051-33677993

راهنمای تنظیم آینه دستگاه برش لیزر

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

راهنمای تنظیم آینه دستگاه برش لیزر

قطعات دستگاه لیزر و کیفیت آن‌ها نقش موثری در طول عمر و کیفیت دستگاه دارند. آینه دستگاه برش یکی از آشناترین و مهم‌ترین قطعات دستگاه لیزر به شمار می‌آید که کیفیت و تنظیمات صحیح آن می‌تواند موجب عملکرد حداکثری دستگاه شود. دستگاه برش لیزر یک دستگاه کاربردی برای برش فلزات و غیرفلزات است که از اصل فیزیکی لیزر برای برش و حکاکی روی متریال‌ها استفاده می‌کند.  در دستگاه برش لیزر، پرتو لیزر توسط دستگاه فایبر تولید شده و به سمت متریال موردنظر هدایت می‌شود و درنهایت پرتو لیزر با تمرکز بسیار بالا روی سطح متریال قرار می‌گیرد و برش و حکاکی دقیق ایجاد خواهد شد. زمانی که پرتو از تیوپی خارج می‌شود که درون دستگاه لیزر جای‌گذاری شده است، آینه راهنمایی پرتو را انجام می‌دهد. تنظیم آینه دستگاه برش لیزر موجب می‌شود که شما بتوانید ساده‌تر و سریع‌تر و البته دقیق‌تر پرتو خروجی را به سطح موردنظر خود بتابانید. 

فهرست مطالب

پرتویی که از تیوپ لیزر بازتاب داده می‌شود، به شکل یک خط موازی است. اما برای برش شما به یک پرتو همگام نیاز دارید. پرتو موازی در آینه احتمال ضرر و آسیب را افزایش می‌دهد و باید پرتو را به عدسی دستگاه برد تا عدسی بتواند پرتو موازی را تبدیل به پرتو همگام کند. تنظیم آینه دستگاه برش لیزر توسط هر فرد امکان‌پذیر نیست و شما باید از کارشناس طراح دستگاه برای این امر کمک گیرید و بهتر است که خود دست به اقدامی نزنید. در ادامه یک راهنمای کامل تنظیم آینه دستگاه برش لیزر به شما ارائه می‌دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

دستگاه برش لیزر چیست؟

بیش از دو دهه است که برش لیزری به عنوان یک فناوری صنعتی و پیشرو معرفی می‌شود و در مقیاس تجاری بکار گرفته می‌شود. از زمان متداول شدن این فناوری تا به امروز با توسعه بیش‌تر این روش و تولید دستگاه‌های پیشرفته‌تر، به سادگی می‌توان هر طرح و الگویی را به سادگی با این دستگاه برش داد. 

فرآیند برش لیزر به قدرت و دقت محاسباتی پیشرفته و پرتوهای لیزر متکی است و با استفاده از دستگاهی قدرتمند و بصورت خودکار و از قبل برنامه‌ریزی شده انجام می‌گیرد. برش لیزر نوعی فناوری ساخت و تولید دیجیتال است که از اطلاعات عددی دو یا سه بعدی جهت هدایت پرتو لیزر استفاده می‌کند. 

همانطور که گفتیم دستگاه برش لیزر یک دستگاه جهت برش انواع فلزات و غیرفلزات است که در آن اشعه لیزر با نیروی بسیار بالای خود موجب برش می‌شود. روش کار برش لیزری بسیار شبیه به زمانی است که شما یک ذره‌بین جلوی نور خورشید می‌گیرید. با این کار نور خورشید در یک نقطه متمرکز می‌شود و اگر این نقطه روی یک سطح قرار گیرد، موجب داغ شدن و حتی سوختن آن می‌شود. 

آینه دستگاه برش لیزر چیست؟

آینه لیزر یکی از قطعات اپتیکی یا نوری دستگاه لیزر است که در انتقال نور لیزر بدون افت توان و درنهایت رساندن آن به متریال موردنظر نقش دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر آینه‌های لیزر از کیفیت مناسب و بالایی برخوردار باشند، افت توان دستگاه به حداقل می‌رسد. 

در دستگاه برش لیزر 3 الی 5 عدد آینه وجود دارد که در خارج از تیوپ قرار دارند. آینه‌های دستگاه برش لیزر با زاویه 45 درجه قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که آینه اول دستگاه برش لیزر در جلوی تیوپ و بر روی پایه آینه ثابت است و آینه دوم بر روی پایه آینه متحرک و درنهایت آینه سوم بالای هد تعبیه شده است. البته مکان این آینه‌ها را می‌توان با استفاده از پیچ‌های پشت آینه به سادگی تغییر داد. 

شایان ذکر است که جهت افزایش کارایی پرتوی لیزری، آینه‌ها باید در جای خود بصورت سفت قرار گیرند و هیچ تکانی نخورند.

آینه دستگاه برش لیزر چطور کار می‌کند؟

پرتو ساطع شده از تیوپ لیزر بصورت خطوط موازی هم هستند. اما ما برای برش و حکاکی نیاز به پرتو همگرا یا به عبارت دیگر پرتو تجمع‌شده در یک نقظه داریم و پرتوهای موازی ممکن است به آینه دستگاه برش لیزر آسیب برسانند. 

برای تنظیم آینه دستگاه برش لیزر و حتی استفاده صحیح از این دستگاه، در ابتدا پرتو را تا عدسی دستگاه هدایت کنید تا عدسی پرتوهای موازی را تبدیل به پرتو همگرا در نقطه‌ی موردنظر شما کند.

برای آنکه دستگاه لیزر حداکثر عملکرد را داشته باشد، آینه‌های دستگاه برش لیزر باید نسبت به محور طولی و عرضی دستگاه بصورت 45 درجه قرار بگیرند. لازم به ذکر است که این آینه‌ها باید به خوبی تمیز شوند و عاری از هرگونه آلودگی باشند. چراکه کوچک‌ترین آلودگی موجب پراکنده شدن پرتو شده و به این ترتیب فرآیند تنظیم را مختل خواهد کرد.

دستگاه‌های برش برای برش خوب و دقیق به پرتو کانونی و نقطه‌ای نیاز دارند. اما پس از مدتی از کارکرد دستگاه متوجه خواهیم شد که دستگاه قدرت خود را از دست داده است و شما باید تنظیم آینه دستگاه برش لیزر را مجدد انجام دهید.

تنظیم آینه دستگاه برش لیزر چگونه است؟

  پیش از تنظیم آینه دستگاه برش لیزر ابتدا مطمئن شوید که دستگاه شما نسبت به زمین کاملا تراز است. چراکه در غیر اینصورت شما می‌توانید در مراحل تنظیم اختلال ایجاد کنید و نتوانید یک تنظیم خوب و دقیق داشته باشید. تنظیم آینه دستگاه برش لیزر باید توسط فردی باتجربه و آشنا به دستگاه انجام گیرد.

در رابطه با پایه‌هایی که آینه دستگاه برش لیزر روی آن قرار می‌گیرد، این نکته را در نظر داشته باشید که اگر از سمت پشت آینه به پایه نگاه کنید، متوجه خواهید شد که سه پیچ یکی در قسمت بالا سمت راست و دو پیچ در قسمت پایینی وجود دارد. لازم به ذکر است که این پیچ‌ها در تنظیم آینه دستگاه لیزر نقش دارند و شناخت آن‌ها و نوع حرکتشان برای تنظیم کردن آینه‌ها ضروری است.

مراحل تنظیم آینه دستگاه برش لیزر

بطورکلی مراحل تنظیم آینه دستگاه برش لیزر به ترتیب انجام عبارت است از:

  • تنظیم درست و دقیق آینه‌ها

از تراز بودن تیوپ لیزر اطمینان حاصل کنید تا به این ترتیب پرتوی خارج شده به درستی با آینه برخورد کند.

  • برش عمودی متریال‌ها را به درستی انجام دهید.

همانطور که در ابتدا گفتیم تنظیم آینه دستگاه برش لیزر برای افراد مبتدی بسیار سخت و دشوار است و بهتر است تاحدامکان از افراد حرفه‌ای کمک گیرید. با این وجود ما به شما یک راهنما کامل و دقیق برای تنظیم دستگاه برش لیزر ارائه می‌دهیم که بسیار کمک‌کننده است.

  • پیچ‌های تنظیم آینه دستگاه برش لیزر

در آینه دستگاه برش لیزر پیچ‌های بسیاری به چشم می‌خورد که هریک وظیفه خاصی برعهده دارند و وجود آن‌ها برای تنظیم آینه دستگاه برش لیزر الزامی است. 

  • پیچ تنظیم ارتفاع دستگاه لیزر

ارتفاع دستگاه لیزر توسط پیچ بالا سمت راست تنظیم می‌شود و اگر آن را ساعتگرد بچرخانید، پرتو پایین می‌آید و اگر آن را پادساعتگرد بچرخانید، پرتو بالا خواهد رفت.

  • پیچ تنظیم زاویه دستگاه لیزر

این پیچ پایین سمت راست قرار دارد و اگر آن را ساعتگرد بچرخانید، پرتو بالا و چپ می‌رود و اگر پادساعتگرد بچرخانید، پرتو و آینه به سمت راست می‌روند. 

هنگام تنظیم آینه لیزر دستگاه برش یک پیچ پایین سمت چپ مشاهده خواهید کرد که اگر آن را ساعتگرد بچرخانید، آینه و پرتو به سمت راست می‌روند و اگر پادساعتگرد بچرخانید، آینه و پرتو به سمت چپ می‌روند.

نکات مهم تنظیم آینه و لنز دستگاه برش لیزر

هنگام تنظیم آینه دستگاه برش لیزر توجه به برخی نکات ضروری است که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

برای برش فلزات یا غیرفلزات حتما هم جهت بودن پرتو با حرکت محور را در نظر داشته باشید. به عبارت دقیق‌تر اگر پرتو در راستای خط حرکتی نباشد، هنگام حرکت انحراف می‌یابد. لازم به ذکر است که برای هم‌جهت بودن پرتو لیزر، به کمک دستگاه تنظیم آن را انجام دهید.

بطورکلی دو عدد آینه وظیفه انتقال پرتو تا هد را دارند. این دو آینه روی دستگاه جای گرفته‌اند و پیش از کار با لیزر باید آن‌ها را سر جای خود قرار داد. آینه اول یک آینه ثابت است که جایگاه آن در جلو تیوپ لیزر است. اما آینه دوم یک آینه متحرک است که فاصله آن با تیوپ دستگاه لیزر، حدود 5 سانتی‌متر است.

جهت کثیف نشدن آینه‌های دستگاه لیزر و آسیب ندیدن آن‌ها، یک چسب کاغذی را به گونه‌ای به آینه بچسبانید که وسط آن چسبنده نباشد. 

هنگام انتخاب و خرید قطعات دستگاه برش لیزر حتما به سراغ قطعات باکیفیت روید تا به این ترتیب طول عمر دستگاه شما افزایش یابد.

تنظیم آینه اول و دوم

بطورکلی برای تنظیم آینه اول باید فاصله درست و استاندارد آن با تیوپ لیزر را در نظر داشته باشید. حال این آینه را به آخر دستگاه برده و در محل برخورد روی آینه با پالس علامت بگذارید. در این مرحله شما با فشار دادن کلید پالس می‌توانید موجب برخورد پرتو با آینه اول شوید بصورتی که روی آینه دوم بازتاب آن به سادگی مشاهده شود. درست در این شرایط دو آینه در نزدیک‌ترین فاصله به یکدیگر قرار دارند و مکان برخورد پرتو به آن‌ها را الگو درنظر می‌گیرند. 

پس از اینکه در نزدیک‌ترین مکان آینه‌ها نسبت به یکدیگر علامت قرار دادید، حال باید میان آن‌ها فاصله‌گذاری جدید قرار دهید تا بار دیگر یک پالس جدید برای نشانه‌گذاری به سمت نشانه قرار داده توسط شما برود. لازم به ذکر است که این فاصله باید بطور دقیق روی همان نقطه اول برخورد کند. حال اگر روی آن نقطه فرود نیامد، تنظیمات دستگاه برش لیزر بهم خورده است و بهتر است در فاصله کم پالس فرستاده شود تا به این ترتیب اندازه انحراف پرتو از بین رود.

این نکته را در نظر داشته باشید که تنظیم آینه دستگاه برش لیزر تاثیر بسیاری در خروجی آن دارد و باید حتما آینه‌ها را به درستی تنظیم نمایید.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به چگونگی تنظیم آینه دستگاه برش لیزر پرداختیم. همانطور که گفتیم قطعات دستگاه لیزر و کیفیت آن‌ها نقش موثری در طول عمر و کیفیت دستگاه دارند. آینه دستگاه برش یکی از آشناترین و مهم‌ترین این قطعات به شمار می‌آید که کیفیت و تنظیمات صحیح آن می‌تواند موجب عملکرد حداکثری دستگاه شود. دستگاه برش لیزر یک دستگاه کاربردی برای برش فلزات و غیرفلزات است که از اصل فیزیکی لیزر برای برش و حکاکی روی متریال‌ها استفاده می‌کند. 

در دستگاه برش لیزر، پرتو لیزر توسط دستگاه فایبر تولید شده و به سمت متریال موردنظر هدایت می‌شود و درنهایت پرتو لیزر با تمرکز بسیار بالا روی سطح متریال قرار می‌گیرد و برش و حکاکی دقیق ایجاد خواهد شد.

فرآیند برش لیزر به قدرت و دقت محاسباتی پیشرفته و پرتوهای لیزر متکی است و با استفاده از دستگاهی قدرتمند و بصورت خودکار و از قبل برنامه‌ریزی شده انجام می‌گیرد. برش لیزر نوعی فناوری ساخت و تولید دیجیتال است که از اطلاعات عددی دو یا سه بعدی جهت هدایت پرتو لیزر استفاده می‌کند. 

درنهایت پیش از تنظیم آینه دستگاه برش لیزر ابتدا مطمئن شوید که دستگاه شما نسبت به زمین کاملا تراز است. چراکه در غیر اینصورت شما می‌توانید در مراحل تنظیم اختلال ایجاد کنید و نتوانید یک تنظیم خوب و دقیق داشته باشید. تنظیم آینه دستگاه برش لیزر باید توسط فردی باتجربه و آشنا به دستگاه انجام گیرد.

سوالات متداول

1ـ دستگاه برش لیزر چیست؟

دستگاه برش لیزر یک دستگاه جهت برش انواع فلزات و غیرفلزات است که در آن اشعه لیزر با نیروی بسیار بالای خود موجب برش می‌شود. روش کار برش لیزری بسیار شبیه به زمانی است که شما یک ذره‌بین جلوی نور خورشید می‌گیرید. با این کار نور خورشید در یک نقطه متمرکز می‌شود و اگر این نقطه روی یک سطح قرار گیرد، موجب داغ شدن و حتی سوختن آن می‌شود.

2ـ تنظیم آینه دستگاه برش لیزر چگونه است؟

پیش از تنظیم آینه دستگاه برش لیزر ابتدا مطمئن شوید که دستگاه شما نسبت به زمین کاملا تراز است. چراکه در غیر اینصورت شما می‌توانید در مراحل تنظیم اختلال ایجاد کنید و نتوانید یک تنظیم خوب و دقیق داشته باشید. تنظیم آینه دستگاه برش لیزر باید توسط فردی باتجربه و آشنا به دستگاه انجام گیرد.

در رابطه با پایه‌هایی که آینه دستگاه برش لیزر روی آن قرار می‌گیرد، این نکته را در نظر داشته باشید که اگر از سمت پشت آینه به پایه نگاه کنید، متوجه خواهید شد که سه پیچ یکی در قسمت بالا سمت راست و دو پیچ در قسمت پایینی وجود دارد. لازم به ذکر است که این پیچ‌ها در تنظیم آینه دستگاه لیزر نقش دارند و شناخت آن‌ها و نوع حرکتشان برای تنظیم کردن آینه‌ها ضروری است.

3ـ چرا تنظیم آینه دستگاه لیزر اهمیت بسیاری دارد؟

ممکن است در ابتدا تنظیم آینه دستگاه برش لیزر بسیار ساده بنظر می‌رسد، اما در حقیقت عملیات بسیار تخصصی است و اگر به درستی انجام نگیرد، آسیب بسیاری به دستگاه لیزر می‌رساند.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر