیرفلزی در ضخامت‌های ضخیم و نازک، سرعت‌عمل بالا در تولیدات، قابلیت اجرای انواع طرح‌های پیچیده و ساده، تولیدات باکیفیت و همچنین تولید با ضایعات بسیار کم‌تر اشاره کرد.
لیزر Co2 در معرق‌کاری مزایای مختلفی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:
• لیزر این دستگاه در مواد از قدرت نفود بسیار خوبی برخوردار است.
• کارایی بسیار بالا
• قیمت ارزان و مقرون به صرفه
• توان برش انواع مواد ازجمله شیشه، بعضی پلاستیک‌ها و فوم‌ها، چرم، محصولات کاغذی، چوب، پارچه، اکریلیک، پلاستیکی، طلق و…
• و…

مزایای کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق‌کاری

مزایای دستگاه برش لیزر در معرق‌کاری

همانطور که گفتیم استفاده از دستگاه برش لیزر در معرق‌کاری، ظرافت و دقت بسیاری در تابلوها ایجاد می‌کند. این دستگاه تولیدات بیش‌تری را در زمان کوتاهی برای شما نیز به همراه دارد.
استفاده از دستگاه برش لیزر در معرق‌کاری با مزایای مختلف همراه است که مهم‌ترین و اصلی‌ترین ان‌ها عبارت است از:
• تولید ضایعات بسیار کم‌تر نسبت به روش‌های سنتی و قدیمی
• صرفه‌جویی در زمان
• عدم نیاز به نیروی مکانیکی بالا
• افزایش دقت، حساسیت و ظرافت در کار
• تولید آلودگی بسیار کم‌تر
• افزایش دقت، حساسیت و ظرافت در کار
• افزایش سرعت در انجام برش و حکاکی متریال
• صرفه‌جویی در مصرف انرژی
• قابلیت برش صفحات با ضخامت‌های مختلف
• امکان تولیدات انبوه
• روشی ایمن در معرق‌کاری و برش بر روی چوب
• عدم آسیب پرتو لیزر به متریال
• بدون داشتن مهارت خاصی می‌توان شروع به معرق‌کاری کرد و نیاز به علم و دانش چندانی نیست.
• کاهش آلودگی صوتی
• تماس نداشتن با سطح نمونه و پیشگیری از هر گونه سروصدا
• قابلیت تنظیم قدرت اشعه
• و…

نکات خرید دستگاه برش لیزر برای معرق‌کاری

عملکرد صحیح دستگاه برش لیزر و قطعات آن، نقش مهم و اثرگذاری در عملکرد این دستگاه و چگونگی حکاکی آن دارد. به همین خاطر بهتر است جهت خرید این دستگاه به سراغ شرکت‌ها و برندهای معتبر بروید.
هنگام خرید دستگاه برش لیزری توجه به پارامترهای زیر ضروری است:

• بدنه دستگاه لیزر

در دستگاه برش لیزر، مهم‌ترین نکته تراز بودن میز دستگاه در سرتاسر محیط کار است. به عبارت دیگر تمام ریل‌ها باید کاملا تراز و در محل خود نصب شوند. البته مونتاژ کردن محور دستگاه‌ها نیز باید در محل خود انجام گیرد تا به این ترتیب عدم تراز بودن عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار ندهد.

• تیوب دستگاه لیزر

در انتخاب تیوب دستگاه لیزر خود کارخانه سازنده و توان تیوب را حتما در نظر بگیرید. برای مثال اگر قصد دارید کار حکاکی و برش روی پارچه، چرم، کاغذ، مقوا و حکاکی روی سنگ انجام دهید، مناسب‌ترین و بهترین تیوب لیزر، تیوب 80 وات است. اما اگر می‌خواهید ورق‌های با ضخامت بیش‌تر از 15 میلی‌متر را برش دهید، به سراغ تیوب لیزر 130 وات بروید.

• پاورهای ولتاژ دستگاه لیزر

این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب توان پاورهای ولتاژ لیزر بصورت کاملا مستقیم با توان تیوب لیزر شما در ارتباط است. یکی از بهترین نوع پاورهای ولتاژ استفاده شده در دستگاه‌های برش لیزری، سری DY است که متناسب با هر توان یک پاور ولتاژ منحصربه‌فرد دارد.

• مین‌برد دستگاه لیزر

هنگام انتخاب و خرید مین‌برد برای دستگاه برش لیزری خود علاوه بر قدرت و ویژگی‌های آن، رابط کاربری را نیز در نظر بگیرید تا به این ترتیب بتوانید به سادگی از آن بهره بگیرید.
• لنز دستگاه لیزر: لنزهای کاربردی دستگاه برش لیزری بطورکلی به دو بخش ساخت سنگاپور و چین تقسیم و گروه‌بندی می‌شوند. لازم به ذکر است که لنزهای سنگاپوری کیفیت بسیار بالایی دارند و شما می‌توانید جهت برش صفحات مختلف از آن‌ها بهره گیرید. البته لنزهای چینی نیز از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار هستند.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری پرداختیم و درنهایت نکات خرید این دستگاه را بیان کردیم. همانطور که گفتیم برش لیزری یکی از آشناترین و پرکاربردترین فناوری‌های امروزی است که در آن اشعه لیزر موجب برش بر روی جسم موردنظر می‌شود. دستگاه برش لیزری به گونه‌ای طراحی شده است که اشعه لیزر را به واسطه یک خروجی قوی بر هر جسمی می‌تاباند که تمایل داشته باشید و درنهایت قسمت موردنظر حکاکی می‌شود یا اینکه می‌سوزد و نتیجه عالی به دست می‌آید.

دستگاه برش لیزری در صنایع مختلف و حتی کسب‌وکارهای کوچک و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آشناترین این صنایع می‌توان به صنایع هواوفضا، ساختمانی، پزشکی، نظامی، آزمایشگاهی و پژوهشی، خودروسازی، ارتباطات، معرق‌کاری و… اشاره کرد.
کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری به اینصورت است که با لیزر متمرکز و بسیار پرقدرت و دقیق خود، انواع طرح و اشکال ساده و پیچیده را بر روی صفحات غیرفلزی برش داده و آن‌ها را جهت چسباندن به صفحات دیگر آماده می‌سازد.
کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق کاری طیف بسیار گسترده‌ای دارد که یکی از آشناترین آن‌ها بهره‌گیری از لیزر Co2 است. در این نوع برش لیزری جهت برش و حکاکی از مخلوط گاز دی اکسید کربن به عنوان یک محیط برای تولید پرتو لیزر استفاده می‌شود.

برش لیزر Co2 علاوه بر ام دی اف و چوب، روی متریال‌هایی نظیر: پارچه، کاغذ، اکریلیک و… نیز کاربرد دارد.
در نهایت فراموش نکنید که عملکرد صحیح دستگاه برش لیزر و قطعات آن، نقش مهم و اثرگذاری در عملکرد این دستگاه و چگونگی حکاکی آن دارد. به همین خاطر بهتر است جهت خرید این دستگاه به سراغ شرکت‌ها و برندهای معتبر بروید

سوالات متداول

1ـ دستگاه برش لیزری در چه صنایعی کاربرد دارد؟ این دستگاه در صنایع مختلف و بسیاری بکار گرفته می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صنایع چرم، چوب، تبلیغات، معرق‌کاری، کاغذ، برق، بسته‌بندی و… اشاره کرد.

2ـ آیا کار کردن با دستگاه لیزر راحت است؟ دستگاه لیزر یک دستگاه کاربرپسند است و به راحتی می‌توان کار کردن با آن را یاد گرفت. این دستگاه توسط افراد مبتدی تا حرفه‌ای در هنر معرق‌کاری بکار گرفته می‌شود.

3ـ کاربرد دستگاه برش لیزری در معرق‌کاری به چه صورت است؟ کاربرد دستگاه برش لیزر در معرق‌کاری به اینصورت است که با لیزر متمرکز و بسیار پرقدرت و دقیق خود، انواع طرح و اشکال ساده و پیچیده را بر روی صفحات غیرفلزی برش داده و آن‌ها را جهت چسباندن به صفحات دیگر آماده می‌سازد.

4ـ مهم‌ترین مزایای دستگاه برش لیزر در معرق‌کاری چیست؟ از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این مزایا می‌توان به تولید ضایعات بسیار کم‌تر نسبت به روش‌های سنتی و قدیمی، صرفه‌جویی در زمان، عدم نیاز به نیروی مکانیکی بالا، افزایش دقت، حساسیت و ظرافت در کار، تولید آلودگی بسیار کم‌تر، عدم آسیب پرتو لیزر به متریال و… اشاره کرد.

5ـ کاربرد دستگاه حکاکی لیزر در صنایع مختلف چیست؟ از مهم‌ترین کاربردهای دستگاه حکاکی لیزر می‌توان به حکاکی روی هدایا، حکاکی چوب، حکاکی چرم، حکاکی روی شیشه و… اشاره کرد.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر