051-33677993

عمر تیوب لیزر + علائم تمام شدن تیوب لیزر چیست؟

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

عمر تیوب لیزر

تیوب لیزر، یکی از قطعات بسیار مهم در دستگاه برش لیزر به شمار می‌رود. این قطعه با توجه به اهمیت بسیار بالایی که دارد از قیمت بیشتری نیز نسبت به سایر اجزا دستگاه برش لیزر برخورد دار است. وظیفه اصلی که این قطعه بر عهده دارد، انتشار پرتو لیزر پر قدرت به منظور انجام برش می‌باشد. پس با توجه به این مسئله می‌توان به این نتیجه رسید که اگر تیوب دستگاه لیزر به خوبی عمل نکند کیفیت کار خروجی پایین خواهد آمد و همچنین به صورت مستقیم بر روی سلامت دستگاه نیز تاثیرگذار می‌باشد. 

دستگاه لیزر به مانند هر دستگاه دیگری دارای یک عمر مفید بوده و ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی دچار افت کیفیت و فرسایش گردد. پس با توجه به این مسائل در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی تیوب دستگاه لیزر و چگونگی بالا بردن طول عمر تیوب لیزر بپردازیم. 

فهرست مطالب

عواملی که در عمر تیوب لیزر موثر هستند!

اگر قصد دارید به عنوان یک متخصص در زمینه برشکاری فعالیت کنید، باید تمامی مواردی را که ممکن است بر روی عمر تیوب لیزر تاثیرگذار باشد را بدانید. در ادامه این مطلب قصد داریم به برخی از این موارد اشاره‌ کنیم، با ما همراه باشید. 

1. درجه حرارت

یکی از موارد مهمی که ممکن است بر روی عمر تیوب لیزر تاثیرگذار باشد، آب درون چیلر می‌باشد. اگر حرارت دستگاه بیش از 40 درجه باشد، آسیب‌های جدی را به تیوب لیزر وارد خواهد کرد. از این رو همواره سعی کنید دمای دستگاه برش را چیزی در حدود 10 الی 40 درجه سانتی گراد نگه دارید. 

2. رطوبت محیط

رطوبت محیط نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی عمر تیوب لیزر می‌باشد. رطوبت نیز به مانند حرارت بوده و مقادیر بالای آن برای قطعات دستگاه برش به خصوص تیوب لیزر مضر می‌باشد. همواره زمانی از این دستگاه استفاده کنید که رطوبت محیط بین 10 الی 60 درصد باشد. البته این سخن به این معنی نیست که این دستگاه در دماهایی با رطوبت بالاتر کار نخواهد کرد، بلکه به این معنی است که دستگاه برای کار در این رنج دمایی توان کمتری را خرج خواهد کرد و این مسئله بر روی طول عمر دستگاه موثر خواهد بود.

3. دمای محیط

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، دمای محیط نیز بر روی عمر تیوب لیزر موثر بوده و بهتر است از دستگاه برش لیزر در محدوده دمایی 2 تا 40 درجه سانتی گراد استفاده کنید و در دماهای بالاتر و یا پایین‌تر از این دستگاه استفاده نکنید، زیرا علاوه بر آسیب به قطعات دستگاه، کیفیت برش نیز در دماهای خیلی پایین و یا بالا، کمتر خواهد بود.

چگونه عمر تیوب لیزر را افزایش دهیم؟

به صورت معمول عمر تیوب لیزر چیزی در حدود 10 هزار ساعت کار می‌باشد. البته لازم به ذکر است که زمانی طول عمر دستگاه تیوب لیزر 10 هزار ساعت خواهد بود که تمامی مواردی که برای سلامت این قطعه نیاز است را رعایت کنید. افراد متخصص با رعایت موارد نگه داری دستگاه از این قطعه برای طولانی مدت و بیش از 6 ماه استفاده می‌کنند؛ اما اگر تجربه لازم در استفاده از این دستگاه را نداشته باشید، ممکن است بعد از مدت کوتاهی این قطعه کارایی اولیه خود را از دست بدهد. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی از موارد مهم در بالا بردن عمر تیوب لیزر اشاره کنیم.

1. تاریخ تولید دستگاه تیوب لیزر

اگر قصد خرید یک دستگاه تیوب لیزر را دارید، در زمان خرید همواره به تاریخ ساخت آن توجه داشته باشید. به صورت معمول زمانی که شما یک دستگاه تیوب لیزری را سفارش می‌دهید، 2 الی 4 ماه طول می‌کشد که دستگاه به دست شما برسد؛ از این رو خرید دستگاه‌هایی که تولید آن‌ها بیشتر از 6 ماه طول می‌کشد را توصیه نمی‌کنیم. هر چقدر یک دستگاه از تولید آن گذشته باشد، طول عمر آن نیز به مراتب کمتر خواهد شد و کیفیت اولیه خود را از دست خواهد داد و در نتیجه ضرر مالی را برای شما به همراه خواهد داشت. پس یکی از مواردی که می‌تواند بر روی افزایش طول عمر تیوب لیزر موثر باشد، تاریخ تولید آن باشد. 

2. آب چیلر

یکی از مواردی که پیش از نصب کردن این قطعه بر روی دستگاه لیزر باید انجام دهید این است که آب چیلر را بررسی کنید. اگر حتی یک ذره ناچیز در آب چیلر باقی مانده باشد، می‌تواند خرابی دستگاه را در آینده‌ای کوتاه به همراه داشته باشد. پیشنهاد ما به شما این است، که در زمان خرید دستگاه تیوب لیزر، اقدام به تعویض آب چیلر کنید و سپس آن را بر روی دستگاه برش نصب کنید.

3. طریقه نصب تیوب لیزر

نصب دستگاه تیوب لیزر کار سختی است و بهتر است که این کار را به متخصصان این زمینه بسپارید. اگر از افراد متخصص برای نصب تیوبلیزر کمک نگیرید ممکن است که در زمان نصب حباب‌های هوا در داخل دستگاه باقی بماند و یکی از عوامل اصلی در کاهش طول عمر تیوب لیزر همین موضوع می‌باشد؛ از این رو همواره در زمان نصب از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.  

علائم تمام شدن عمر تیوب لیزر

یکی از علائمی که به راحتی می‌توان با مشاهده آن به تمام شدن عمر تیوب لیزر پی برد، کاهش توان شدید دستگاه در برش می‌باشد. اگر با دستگاه برش به خوبی آشنایی داشته باشید، در زمان مواجهه با این شرایط کار را متوقف کرده و اقدام به شارژ دستگاه خواهید کرد. یکی دیگر از علائم نشان دهنده تمام شدن تیوب لیزر، کم نوری تراز لیزر می‌باشد. 

تمامی این موارد به نوعی هشداری بر تمام شدن تیوب لیزر بوده و با شناسایی این موارد در کوتاه ترین زمان می‌توانید با شارژ دستگاه از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید. 

اندازه گیری عمر تیوب لیزر

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم عمر تیوب لیزر چیزی در حدود 10 هزار ساعت بوده و متخصصان نیز برای محاسبه طول عمر این دستگاه از ساعت‌های کاری آن استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که تنها ساعت‌هایی که دستگاه برای کار مورد استفاده قرار می‌گیرد محاسبه می‌شود و روشن بودن دستگاه برای تنظیم شدن بر روی طول عمر آن تاثیرگذار نخواهد بود. 
عوامل بسیاری هستند که در اندازه گیری عمر تیوب لیزر باید به آنان توجه کنید که از جمله آن نحوه نگهداری دستگاه می‌باشد. به عنوان مثال اگر لنزهای دستگاه و یا آینه دستگاه کثیف باشد، دستگاه برای این که کارایی اولیه خود را حفظ کند، توان بیشتری را صرف خواهد کرد و انرژی بیشتری را تولید می‌کند؛ این مسئله خود به تنهایی می‌تواند یکی از دلایل اصلی کاهش طول عمر تیوب لیزر باشد. عوامل دیگری نیز در طول عمر دستگاه لیزر موثر هستند که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم. 

ارزان ترین کار برای تمدید تیوب لیزر

گاهی اوقات لازم نیست که حتما اقدام به تعویض دستگاه تیوب لیزر کنید و تنها با یکبار شارژ کردن آن می‌توانید از این قطعه به مانند روز اول آن استفاده کنید. پس هیچوقت در زمان تمام شدن تیوب لیزر سریعا اقدام به خرید یک تیوب لیزر دیگر نکنید و پیش از این کار یکبار تیوب لیزر قبلی را به شارژ متصل کنید و در صورت جواب ندادن بعد از شارژ به فکر جایگزین کردن آن باشید.

چه کاری انجام دهیم تا طول عمر دستگاه تیوب لیزر افزایش یابد؟

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم برای اندازه گیری طول عمر دستگاه از ساعت کاری آن دستگاه استفاده می‌شود؛ اما همواره چنین نیست که ساعت کاری به صورت دقیق طول عمر دستگاه را تعیین کنید. شما عزیزان می‌توانید با رعایت یکسری از نکات، طول عمر دستگاه خود را بالاتر ببرید. برای این که دستگاه تیوب لیزر طول عمر بیشتری داشته باشد، همواره باید به نکات مهمی توجه داشته باشید که در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

1. تنظیم درست دستگاه به کمک افراد متخصص

اگر فردی که با دستگاه کار می‌کند اطلاعات کافی را در مورد دستگاه نداشته باشد، در حین کار ممکن است حداکثر توان تیوب لیزری را به کار گیرد و طول عمر دستگاه را پایین آورد. یکی از موارد مهمی که در طول عمر دستگاه تیوب لیزر باید به آن توجه داشته باشید، تنظیم آینه‌ می‌باشد. زمانی که آینه به خوبی تنظیم نشده باشد، دستگاه در زمان برش باید توان بیشتری را به کار گیرد و به واسطه این کار طول عمر آن نیز کاسته خواهد شد. برای همین نیز برای کار با این دستگاه نیاز است که دستگاه تیوب لیزر را به خوبی بشناسید و تمامی موارد مربوط به عملکرد و توان مصرفی را در نظر داشته باشید تا که بتوانید طول عمر دستگاه خود را به مراتب بیشتر کنید.

2. تمیزی دستگاه

نگهداری و تمیز نگه داشتن در مورد هر وسیله‌ای می‌تواند به افزایش کارایی و نیز طول عمر آن کمک کند. به عنوان مثال دودهایی که از سوختن و برش‌های مختلف بر روی آینه دستگاه قرار می‌گیرد، می‌تواند کارایی دستگاه را تحت تاثیر خود قرار دهد و اگر تخصص کافی را در زمینه کار با دستگاه نداشته باشید برای بالا بردن کیفیت اقدام به بیشتر کردن توان دستگاه خواهید کرد و این کار طول عمر دستگاه را کم خواهد کرد. پس همواره سعی کنید بعد از اتمام کارهای سنگین دستگاه را تمیز کنید. توصیه ما به شما این است که دستگاه را به صورت هفته‌ای و یا بعد از هر بار استفاده تمیز کنید. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با کارایی تیوب لیزر و نیز عوامل موثر بر روی طول عمر تیوب لیزر آشنا کنیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم طول عمر دستگاه لیزر بر اساس ساعت کاری محاسبه می‌شود و هر تیوب لیزری چیزی در حدود 10 هزار ساعت کاری طول عمر دارد. البته این طول عمر تنها در شرایطی است که از دستگاه به خوبی مراقبت کنید و نکاتی را که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم را رعایت کنید. از جمله این موارد می‌توان به تمیز نگه داشتن دستگاه و یا به دست آوردن اطلاعات در زمینه استفاده از دستگاه تیوب لیزر اشاره کرد.

نگهداری تیوب لیزر کاری بسیار حساس است و بعد از تحویل گرفتن آن باید به صورت روزانه و یا هفتگی دستگاه را چک کنید و در صورت نیاز اقدام به تنظیم آن کنید. از جمله موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید تنظیم آینه‌ها است که تاثیر مستقیمی را بر روی طول عمر دستگاه خواهد داشت. با رعایت مواردی از این دست می‌توانید طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید و برای یک مدت زمان طولانی از سیستم تیوب خود استفاده کنید. 

سوالات متداول

طول عمر دستگاه تیوب لیزر به چه مواردی بستگی دارد؟

طول عمر تیوب لیزر به موارد بسیاری بستگی دارد که از جمله این موارد می‌توان به تاریخ تولید آن، نحوه نصب شدن آن، نگه‌داری از دستگاه تیوب لیزر و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. هر یک از این موارد به صورت مستقیم می‌تواند بر روی عمر دستگاه لیزر تاثیر گذار باشد؛ به عنوان مثال اگر در زمان کار با دستگاه آینه به خوبی تنظیم نشده باشد، دستگاه تیوب لیزر در زمان فعالیت توان بیشتری را برای برش و حکاکی باید مصرف کند و باعث کاهش طول عمر دستگاه شود.

آیا برای استفاده از دستگاه تیوب لیزر نیاز به تخصص است؟

دستگاه تیوب لیزر نقش بسیار مهمی را در دستگاه برش دارد و اگر اطلاعات کافی را در مورد نحوه کارایی آن نداشته باشید، ممکن است بعد از مدت زمان کوتاهی دستگاه تیوب لیزر کارایی خود را از دست بدهد. از این رو پیش از استفاده از این دستگاه بهتر است که اطلاعات کافی را در مورد آن به دست آورید و یا این که به صورت هفتگی به یک متخصص برای چک کردن دستگاه مراجعه کنید.

عمر مفید یک دستگاه تیوب لیزر چقدر است؟

عمر مفیدی که توسط متخصصان برای تیوب لیزر تعیین شده است چیزی در حدود 10 هزار ساعت می‌باشد که بسته به نحوه استفاده و نگه‌داری این میزان ساعت کاری می‌تواند متغییر باشد. به عنوان مثال اگر نگه داری از این دستگاه به خوبی صورت نگیرد ممکن است خیلی زود تیوب لیزر کارایی خود را از دست بدهد. 

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر