051-33677993

آشنایی با دستگاه حکاکی سنگ قبر + کاملترین راهنما

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

دستگاه حکاکی سنگ قبر

سنگ قبر یک نوع نشانه گذاری است که محل قبر و مشخصات شخص فوت شده را نشان می‌دهد. در گذشته اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و فوت به روش سنتی روی سنگ مزار درج می‌شد. اما امروزه از دستگاه حکاکی سنگ قبر برای درج نوشته‌ها و عکس روی سنگ مزار استفاده می‌شود. بکارگیری دستگاه حکاکی لیزر باعث افزایش سرعت، دقت و کیفیت کار شده و طرح‌های متنوع و پیچیده را به راحتی می‌توان روی سنگ اجرا کرد.

فهرست مطالب

در روش‌های سنتی امکان آسیب به سنگ در حین حکاکی وجود داشت و طرح مدنظر دقیقا مثل چیزی که فرد تصور می‌کرد اجرا نمی‌شد. همچنین زمان زیادی طول می‌کشید تا حکاکی روی سنگ انجام شود. اما با ورود دستگاه حکاکی سنگ قبر به این حوزه، حکاکی روی سنگ بسیار متفاوت و به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. در این مطلب قصد داریم همه چیز در مورد دستگاه‌های مورد استفاده در حکاکی سنگ را توضیح دهیم.

دستگاه حکاکی سنگ

این دستگاه یک نوع ماشین است که با استفاده از آن می‌توان نوشته‌ها و تصاویر را روی سنگ حکاکی کرد. دستگاه حکاکی سنگ قبر بیشترین کاربرد را در حک کردن اطلاعات مختلف روی سنگ مزار دارد و امروزه بیشتر سنگ‌های قبر با استفاده از این دستگاه‌ها حکاکی می‌شوند. قدرت بالای دستگاه لیزر CO2 آن را به دستگاهی مناسب برای حکاکی روی سنگ تبدیل کرده است. توان این نوع از دستگاه‌های لیزری حدود 80 وات است که حکاکی روی سنگ را به راحتی انجام می‌دهد. شرایط مناسب برای حکاکی روی سنگ در دستگاه‌های لیزر CO2 با جذب طول موج لیزر توسط سنگ فراهم می‌شود.
نوع دیگری از دستگاه حکاکی سنگ قبر وجود دارد که با لیزر دیودی کار می‌کند. این نوع از دستگاه‌های حکاکی از نظر اقتصادی صرفه بیشتری دارند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای راه‌اندازی کسب و کار حکاکی با سرمایه کم محسوب می‌شوند. این دستگاه علاوه بر سنگ، قابلیت برش و حکاکی متریال‌هایی همچون چوب، پلاستیک، آکریلیک، شیشه، سرامیک و سنگ‌های قیمتی را دارند. دستگاه‌های حکاکی سنگ ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارند و از سیستم مکانیکی ژاپنی و شاسی قدرتمند برخوردار هستند. همچنین دقت حکاکی با این دستگاه‌ها بسیار بالا است و از فرمت‌های تصویری مختلف پشتیبانی می‌کنند.

کاربرد دستگاه حکاکی سنگ

دستگاه حکاکی سنگ قبر علاوه بر حکاکی نوشته‌ها و تصاویر بر روی سنگ مزار و مقبره‌ها کاربردهای دیگری نیز دارد و در ساخت اجسام سنگی و سایر متریال‌های سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال با استفاده از این دستگاه می‌توان عکس اشخاص یا هر چیز دیگری را روی سنگ مرمر حکاکی کرده و آن را هدیه داده یا برای استفاده شخصی نگهداری کنید. همچنین امکان حکاکی نقش و نگار بر روی سنگ‌های تزئینی وجود دارد و در ساخت هدیه و یادگاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. حکاکی ظریف و دقیق دستگاه‌های حکاکی سنگ باعث شده کاربرد وسیعی در ساخت مجسمه‌ها و آثار سنگی داشته باشند.
از دیگر کاربردهای دستگاه حکاکی سنگ قبر می‌توان به موارد استفاده آن در دکوراسیون داخلی و نمای خارجی بناها اشاره کرد. دستگاه حکاکی لیزری این امکان را به طراحان می‌دهد که طرح و الگوهای خاص را به راحتی روی سنگ‌های تزئینی و انواع دیگر سنگ‌ها اجرا کنند. علاوه بر این موارد، دستگاه حکاکی سنگ در ساخت تابلوها و هدایای تبلیغاتی نیز کاربرد دارد و می‌توان نشان تجاری و لوگوی شرکت‌های مختلف را روی سنگ‌های مرمریت و سایر سنگ‌ها حکاکی کرد. تولید لوح‌های سنگی به عنوان یادبود، لیوان سرامیکی با طرح دلخواه روی آن و هر نوع لوازم از جنس سنگ، از دیگر کاربردهای این دسته از دستگاه‌های حکاکی هستند.

ویژگی‌های تابلوها و آثار سنگی حکاکی شده با لیزر

همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردیم یکی از کاربردهای دستگاه حکاکی سنگ قبر در تولید تابلوها و آثار سنگی است. تابلوها و آثاری که با استفاده از این دستگاه‌های حکاکی لیزری تولید می‌شوند ویژگی‌هایی دارند که باعث تمایز آن‌ها از سایر آثار می‌شود. مهمترین خصوصیات این تابلوها عبارتند از:

1-زیبایی و ظرافت بی‌نظیر

متن، نقوش و تصاویر حکاکی شده بر روی آثار سنگی با استفاده از دستگاه حکاکی لیزری کیفیت و جلوه خیره کننده‌ای دارند و در مقایسه با سایر روش‌های حکاکی با ظرافت بسیار زیادی اجرا می‌شوند. از این رو در همان نگاه اول نظر بیینده را جلب می‌کند.

2- ماندگاری بیشتر

تابلوها و آثار سنگی که طرح و نقش روی آن‌ها با دستگاه حکاکی سنگ قبر حکاکی شده دوام و ماندگاری بیشتری در برابر سایش و فرسایش دارند و نوشته‌ها و تصاویر حک شده بر روی آن‌ها برای مدت زمان طولانی مانند روز اول باکیفیت خواهد بود.

3- تفاوت کیفی و بصری با آثار مشابه

تابلوها و آثار سنگی حکاکی شده با لیزر علاوه بر زیبایی ظاهری، کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با سایر تابلوها دارند و حتی پیچیده‌ترین طرح و تصاویر بر روی آن‌ها با دقت بالایی اجرا می‌شود. به طوری که با مشاهده این تابلوها و آثار، متوجه تفاوت‌های ظاهری و کیفی آن‌ها با سایر آثار خواهید شد.

استفاده از دستگاه لیزر برای حکاکی سنگ قبر

امروزه استفاده از دستگاه حکاکی سنگ قبر، کار حکاکی را بسیار آسان کرده و این کار در مدت زمان کمتری و به صورت دقیق‌تر انجام می‌شود. در حال حاضر بهترین روش برای حکاکی نوشته‌ها و تصاویر بر روی انواع سنگ استفاده از دستگاه‌های حکاکی لیزری است. این دستگاه‌ها مکانیسم خاص و در عین حال ساده‌ای دارند و مزایای دستگاه‌های حکاکی سنگ از قبیل ظرافت و دقت بالا، سرعت بیشتر و امکان اجرای انواع طرح‌های پیچیده با وضوح بالا باعث شده فعالان این حوزه از این دستگاه‌ها استفاده کنند.
در روش‌های سنتی برای انتقال طرح بر روی سنگ از شابلون استفاده می‌شد اما در دستگاه حکاکی سنگ قبر، طرح و نقش مورد نظر از طریق نرم‌افزار دستگاه به روی سنگ منتقل شده و حکاکی می‌شود. هنگام حکاکی با دستگاه‌های لیزری، سطح کار و دستگاه هیچ‌گونه تماس مستقیم با یکدیگر ندارند و حکاکی توسط اشعه لیزر با فاصله مشخص از سطح سنگ انجام می‌شود. از این رو در روش حکاکی لیزری احتمال آسیب به سنگ در حد صفر است و کیفیت و زیبایی سنگ حفظ می‌شود.
در زمان کار با دستگاه حکاکی سنگ قبر در ابتدا باید طرح مورد نظر به نرم‌افزار دستگاه داده شود. در این دستگاه اشعه لیزر پس از انتشار به صورت موازی و با طول موج مشخص، در یک قسمت جمع شده و پس از تقویت به روی سطح مورد نظر تابید می‌شود. حکاکی با این دستگاه‌ها مانند لایه برداری ضعیف است که تا عمق 1 میلیمتر و در موارد نیاز با عمق بیشتر انجام می‌شود. در حکاکی سنگ با دستگاه‌های لیزری، قدرت اشعه لیزر با ذوب کردن و سوزاندن بخشی از سطح باعث حکاکی شده و به دلیل اینکه از رنگ‌ها و مواد شیمیایی بر روی سنگ‌ها استفاده نمی‌شود، سنگ حکاکی شده با لیزر دوام و پایداری بیشتری در برابر عوامل جوی و فرسایش دارد.

حکاکی عکس روی سنگ قبر

چهره نگاری بر روی سنگ قبر در سال‌های اخیر ترویج یافته و افراد زیادی درخواست حکاکی عکس عزیزان فوت شده روی سنگ مزار را دارند. یکی از روش‌های چهره نگاری استفاده از دستگاه حکاکی سنگ قبر است. در این روش بدون نیاز به استفاده از ابزارهای حکاکی دستی و فقط با وارد کردن تصاویر به کامپیوتر، عکس‌ها روی سطوح سنگی حکاکی می‌شوند.
حکاکی عکس روی سنگ قبر با استفاده از دستگاه‌های لیزری به صورت باکیفیت، دقیق و با ظرافت و وضوح بالا انجام می‌شود. حکاکی روی سنگ در مقایسه با سایر متریال‌ها سخت‌تر است اما در روش حکاکی لیزری هیچ دشواری وجود ندارد. در برخی موارد برای اینکه عکس حکاکی شده روی سنگ جلوه بهتری داشته باشد پشت آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند.

چه نوع سنگ‌هایی برای حکاکی روی سنگ قبر مناسب‌تر است؟

سنگ‌های قبر انواع مختلفی دارند و هر سنگ از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. مقاومت در برابر شرایط محیطی و کیفیت حکاکی با دستگاه حکاکی سنگ قبر، از مهمترین نکات قابل توجه در انتخاب سنگ قبر هستند. تعدادی از مناسب‌ترین سنگ‌های قبر عبارتند از:

سنگ شبق

این سنگ گرانیتی به رنگ کاملا مشکی و با حالت آینه‌ای است. استحکام و مقاومت بالای سنگ شبق باعث شده جزو بهترین گزینه‌ها برای سنگ قبر باشد. سنگ شبق جزو سنگ‌های کمیاب و گران قیمت است و از ویژگی‌های آن می‌توان به بافت یکدست، مقاومت بالا در برابر نور، نفوذناپذیری در برابر آب، چگالی بالا و کیفیت بالای تصویر روی سنگ بعد از چهره نگاری با دستگاه حکاکی سنگ قبر اشاره کرد.

 گرانیت تویسرکان

این نوع سنگ به رنگ کاملا مشکی است و مانند آینه قابلیت انعکاس تصویر را دارد. گرانیت تویسرکان در بافت خود دارای دانه‌هایی محو به رنگ نوک مدادی است که از فاصله بسیار نزدیک دیده می‌شود. بافت یکدست و مقاومت بالای این سنگ در برابر حکاکی و ابزار کاری باعث شده یکی از سنگ‌های مناسب و محبوب برای سنگ مزار باشد. گرانیت تویسرکان در چهار درجه کیفیت سوپر، ممتاز، درجه 1 و درجه 2 قابل خریداری است.

سنگ سیمین اصفهان

یکی از انواع سنگ‌های مناسب برای سنگ مزار است و باتوجه به ویژگی‌هایی که دارد امکان حکاکی به صورت حرفه‌ای با استفاده از دستگاه حکاکی سنگ قبر را برای صنعتگران فراهم می‌کند. نفوذناپذیری آب در سنگ گرانیت سیمین اصفهان، آن را به یک سنگ قبر مناسب در مناطق شمالی و غربی کشور تبدیل کرده است. بافت این سنگ به صورت مخملی است و دانه‌های ریز سفید دارد. کیفیت بالا، قیمت مناسب، استحکام و دوام بسیار عالی از دیگر ویژگی‌های سنگ سیمین اصفهان هستند.

گرانیت برزیلی

این سنگ زمینه‌ای یکدست به رنگ مشکی تیره دارد و روی آن دانه‌های محو خاکستری همراه با بلورهای ریز طلایی و براق مشاهده می‌شود. سنگ گرانیت برزیلی استحکام و مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما دارد و یکی از بهترین سنگ‌ها برای چهره نگاری با دستگاه حکاکی سنگ قبر است. این سنگ از لحاظ کیفیت در سه نوع سوپر، ممتاز و درجه 1 دسته‌بندی می‌شود. عکس و نوشته‌های حکاکی شده بر روی گرانیت بزریلی کیفیت خود را به طور دائم حفظ می‌کنند.

مرمر سفید

بعد از سنگ‌های گرانیتی مشکی، سنگ مرمر سفید جزو سنگ‌های قبر پرطرفدار است. در بافت این سنگ، رگه‌هایی به رنگ سبز، آبی و یا صورتی وجود دارد و کمتر بودن مقدار این رگه‌ها به معنای مرغوبیت سنگ است. جلاپذیری بسیار خوب، مقاومت بالا در برابر عوامل جوی و دوام بالا در برابر خوردگی و فرسایش از ویژگی‌های سنگ مرمر سفید است. بافت نرم و یکدست سنگ مرمر سفید امکان حکاکی آسان با دستگاه حکاکی سنگ قبر را فراهم می‌کند. تنها نقطه ضعف این سنگ، دوام پایین آن در برابر باران‌های اسیدی است.
علاوه بر سنگ‌های گرانیتی و مرمر سفید نوع دیگری از سنگ قبر وجود دارد که با نام سنگ نانو شناخته می‌شود. سنگ‌هایی مانند کوارتزیت، دیوریت، تراورتن و گابرو جزو سنگ‌های قبر نسبتا ارزان هستند.
دستگاه جوش لیزری

مهمترین نکات در مورد کار با دستگاه حکاکی سنگ قبر

با وجود اینکه کار با دستگاه لیزر حکاکی سنگ آسان است اما قبل از شروع به کار حتما باید آموزش‌های لازم را گذرانده و نحوه کار با آن را بدانید. دستگاه‌های حکاکی لیزری با برنامه‌ای که به آن‌ها داده می‌شود کار می‌کنند اما همیشه باید اپراتور در کنار دستگاه حضور داشته باشد. علاوه بر این موارد، لازم است به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، نکاتی در رابطه با ایمنی دستگاه و نحوه کار با آن رعایت شود که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم.
– قبل از شروع کار با دستگاه حکاکی سنگ قبر، سطح سنگ را با استفاده از دستمال مرطوب تمیز کرده و از خشک بودن سطح سنگ قبر مطمئن شوید.
– قبل از حکاکی روی سنگ اصلی بهتر است حکاکی را به طور آزمایشی روی تکه‌های اضافی سنگ انجام دهید تا درصورت وجود مشکل، به سنگ اصلی آسیب وارد نشود.
– حین حکاکی نباید به اشعه لیزر نگاه کنید. چون باعث آسیب به چشم می‌شود.
– استفاده از تیوب لیزرهای با توان پایین برای حکاکی روی سنگ قبر مناسب است و توصیه می‌شود حکاکی سنگ قبر با لنز لیزر 2 تا 5/2 اینچ که میزان تمرکز پایین‌تری دارد انجام شود.
– هنگام کار با دستگاه حکاکی سنگ قبر باید عکس را به صورت سیاه سفید به دستگاه  ارسال کرده و عکس را در هر اینچ به 250 تا 350 نقطه تبدیل کنید. 
– برای افزایش کیفیت حکاکی سنگ‌هایی شفاف و با رنگ‌های تیره را انتخاب کنید.

آیا تصویر حکاکی شده روی سنگ قبر تغییر می‌کند؟

بطورکلی سه روش برای حکاکی تصویر روی سنگ قبر وجود دارد که عبارتند از: حکاکی سنتی و دستی، حکاکی لیزری و چاپ عکس رنگی روی سنگ قبر.  از بین این سه روش، چهره نگاری با دستگاه حکاکی سنگ قبر به عنوان بهترین روش شناخته می‌شود. چرا که تصویر حکاکی شده روی سنگ دقیقا عین عکسی که در نظر دارید خواهد بود و عوامل محیطی مانند نور خورشید، سرما، گرما، رطوبت و باران کیفیت حکاکی را کاهش نمی‌دهد.
گاهی اوقات پس از حکاکی برای جلادهی و جلوه بیشتر تصویر از رنگ روغن استفاده می‌کنند. در این صورت ممکن است به مرور زمان و در اثر عوامل محیطی، تصویر کم‌رنگ شود که این تغییر رنگ حدود 10 الی 20 درصد خواهد بود. برای جلوگیری از این وضعیت می‌توانید هنگام سفارش حکاکی تصویر با دستگاه حکاکی سنگ قبر بر عدم استفاده از رنگ روغنی تاکید کرده و یا با محافظ شیشه‌ای از سنگ حکاکی شده مراقبت کنید. معمولا چهره نگاری روی سنگی که به صورت عمودی روی قبر می‌گذارند، انجام می‌شود تا کمتر در معرض تابش مستقیم نور و بارش باران قرار بگیرد.

قیمت دستگاه لیزر حکاکی روی سنگ چقدر است؟

دستگاه‌های لیزری مورد استفاده برای حکاکی روی سطوح سنگی مدل‌های متنوعی دارند و هرکدام از دستگاه‌ها از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند. عوامل زیادی در تعیین قیمت دستگاه حکاکی سنگ قبر تاثیر دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به نوع و کیفیت قطعات بکار رفته در دستگاه، نو یا دست دوم بودن، اندازه دستگاه، توان لیزر و قابلیت حکاکی روی سنگ‌های مختلف را نام برد. همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش از دیگر عوامل موثر در قیمت دستگاه لیزر حکاکی سنگ است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید خرید دستگاه‌های حکاکی سنگ از شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر است. برخی از شرکت‌ها علاوه بر خرید نقدی، امکان خرید اقساطی این دستگاه‌ها را فراهم کرده‌اند.

جمع‌بندی

امروزه دستگاه حکاکی سنگ قبر یکی از دستگاه‌های کاربردی است که برای چهره نگاری و حکاکی روی سنگ مزار و سایر سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنعتگران می‌توانند با استفاده از دستگاه لیزری حکاکی، نوشته‌ها، تصاویر، آرم‌های تجاری و طرح‌های گرافیکی را به راحتی و در کمترین زمان روی انواع سنگ حکاکی کنند. کیفیت موارد حکاکی شده روی سطوح سنگی هنگام استفاده از دستگاه‌های لیزری در مقایسه با روش‌های سنتی بیشتر است. دستگاه‌های حکاکی سنگ قبر در مدل‌های مختلف قابل خریداری هستند و قیمت آن‌ها نسبت به امکانات هر دستگاه متفاوت است.

سوالات متداول

1- آیا دستگاه حکاکی سنگ قبر قابلیت حکاکی بر روی سرامیک را دارد؟
بله، سرامیک جزو متریال‌هایی است که می‌توان آن را با دستگاه لیزر سنگ حکاکی کرد. برای تغییر رنگ و ایجاد کنتراست از اسپری نشانگر لیزری بر روی سرامیک استفاده می‌شود. 
2- تفاوت دستگاه لیزر CO2 و لیزر فایبر برای حکاکی سنگ چیست؟
دستگاه لیزر CO2 قابلیت جداسازی لایه سنگ و ایجاد کنتراست بر روی آن را دارد. همچنین حکاکی انواع متن و تصاویر با استفاده از این دستگاه به راحتی و سریع‌تر انجام می‌شود. درحالیکه طول موج لیزر فایبر برای حکاکی سطوح سنگی مناسب نیست.
3- آیا می‌توان با دستگاه حکاکی سنگ قبر، عکس متوفی را دقیقا مانند خودش روی سنگ حکاکی کرد؟
بله، تمام تصاویر با این دستگاه با کیفیت و وضوح بسیار بالایی روی سنگ‌ها حکاکی می‌شوند.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر