051-33677993

مهم ترین تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

مهمترین تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری

مهم ترین تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری

اگر قصد خرید دستگاه لیزری برای کارگاه خود دارید پس بهتر است از تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری به خوبی اگاه باشید تا در صورت نیاز دستگاهی که بیشترین کاربرد را برای شما دارد تهیه کنید. به دلیل اهمیت این موضوع و تقاضاهای زیادی که دستگاه حکاکی لیزری دارد در این مقاله به مهم ترین تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری پرداخته ایم تا در هنگام خرید بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

فهرست مطالب

حکاکی لیزری چیست؟

دستگاه حکاکی لیزری می‌تواند اشکال مختلف و تصاویر گرافیکی را بر روی انواع مختلف مواد، حکاکی کند. لیزر به صورت افقی بر روی شکلی که قرار است حک کند قرار می‌گیرد و نقطه به نقطه آن را حک می‌کند. دستگاه حکاکی لیزری به دلیل دقت بالا، سرعت زیاد و تنوع کاربردی که دارد در صنایع مختلف بسیار پر کاربرد شده است. از آن می توان در ساخت جواهرات و زیور آلات، ساخت تابلوهای نقاشی، شخصی سازی لوازم (مثل حک کردن نام، تاریخ و …)، علامت گذاری صنعتی ، ساخت اشیاء تزئینی مثل مجسمه و قاب عکس استفاده کرد.

در حکاکی لیزری پرتو لیزر از طریق یک لنز متمرکز می‌شود و به سطح مورد نظر تابیده می شود. انرژی که از لیزر به سطح وارد می شود باعث می شود که مواد روی سطح ذوب یا تبخیر شده و در نهایت طرح و تصویر و یا نوشته ای که ما می خواهیم بر روی سطح حک می شود. دستگاه حکاکی لیزری می تواند بر روی طیف وسیعی از مواد مثل فلزات پلاستیک چوب شیشه چرم و پارچه حکاکی کند .و در همه آنها قابلیت تکرار بالایی دارد و می تواند که در مقیاس انبوده بر روی مواد مورد نظر ما حکاکی کند.

برش لیزری چیست؟

در ابتدا نحوه‌ی کار برش لیزری را شرح می‌دهیم. اشعه لیزر به وسیله تحریک موادی که قدرت تولید اشعه لیزر را دارند، در یک محفظه بسته شکل می‌گیرند. اشعه لیزر تولید شده از طریق لوله‌های مخصوص و به وسیله آینه و فیبر‌های نوری به لنز دستگاه انتقال پیدا می‌کنند. لنز دستگاه لیزر، پرتو‌ها را برای برش لیزر در نقطه‌ای خاص متمرکز می‌کنند. پرتو‌های متمر‌کز شده گرمای زیادی ایجاد می‌کنند، سپس دستگاه برش لیزری، به وسیله حرارت ایجاد شده توسط لیزر، بر روی سطح برش ایجاد می‌کند.
همانطور که از اسم این دستگاه‌ها مشخص است، به نوعی ساخته شده‌اند که انواع برش‌ها بر روی سطح مورد نظر خود انجام دهند. دستگاه برش لیزری، این برش‌ها را با قدرت و سرعت بسیار بالایی انجام می‌دهند.

دستگاه‌های برش را می‌توان به دو دسته دستگاه برش فلزی و دستگاه برش غیر‌فلزی دسته‌بندی کرد. دستگاه برش فلزی معمولا برای فلزاتی چون فولاد، آلومینیوم، مس و… به کار می‌روند و دستگاه‌های لیزر غیر فلز برای برش چوب، پلاستیک، پارچه و… به کار می‌رود. در دستگاه برش لیزری عواملی چون نوع لیزر مورد استفاده، قدرت لیزر، اندازه دستگاه و قابلیت‌های آن می تواند متنوع بوده و بر قیمت آن دستگاه نیز تاثیر می‌گذارند.

تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری چیست؟

طبیعتا مهم‌ترین تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری این است که یکی از آن‌ها تنها بر روی سطح مورد نیاز ما حکاکی انجام می‌دهد و دیگری برش انجام می‌دهد. از همین موضوع می‌توان متوجه شد که تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری در میزان عمقی است که دستگاه لیزر می‌تواند تاثیر بگذارد.

به این معنی که، عمق نفوذ لیزر در دستگاه حکاکی لیزری بسیار کم است، به همین علت توانایی برش سطح عمیق را ندارد و فقط می‌تواند بر روی سطح حک انجام دهد.
 به این علت که دستگاه حکاکی باید عمق کمی را حرارت بدهد، لنز به کار رفته در آن دارای فاصله کانونی کوتاهی است و در دستگاه برش لیزری ،لیزر فاصله کانونی بلندی دارد. اگر بخواهیم در هر کدام این دستگاه‌ها دو عامل ظرافت و سرعت را بررسی کنیم. باید بگوییم اگر چه در برش لیزری سرعت بالا است، اما ظرافت آن به نسبت حکاکی لیزری پایین است. که یکی از تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری می باشد.

کاربرانی که دستگاه حکاکی لیزری تهیه می کنند معمولا در فضای کوچکی برای حکاکی بر روی شیشه ، چوب ، پلاستیک ، چرم، کاغذ و… استفاده می کنند بنابراین نیازی نیست که از ابعاد بزرگ آن استفاده کنند. اما کسانی که از دستگاه برش استفاده می‌کنند معمولا اینگونه است که از آن برای برش پارچه و یا mdf استفاده می‌کنند پس بهتر است دستگاهی متناسب با فضای خود تهیه کنید.

باید بدانیم که توان حکاکی لیزری معمولا زیر 60 وات است و توان برش لیزری معمولا بالای 60 وات است و این موضوع مهم ترین تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری است. دستگاه حکاکی لیزری معمولا سرعت بالایی دارد و دستگاه برش لیزری سرعت پاینی دارد.

چه چیزی باعث ایجاد تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری در عملکرد می‌شود؟

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، تفاوت حکاکی لیزر و برش لیزری در تفاوت فاصله کانونی آن‌هاست. فاصله کانونی زیاد قدر لیزر را بالا می‌برد و بعد از این لیزر می‌تواند برش بزند. به همین علت در دستگاه برش لیزری فاصله کانونی بسیار زیاد است.
فاصله کانونی کم نیز قدرت لیزر را پایین می‌آورد و به همین علت دستگاه حکاکی لیزری می‌تواند حک کند. بنابر‌این میتوان شرایطی را به وجود آورد که نقطه کانونی قابل تنظیم باشد که در این صورت بر روی قیمت دستگاه لیزر تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. بنابراین باید توجه داشته باشید که طول موج و توان مختلف لیزرها می تواند کارایی متفاوتی را ایجاد کند و علاوه بر این توان لیزر بر سرعت و دقت فرایند کار نیز بسیار تاثیر گذار است.
در دستگاه لیزری چیزی که خیلی می تواند یک دستگاه را متمایز کند سیستم کنترل لیزر است، دقت و ثباتی که کنترل لیزر دارد می تواند به میزان زیادی بر کیفیت و ثبات فرایند کار دستگاه نیز تاثیر بگذارد. نکته دیگری که در دستگاه لیزری تفاوت ایجاد می کند نحوه نگهداری آن است اگر از دستگاه لیزری به درستی نگهداری نشود ممکن است عملکرد ان به شدت ضعیف شود.
می‌توانیم از نوع ماده ی استفاده شده برای برش و یا حکاکی ، ضخامت ماده، سرعت مورد انتظار ما و تنظیماتی که برای لیزر اعمال کرده ایم در عواملی که باعث ایجاد تفاوت در دستگاه لیزر می شوند یاد کنیم.

نکات مهم خرید دستگاه حکاکی لیزر و برش لیزر

در هنگام خرید دستگاه لیزری باید عوامل زیادی را مد نظر قرار دهید.
یکی از عواملی که باید به آن توجه داشته باشید میزان زمانی است که انتظار دارید دستگاه برای شما به خوبی کار کند. بعضی از این دستگاه ها توان کار پیوسته کمی داشته و نمی توانند در مدت زمان طولانی به طور پیوسته کار کنند بنابراین باید دستگاهی را انتخاب کنید که توان اجرایی پیوسته ای را داشته باشند.

 مراقب سرعت مورد نیاز باشید:

سرعت مورد نیاز را پیش از خرید دستگاه در نظر بگیرید اگر انتظار شما این است که دستگاه سرعت بالایی داشته باشد، حتما دستگاهی با این ویژگی در نظر بگیرید.

 متریال مورد استفاده چه جنسی دارد
توانایی دستگاه بر روی اجسام و متریال‌های مختلف متفاوت است. بعضی از دستگاه ها تنها می توانند بر روی فلزات کار برش و یا حکاکی را انجام دهند. بعضی از دستگاه هم توانایی این کار را بر روی هر دو دارند.
همانطور که می‌دانید هر چقدر کار‌کرد دستگاه متفاوت باشد، بر روی قیمت آن نیز تاثیر می‌گذارد.

 اگر قصد دارید که دستگاه برش لیزری تهیه کنید حتما به توان آن نیز توجه ویژه ای داشته باشید چرا که اگر توان دستگاه متناسب با توان مورد نیاز شما نباشد ممکن است در حین کار دچار مشکل شوید.

توان تیوب

یکی از مهم ترین چیز هایی که باید بررسی کنید توان تیوب است . دقت کنید که نمی توان از هر برندی تیوب تهیه کرد این قطعه در دو جنس فلزی و شیشه ای در بازار وجود دارد باید حتما در هنگام خرید از کارشناسان مربوطه بپرسید که کدام جنس از تیوب بیشتر به درد شما می خورد. گر چه نوع فلزی آن بسیار گران تر است اما از دوام بالاتری برخوردار است. بنابراین توصیه می شود که اگر از متریال سخت استفاده می کنید پس تیوب فلزی برای شما مناسب تر است .
بعد از بررسی جنس تیوب نیاز است که توان تیوب را نیز در نظر بگیرید تیوب ها در توان های 20، 40، 60، 80، 100 ، 130، 150 تولید می‌شوند و حتما توان لیزر باید مطابق با حوزه کاری شما باشد.

بدنه دستگاه

با توجه به این که دستگاه شما قرار است در چه نوع کارگاهی قرار بگیرد باید در نظر بگیرید که بدنه آن با فضای به کار برده شما مناسب باشد

چیلر

موضوع بغدی که باید در هنگام خرید دستگاه لیزر در نظر بگیرید چیلر دستگاه است. باید چیلر دستگاه شما با توان تیوب استفاده شما مناسب باشد .

نکات امنیتی

دستگاهی که تهیه می کنید باید دکمه ایست اضطراری و سیستم ضد آب داشته باشد تا در هنگام نیاز به دستگاه لیزر شما خطری وارد نشود.

دستگاه لیزر چه تصاویری را حک می زند؟

دستگاه می‌تواند تصاویر متفاوتی را حک کند، هر گونه نوشته، آرم و لوگو و یا یک شکل هندسی را روی هر قطعه که بخواهید می توانید توسط دستگاه برش، برش زده و یا توسط دستگاه حکاکی، حکاکی کنید.

جمع بندی

امیدواریم که با توجه به نکاتی که در متن گفته شد و با شناخت کافی از تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری بتوانید بهترین انتخاب را بین این دو دستگاه داشته باشید. اگر برای خرید هرکدام اقدام کردید به نکاتی که درباره ی خرید دستگاه لیزری گفته شد دقت کافی داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای کارگاه خود داشته باشید.

سوالات متداول

1. دستگاه حکاکی لیزری چیست؟

دستگاه لیزری از پرتو لیزر متمرکز شده برای ایجاد طرح‌ها و حکاکی ها بر روی سطوح مختلف استفاده می شود.

2. دستگاه برش لیزری چیست؟

دستگاه برش لیزری نیز از پرتو متمرکز شده لیزر برای برش سطوح استفاده می کند.

3. تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری چیست؟

مهم ترین تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری در توان آنها است. به این صورت که دستگاه حکاکی لیزری عمق کمتری را ایجاد می کند و دستگاه برش لیزری عمق بیشتری را ایجاد کرده و باعث برش خوردن سطح می شود.

4. چه نکاتی را در هنگام خرید دستگاه لیزری باید توجه کنیم ؟

توجه به نوع دستگاه، توان لیزر،نوع مواد، اندازه دستگاه، بودجه ای که برای خرید دستگاه در نظر گرفته اید، خدمات پس از فروش دستگاه به میزان زیادی می توان به تصمیم خرید شما کمک کند.

5. از کجا می توانیم دستگاه لیزری مناسب تهیه کنیم؟

تمام تلاش خود را برای انتخاب دستگاه مناسب انجام دهید و با توجه به توضیحات که در این مقاله داده شد و کمک گرفتن از کارشناسان جهان لیزر بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید. کارشناسان جهان لیزر با توجه به نیاز شما بهترین دستگاه لیزر را به شما پیشنهاد خواهند داد و شما می توانید ضمن این که از خرید خود مطمئن هستید از بهترین خدمات پس از فروش نیز استفاده کنید تا هیچ گونه وقفه ای در ارائه خدمات شما نیافتد.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر