051-33677993

کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی

دستگاه جوش لیزری طلا و نقره یکی از ابزارهای جدید در صنعت جواهرسازی به شمار می‌رود. در حال حاضر بسیاری از برندهای معتبر جواهرسازی از این دستگاه برای ساخت جواهرات خود استفاده می‌کنند. در حقیقت این کاربرد دستگاه جوش لیزر در جواهرسازی است که این دستگاه را از سایر دستگاه‌های جوش به مانند لحیم کاری و ذوب جوش جدا می‌کند. کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی شامل موارد متعددی می‌شود که از جمله آنها می‌توان به سرعت، ظرافت در عمل برش و نیز امکان تعمیر و جوشکاری فلز به واسطه آن اشاره کرد.

فهرست مطالب

برای همین هم بسیاری از برندهای معتبر دنیا در حال حاضر از این دستگاه برای دستیابی به یک جواهر بی نقص استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که قیمت دستگاه‌های جوش لیزری کمی بالا است؛ اما با توجه به کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی باز هم صرفه اقتصادی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به کاربرد این دستگاه در این صنعت بیشتر بپردازیم.

فرآیند جوشکاری طلا و نقره

دستگاه جوش طلا و نقره به واسطه مکانیسم ایجاد و انتقال گرما خاصیت خم شدن را به طلا و نقره القا می‌کند. امروزه با توجه به کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی، شاهد جواهرات بی نظیری در این عرصه هستیم. به واسطه این دستگاه ساخت جواهرات کاری راحت‌تر بوده و در زمان کمتری می‌توان اقدام به این کار کرد. با استفاده از دستگاه جوش لیزری در خط تولید جواهرات خود می‌توانید جواهرات بیشتری را در مدت زمان کم تولید کرده و در زمان خود صرفه جویی کنید. علاوه بر این، دیگر نیازی به نگرانی از بابت بازسازی نیز نخواهید داشت.

لازم به ذکر است که این دستگاه تنها برای طلا و نقره کاربرد ندارد و برای سایر انواع فلز نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. دستگاه جوش جواهرات دارای ظرافت بیشتری بوده و عملکرد دقیقی دارد و در نتیجه با هیچگونه خسارتی رو به رو نخواهید شد. به عنوان مثال هر چقدر متریالی که انتخاب می‌کنید قدرت جذب پرتو لیزر بیشتری داشته باشد، جوشکاری با این دستگاه بهتر صورت خواهد گرفت. از جمله این فلزات می‌توان به فولاد، آلومینیوم، استیل و… اشاره کرد.

این دستگاه گرما را به صورت دقیق متمرکز کرده و این امکان را به شما خواهد داد که بتوانید کوچکترین قطعات را نیز جوشکاری کنید. اگر چه نمی‌توان گفت که این دستگاه جای لحیم کاری و جوشکاری سنتی را گرفته است؛ اما به زودی بخش وسیعی از بازار را به خود اختصاص خواهد داد.

کاربرد جوشکاری لیزری طلا

از دستگاه جوش لیزری برای طلا و نقره به صورت سوراخ دار و نقطه‌ای استفاده می‌شود. کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی آن هم به صورت نقطه‌ای بدین گونه است که یک نوع هدایت حرارتی را به وجود آورده و سطح قطعه مورد نظر را گرم می‌کند؛ در نهایت یک حوضچه مذاب تشکیل شده و سپس به واسطه دستگاه می‌توانید عمل اتصالات فلزات به یکدیگر را انجام دهید.

همواره در زمان کار با جواهرات سعی کنید از دستگاه لیزری استفاده کنید که از کیفیت خوبی برخوردار است؛ دلیل این سخن نیز این است که اگر دستگاه جوش لیزری شما از کیفیت خوبی برخورد دار نباشد، مشکلاتی به مانند خلل و فرج را در محصول خود شاهد خواهید بود که روی کیفیت محصول بسیار تاثیرگذار است.

به واسطه استفاده از یک دستگاه جوش لیزری با کیفیت می‌توانید سطوح دارای خلل و فرج را اصلاح کنید و با توجه به ظرافت بالا در حین کار هیچ آسیبی به سایر قسمت‌های جواهر وارد نخواهد شد. کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی در زمینه لحیم کاری و جوش دادن قطعات به یکدیگر مشخص می‌شود؛ دقیقا جایی که نمی‌توانید از روش‌های سنتی برای انجام این کار استفاده کنید.

ویژگی دستگاه جوش لیزری طلا و نقره

حفره همگرای سرامیکی در جوشکاری، در برابر خوردگی و درجه حرارت بالا مقاوم می‌باشد و عمر مفید آن چیزی در حدود 10 سال است. یکی دیگر از مزیت‌های منحصر به فردی که این دستگاه دارد، سیستم محافظ نور تعبیه شده در آن است که میزان سوزش چشم در حین کار را بسیار کمتر خواهد کرد. از طرفی نیز این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان از آن به صورت 24 ساعته استفاده کرد و در 24 ساعت کار پیاپی نیز عملکرد پایداری را از خود نشان خواهد داد.

ارگونومی و طراحی دستگاه جوش لیزری به گونه‌ای است که در حین کار با آن دچار خستگی نخواهید شد و به همین دلیل نیز راندمان شما در حین کار پایین نخواهد آمد. علاوه بر تمامی مواردی که به آن اشاره کردیم، مهمترین خصوصیت این دستگاه دقت و ظرافت است که این دستگاه را به یکی از ارکان اصلی در جواهرسازی‌ها تبدیل کرده است.

مزایای دستگاه جوش لیزری طلا

  • سرعت بالا

یکی از مزیت‌هایی که یک دستگاه جوش لیزری به همراه دارد، سرعت بالای آن می‌باشد. سرعت بالا در صنعت جواهرسازی از اهمیت بسیاری برخورد دار است و دلیل آن نیز بالا رفتن راندمان و صرفه جویی در زمان برای ساخت جواهرات می‌باشد.

  • کیفیت جوش بالا

کیفیت جوش بالا یکی از موارد کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی می‌باشد که تاثیر بسزایی را بر روی قیمت جواهرات دارد. به عنوان مثال اگر یک جواهر به صورت با کیفیت عمل جوش بر روی آن صورت گیرد، زیبایی و ارزش بیشتری را خواهد داشت.

  • راندمان بالا

بالا بودن راندمان در دستگاه جوش لیزری به دلایل مختلفی است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به ارگونومی این دستگاه جوش اشاره کرد. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که در زمان کار اصلا خستگی را حس نخواهید کرد و به همین سبب راندمان کار بالاتر خواهد رفت.

  • اثر حرارتی کم

دستگاه جوش لیزری تاثیر حرارتی بسیار کمی دارد و در محل جوش حداقل تغییر شکل در متریال را شاهد خواهیم بود. به همین دلیل نیز در صنایعی به مانند جواهرسازی نیاز کمتری به پولیش کاری و صیقل دهی است. به واسطه این خصوصیت دیگر شاهد سوختگی و یا لکه‌های سیاه در لبه‌های متریال نیز نخواهیم بود.

  • تولید پرتو با کیفیت و دقیق

پرتویی که در دستگاه جوش لیزر مورد استفاده قرار گرفته است، به گونه‌ای است که به صورت متمرکز عمل کرده و ظرافت بسیاری را در حین کار فراهم می‌کند. به همین دلیل نیز این دستگاه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کار در جواهرسازی به شمار می‌رود.

  • امکان جوشکاری فلزات ناهمگن

یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه این است که در جوشکاری به واسطه دستگاه جوش لیزری از روش‌های مختلفی برای اتصال استفاده می‌شود. به واسطه این روش‌های اتصال می‌توانید فلزات ناهمگن را به یکدیگر وصل کنید و طراحی‌های خاص را به وجود آورید. به عنوان مثال می‌توانید تیتانیوم را به طلا متصل کنید و یا این که آهن را به استیل.

کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی به همین مواردی که به آنها اشاره کردیم ختم نشده و می‌توان موارد دیگری را نیز در این لیست قرار داد که از جمله این موارد می‌توان به امکان ایجاد تغییرات کوچک در جواهرات، سازگار بودن با محیط زیست و نیز بالا بودن نقطه جوش بدون ایجاد آلودگی اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی و مزیت‎‌های استفاده از آن آشنا کنیم. همان طور که گفتیم کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی بسیار زیاد است و برای تولید جواهرات ظریف یکی از بهترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود. این دستگاه مزیت‌های بسیاری دارد که مهمترین آنها عبارتند از سرعت بالا، دقت، بالا بودن راندمان و نیز سازگاری با محیط زیست. این دستگاه برای لحیم‌ کاری‌های خیلی ضعیف نیز قابل استفاده است و این مسئله بسیار حائز اهمیت است زیرا بسیاری از دستگاه‌های جوش این قابلیت را ندارند.

در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که کار با دستگاه جوش لیزری در صنعت جواهرسازی نیاز به مهارت داشته و کار در این زمینه بدون تخصص امکان پذیر نخواهد بود. اما اگر آموزش‌های لازم در این زمینه را دیده باشید؛ یکی از بهترین و کاربردی‌ترین دستگاه‌ها در زمینه تولید جواهرات دستگاه جوش لیزری می‌باشد، زیرا به واسطه آن می‌توانید در زمان خود صرفه جویی کنید و با راندمان بالاتری کار خود را پیش ببرید.

سوالات متداول

کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی چیست؟

اگر بخواهیم به صورت کلی کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم به مواردی از جمله جوش قطعات به یکدیگر، لحیم کردن قطعات ظریف و بسیار کوچک به یکدیگر و نیز بالا بردن راندمان کار اشاره کنیم. از آنجایی که این دستگاه کیفیت و کارایی بالایی دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها در صنعت جواهرسازی به شمار می‌‌رود.

ارگونومیک بودن چه تاثیری در کاربرد دستگاه جوش لیزری در جواهرسازی دارد؟

گاهی اوقات جواهرسازان برای طراحی یک جواهر نیاز دارند که برای مدت طولانی از دستگاه جوش لیزری استفاده کنند. ارگونومیک بودن این دستگاه کمک می‌کند که در حین کار با آن احساس خستگی نکنید و عملکرد شما پایدار باقی خواهد ماند.

مزیت دستگا جوشکاری لیزری چیست؟

همانطور که می‌دانید دستگاه جوشکاری لیزری مزیت‌های بسیاری دارد. اگر بخواهیم به چند مورد از مهمترین این خصوصیات اشاره کنیم؛ می‌توانیم به سرعت بالا، راندمان کاری بالا، نقطه جوش بالا بدون آلودگی و سازگاری با محیط زیست اشاره کنیم. تمامی این موارد سبب شده است که این دستگاه از سایر دستگاه‌های جوش متمایز گردد.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر