051-33677993

صفر تا 100 برش لیزری پلاستیک

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

برش لیزری پلاستیک
 پلاستیک یکی از آشناترین موادآلی انعطاف‌پذیر است که می‌توان به روش قالب‌گیری اکسترود آن را ورق ورق کرد یا اینکه به شکل‌های مختلف درآورد. امروزه تمام پلاستیک‌ها با برش لیزری پلاستیک به هر شکل و طرحی درمی‌آیند. این برش با دستگاه برش لیزری انجام می‌گیرد و روی انواع مختلفی از پلاستیک‌ها ازجمله ABS، اکرلیک و پلی کربنات قابل استفاده است. استفاده از برش لیزری یکی از ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین تکنیک‌ها برای کار بر روی انواع پلاستیک است و یکی از انواع کاربرد دستگاه برش لیزر می باشد.

فهرست مطالب

برش لیزری بر روی پلاستیک یک فرآیند است که از پرتو لیزر پرقدرت جهت برش یا حکاکی موادی نظیر: پلاستیک استفاده می‌کند. در این فرآیند پرتو لیزر بصورت متمرکز بر روی سطح پلاستیک تابیده می‌شود و درنهایت موجب برش آن می‌شود. 
دستگاه برش لیزر نوعی دستگاه لیزری غیرفلزی با پرتو CO2  است. در این دستگاه با تنظیم دقیق طول موج لیزر، می‌توان هرچیزی را برش داد. به کمک پرتوی لیزر شما می‌توانید هر طرح خاصی را بر روی مواد پلاستیکی ایجاد نمایید.  حکاکی با لیزر دوام و استحکام بسیار بالایی دارد و اطلاعات حک‌شده تحت هیچ شرایطی از بین نمی‌روند. 
امروزه انواع مختلفی از محصولات پلاستیکی ازجمله جاسوییچی، کارت ویزیت، آرم شرکت، کارت تخفیف، دکمه‌های گران قیمت و دیگر محصولات مشابه را می‌توان به کمک لیزر تهیه کرد. در ادامه به بررسی مزایای برش لیزری پلاستیک می‌پردازیم و درنهایت محدودیت‌های این روش برش را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.
برش لیزری بر روی پلاستیک یک فرآیند است که از پرتو لیزر پرقدرت جهت برش یا حکاکی موادی نظیر: پلاستیک استفاده می‌کند. در این فرآیند پرتو لیزر بصورت متمرکز بر روی سطح پلاستیک تابیده می‌شود و درنهایت موجب برش آن می‌شود. 
دستگاه برش لیزری نوعی دستگاه لیزری غیرفلزی با پرتو CO2  است. در این دستگاه با تنظیم دقیق طول موج لیزر، می‌توان هرچیزی را برش داد. به کمک پرتوی لیزر شما می‌توانید هر طرح خاصی را بر روی مواد پلاستیکی ایجاد نمایید.  حکاکی با لیزر دوام و استحکام بسیار بالایی دارد و اطلاعات حک‌شده تحت هیچ شرایطی از بین نمی‌روند. 
امروزه انواع مختلفی از محصولات پلاستیکی ازجمله جاسوییچی، کارت ویزیت، آرم شرکت، کارت تخفیف، دکمه‌های گران قیمت و دیگر محصولات مشابه را می‌توان به کمک لیزر تهیه کرد. در ادامه به بررسی مزایای برش لیزری پلاستیک می‌پردازیم و درنهایت محدودیت‌های این روش برش را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فناوری دستگاه برش لیزر

بطورکلی برش لیزری فناوری است که در آن دستگاه لیزر با دقت و سرعت بسیار بالا، مواد مختلف ازجمله پلاستیک را برش می‌دهد. این برش به دو بخش فلزات و غیرفلزات تقسیم و گروه‌بندی می‌شود که هریک دستگاه‌های مخصوص به خود را دارند. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت برش لیزری فناوری است که در آن از اشعه لیزر جهت برش اجسام استفاده می‌شود. 
برش لیزری توسط استعمال اشعه لیزر از یک خروجی قوی لیزر روی اجسامی انجام می‌گیرند که قصد برش آن‌ها را داریم. به اینصورت که قسمتی از جسم موردنظر که بریده می‌شود یا آب می‌شود یا اینکه تصعید می‌شود، با فشار گاز از روی جسم پاک می‌شود و به این ترتیب سطح بریده شده با کیفیت بسیار بالا بریده می‌شود.
فناوری لیزر انواع مختلفی ازجمله لیزر گازی، لیزر شیمیایی، لیزر رادیواکتیو، لیزر جامد، لیزر فیبری و… دارد. اما در صنعت تنها از دو نوع لیزر یعنی لیزر گازی و جامد استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که لیزرهای صنعتی جامد و گازی هریک انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربرد می‌توان از بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها بهره گرفت. کاربرد دستگاه برش لیزر طیف بسیار گسترده‌ای دارد و شما می‌توانید برای امور مختلف خود از این دستگاه استفاده نمایید.

برش لیزری پلاستیک چه مزایایی دارد؟

استفاده از برش لیزری پلاستیک مزایای مختلف و بسیاری به همراه دارد که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:
  • دقت بالا

برش لیزری با دقت بسیار بالایی که دارد، امکان برش قطعات پیچیده و جزئیات ریز را برای شما فراهم می‌آورد.
  • کیفیت برش عالی

برش‌های ایجادشده توسط برش لیزری بسیار تمیز و بدون خط و خش و همچنین با لبه‌های صاف هستند. این ویژگی برش لیزری یک مزیت بزرگ در صنایعی است که نیاز به برش دقیق و بسیار باکیفیت دارند.
  •  سرعت برش بالا

دیگر مزیت برش لیزری پلاستیک، سرعت بسیار بالای آن است که موجب تولید سریع و بهره‌وری بسیار بالا می‌شود.
  •  انعطاف‌پذیری

به کمک برش لیزری شما می‌توانید سطوح مختلف را در هر شکل و بعدی برش دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که در این برش به سادگی و با تغییر تنظیمات لیزر و کنترل می‌توان مواد مختلف با ضخامت‌های متفاوت برش داد.
  • کم‌ترین تاثیر حرارتی

برش لیزری نسبت به دیگر برش‌های مکانیکی تاثیر حرارتی بسیار کم‌تری داد. منظور از کم‌ترین تاثیر حرارتی در اینجا کاهش تغییرات دما در محل برش و حفظ ویژگی‌های ماده است.
  • عدم نیاز به ابزار برش

در برش لیزری به جای ابزار برش از شعاع لیزر بهره گرفته می‌شود، به همین جهت هیچ نیازی به تعویض و تعمیر ابزار برش وجود ندارد.
  • کاهش ضایعات مواد

برش لیزری موجب کاهش ضایعات مواد می‌شود. چراکه برش دقیق و کنترل شده ایجاد می‌کند و از مواد بصورت بهینه استفاده می‌شود.
  • امکان برش مواد مختلف

برش لیزری در صنایع مختلف قابل استفاده است و برای مواد مختلف ازجمله فلزات، پلاستیک، چوب، پارچه و شیشه قابل استفاده است. 
  • کنترل و برنامه‌ریزی آسان

فرآیند برش لیزری را می‌توان به سادگی کنترل و برنامه‌ریزی کرد. امروزه به کمک نرم‌افزارهای مربوطه می‌توان برش‌های پیچیده را دقیق و هماهنگ کرد.
البته استفاده از برش لیزری پلاستیک معایبی نیز دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها این است که باید پیش از هر چیزی جنس متریال را بصورت صحیح تعیین کرد. اگر جنس متریال شما، پلکسی گلاس است، برش به سادگی و سرعت انجام می‌گیرد. اما اگر متریال انتخابی شما پلاستیک یا لاستیک‌هایی غیر از پلکسی گلاس و طلق است، به سادگی نمی‌توانید آن‌ها را برش بزنید.
از دیگر معایب بهره‌گیری از برش لیزری پلاستیک این است که ورق‌هایی نظیر طلق کریستال و هایمپک را می‌توان با لیزر برش داد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت طلق برش خورده چندان باکیفیت و خوب نیست. 

موارد استفاده برش پلاستیک با لیزر

برش لیزری پلاستیک کاربردهای مختلف و بسیاری دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:
  •  حکاکی بر روی خودکار و جاسوییچی و جاکلیدی و فلش‌های تبلیغاتی
  •  ساخت جعبه‌های پلاستیکی
  •  تولید لوازم بهداشتی و آرایشی
  •  ساخت انواع ماکت
  •  طراحی و ساخت هدایای تبلیغاتی
  •  حکاکی کارت ویزیت و کارت دعوت عروسی
  •  قطعه سازی
  •  بارکدزنی
  •  برش لیزر جعبه بهار
  •  برش جعبه برد
  •  برش پلاستیک برای شابلون
  •  برش پلاتیک فشرده برای تایل‌های سقفی
  •  حکاکی خودکار
  •  تولید لوازم بهداشتی و آرایشی
  •  ساخت وسایل ساختمانی و…
  •  و…

ضخامت موردنیاز برای برش پلاستیک با لیزر

بطورکلی پلاستیک‌ها با ضخامت 0.4 میلی متر تا 5 میلی متر به سادگی با لیزر برش داده می‌شوند. به عبارت دیگر برش لیزر روش دقیقی برای برش فلزات با ضخامت از رنج دهم میلی متر تا 25 میلی متر است. خوب است بدانید که مهم‌ترین مزیت برش لیزر دقت و کیفیت بالای سطح برش و لبه‌های برش در ضخامت‌های کم است. مزیت دیگر این نوع برش، سادگی کارکرد با دستگاه است که امکان برش اتوماتیک و بدون دخالت را برای شما فرآهم می‌آورد.

محدودیت‌های برش پلاستیک با لیزر

برش لیزری پلاستیک با محدودیت‌های بسیاری مواجه است که بطورکلی مهم‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

1-تولید گاز بدبو

استفاده از لیزر برای برش پلاستیک موجب تولید گازی بدبو می‌شود و علت تولید آن پلاستیک است. به همین جهت هنگام استفاده از برش لیزری پلاستیک حتما از ماسک استفاده نمایید. لازم به ذکر است که گاز تولید شده در فرآیند برش لیزری پلاستیک بسیار خطرناک است و می‌تواند بیماری‌های تنفسی بسیاری ایجاد نماید. 

2-مقاوم نبودن بعضی از مواد پلاستیکی در مقابل لیزر

ذوب برخی از اجناس پلاستیک هنگام استفاده از لیزر علاوه بر عدم انجام درست کار، مشکلاتی برای دستگاه لیزر نیز ایجاد می‌کند. البته عدم مقاومت برخی از بخش‌های پلاستیک استفاده شده در برابر لیزر در زیبایی ظاهری کار اثرگذار است. 
اگر کیفیت ظاهری کار برای شما اهمیت بسیاری دارد، از پلکسی گلاس‌ها استفاده نمایید. چراکه قابلیت جذب گرمایی بسیار بالایی دارند. در غیر اینصورت شما می‌توانید از ورق‌های پلاستیکی هایمیک و کریستال استفاده نمایید. شایان ذکر است که مشکلات ذوب در برش فلزات نسبت به اجسام پلاستیکی کم‌تر است.

3-عدم استفاده از پلاستیک‌هایی با لبه‌های غیرمسطح

برای انجام برش لیزر پلاستیک این نکته را در نظر داشته باشید که ورق‌های پلاستیک باید دارای لبه‌های صاف باشند. چراکه در صورت وجود هرگونه خمیدگی در این صفحات، خطا در برش ایجاد می‌شود و به این ترتیب کار صحیح و درستی به دست نخواهد آمد. 
لازم به ذکر است که ورق‌های پلاستیکی بطور معمول لبه‌های صاف ندارند و این موضوع یکی از محدودیت‌های رایج در استفاده از برش پلاستیک با لیزر است.

4-خرابی و پرتی متریال

مهم‌ترین عاملی که برش پلاستیک را با چالش مواجه می‌کند، جنسیت پلاستیک است. پلاستیک‌ها برخلاف پلکسی گلاس درصد جذب گرمای کمی دارند و هنگام برش یه وسیله لیزر ذوب می‌شوند.  رایج‌ترین نوع پلاستیک که بسیاری از مراکز خدمات برش لیزری از آن بهره می‌گیرند، ورق هایمپک و ورق طلق شیشه‌ای است. این ورق‌ها در گروه پلی استایرن قرار می‌گیرند و برش آن‌ها چندان دقیق و تمیز نیست.

اجناس پلاستیکی برای برش لیزری باکیفیت

برش لیزری پلاستیک برای اجناس پلاستیکی مختلف قابل استفاده است که بطورکلی مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:
• پلکسی گلاس
• مولتی استایل
• اکریلیک
• و…
البته برش لیزری پلاستیک برای برخی از متریال‌ها نیز قابل استفاده نیست که آشناترین آن‌ها عبارت است از:

1-طلق کریستال

طلق کریستال نوعی گلوله است که از متریالی نظیر: کریستال یا شیشه ساخته می‌شود. این گلوله‌ها بطورمعمول جهت تزیین یا استفاده در زیورآلات و لوازم زیبایی استفاده می‌شوند. این نوع طلق امروزه به دلیل زیبایی و براقیت خاصی که دارد، به فراوانی توسط طراحان و صنعتگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2-هایمپک

پلاستیک هایمپک نوعی پلاستیک بیودگرادابل است که از متریال اولیه گیاهی نظیر: الیاف همپ تولید می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع پلاستیک می‌توان به قابلیت تجزیه پذیری زیستی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد. 

3- پلی کربنات تخت

پلاستیک پلی کربنات تخت یکی از محبوب‌ترین انواع پلاستیک است که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به شفافیت بالا، مقاومت در برابر شکست و ضربه، مقاومت در برابر حرارت، وزن سبک . مقاومت شیمیایی بسیار بالا اشاره کرد.

تفاوت مراحل حکاکی و برش در فرآیند برش لیزری پلاستیک چیست؟

بطورکلی عمل حکاکی و برش در پروسه لیزر پلاستیک با یک دستگاه انجام می‌گیرد و تفاوت این دو عمل در استفاده از لنزهای مختلف است. 
اولین تفاوت حکاکی و برش لیزری این است که در حکاکی تنها عمل حک کردن انجام می‌گیرد و دیگری یک قطعه را برش می‌زند. برای مثال شما تولیدکننده برخی قطعات فلزی تزئینی هستید و می‌خواهید نام برند خود را پشت آن قطعه حک نمایید. برای این امر شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود به سراغ یک دستگاه حکاکی بروید. این دستگاه با اتصال به کامپیوتر، اطلاعات موردنظر شما را بر روی قطعه حک می‌کند. اما اگر قصد برش قطعه فلزی یا برش غیرفلزات دارید، از دستگاهی استفاده نمایید که به عمق دلخواه شما نفوذ می‌کند و درنهایت جسم را برش می‌دهد. 
بطورکلی مهم‌ترین تفاوت‌های مراحل حکاکی و برش در فرآیند برش لیزری پلاستیک در دو بخش است که عبارتند از:
• استفاده از لنز متفاوت در دو مرحله: لنز با فاصله کانونی کوتاه برای عمل حکاکی و لنز با فاصله کانونی بلند برای عمل برش استفاده می‌شود.
• استفاده از پرتو متفاوت در دو مرحله: در مرحله برش پرتو باید با قدرت و سرعت به جسم بتابد تا به درستی موجب برش شود. در حالی که در مرحله حکاکی پرتو با قدرت کم‌تر ولی با دقت و ظرافت بیش‌تری به جسم می‌تابد.

برای خرید دستگاه لیزر به چه نکاتی باید دقت شود؟

اگر قصد خرید دستگاه برش لیزری پلاستیک دارید، توجه به چند نکته الزامی است که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

• کاربرد موردنیاز

هنگام انتخاب و خرید دستگاه لیزر شما باید بدانید چه نوع محصولی را استفاده می‌کنید و بدون اطلاع داشتن از کاربرد، خرید انجام ندهید.

• فضایی که در اختیار دارید

اگر قصد دارید محصولات بزرگی تولید نمایید، نسبت به تولید محصولات کوچک به فضای بیش‌تری نیاز دارید.

• بودجه

پیش از انتخاب و خرید دستگاه لیزر، با افراد آگاه در این حوزه مشورت نمایید تا با توجه به کاربرد موردنظر و بودجه شما، یک دستگاه مناسب به شما پیشنهاد دهند.

• توان لیزر

هنگام خرید دستگاه برش لیزر پلاستیک به سراغ دستگاهی بروید که از توان لیزر مناسبی برخوردار باشد و بتواند متریال موردنظر را بطورکامل برش دهد و با نیاز کاری شما تطابق داشته باشند.

• اعتبار برند

اعتبار برند موضوعی بسیار مهم است که در خرید بهترین دستگاه برش لیزری به آن توجه کم‌تری می‌شود. همانطور که می‌دانید خرید از برندها و شرکت‌های معتبر و شناخته شده مطمئن‌تر از خرید از دیگر برندها است. به همین جهت برای خرید دستگاه برش لیزری بهتر است به سراغ برندهای معتبر روید.

بایدها و نبایدهای استفاده از دستگاه لیزر پلاستیک

استفاده از فناوری لیزر برای همه مواد ازجمله پلاستیک و دیگر مواد موجب تولید پساب‌هایی در قالب ذرات گاز می‌شود. این پساب از ترکیبات آلی فرار مختلف تشکیل می‌شود که استشمام آن برای سلامتی مضر است. این مواد باید به محیطی خارج از محیطی هدایت شوند که در آن کار انجام می‌شود.
خوب است بدانید که در برخی موارد گاز مضر تولیدشده توسط لیزر پلاستیک توسط دستگاه‌های مختلف فیلتر و به بیرون هدایت می‌شود. هنگام کار با دستگاه برش لیزر تحت هیچ شرایطی به سراغ پلاستیک‌های حاوی کلر نروید. چراکه امکان آتش سوزی آن‌ها بسیار بالا است. 

نتیجه‌گیری

در مطالب فوق به بررسی برش لیزری پلاستیک پرداختیم و محدودیت‌های آن را بیان کردیم. همانطور که گفتیم پلاستیک یکی از آشناترین موادآلی انعطاف‌پذیر است که می‌توان به روش قالب‌گیری اکسترود آن را ورق ورق کرد یا اینکه به شکل‌های مختلف درآورد. 
امروزه تمام پلاستیک‌ها با برش لیزری پلاستیک به هر شکل و طرحی درمی‌آیند. این برش با دستگاه برش لیزر انجام می‌گیرد و روی انواع مختلفی از پلاستیک‌ها ازجمله ABS، اکرلیک و پلی کربنات قابل استفاده است. استفاده از برش لیزری یکی از ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین تکنیک‌ها برای کار بر روی انواع پلاستیک است.
بطورکلی برش لیزری فناوری است که در آن دستگاه لیزر با دقت و سرعت بسیار بالا، مواد مختلف ازجمله پلاستیک را برش می‌دهد. این برش به دو بخش فلزات و غیرفلزات تقسیم و گروه‌بندی می‌شود که هریک دستگاه‌های مخصوص به خود را دارند. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت برش لیزری فناوری است که در آن از اشعه لیزر جهت برش اجسام استفاده می‌شود. 
برش لیزری توسط استعمال اشعه لیزر از یک خروجی قوی لیزر روی اجسامی انجام می‌گیرند که قصد برش آن‌ها را داریم. به اینصورت که قسمتی از جسم موردنظر که بریده می‌شود یا آب می‌شود یا اینکه تصعید می‌شود، با فشار گاز از روی جسم پاک می‌شود و به این ترتیب سطح بریده شده با کیفیت بسیار بالا بریده می‌شود.
برای انجام برش لیزر پلاستیک این نکته را در نظر داشته باشید که ورق‌های پلاستیک باید دارای لبه‌های صاف باشند. چراکه در صورت وجود هرگونه خمیدگی در این صفحات، خطا در برش ایجاد می‌شود و به این ترتیب کار صحیح و درستی به دست نخواهد آمد. همانطور که گفتیم برش لیزری پلاستیک با محدودیت‌های بسیاری مواجه است که بطورکلی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به تولید گاز بدبو، مقاوم نبودن بعضی از مواد پلاستیکی در مقابل لیزر، خرابی و پرتی متریال و… اشاره کرد. 
 استفاده از لیزر برای برش پلاستیک موجب تولید گازی بدبو می‌شود و علت تولید آن پلاستیک است. به همین جهت هنگام استفاده از برش لیزری پلاستیک حتما از ماسک استفاده نمایید.
درنهایت در نظر داشته باشید که اولین تفاوت حکاکی و برش لیزری این است که در حکاکی تنها عمل حک کردن انجام می‌گیرد و دیگری یک قطعه را برش می‌زند. برای مثال شما تولیدکننده برخی قطعات فلزی تزئینی هستید و می‌خواهید نام برند خود را پشت آن قطعه حک نمایید. برای این امر شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود به سراغ یک دستگاه حکاکی بروید. این دستگاه با اتصال به کامپیوتر، اطلاعات موردنظر شما را بر روی قطعه حک می‌کند. اما اگر قصد برش قطعه فلزی یا برش غیرفلزات دارید، از دستگاهی استفاده نمایید که به عمق دلخواه شما نفوذ می‌کند و درنهایت جسم را برش می‌دهد. 

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر