051-33677993

آشنایی کامل با برش لیزر لوله و پروفیل

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

یکی از دغدغه‌های مهم فعالان صنعتی در گذشته، برش لوله و پروفیل بود. در گذشته این برش با ابزارهای دستی و مکانیکی نظیر: واترجت، هواگاز، سنگ‌زنی، گیوتن و… انجام می‌گرفت. اما امروزه برش لیزر لوله و پروفیل جایگزین روش‌های قدیمی شده است و دیگر هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد. برش لیزر لوله و پروفیل یکی از انواع کاربرد دستگاه برش لیزر است.

فهرست مطالب

برش لیزر لوله و پروفیل یکی از مدرن‌ترین روش‌های برش است که بالا بودن کیفیت و سرعت در آن موجب شده است که جایگاه ویژه‌ای در صنعت پیدا کند. این برش همانطور که مشخص است با دستگاه برش لیزر انجام می‌گیرد. دستگاه برش لیزر یک فناوری پیشرفته و کاربردی در صنایع مختلف است که با استفاده از تکنولوژی لیزر شروع به برش و حکاکی بادقت و بسیار باکیفیت می‌کند. 

دستگاه برش لیزر به کمک یک منبع لیزری، پرتو پرقدرت لیزری تولید می‌کند و درنهایت با تمرکز بسیار بالا آن را بر روی اجسام با هدف برش فرود می‌آورد. در ادامه به بررسی کامل برش لیزر لوله و پروفیل می‌پردازیم و درنهایت انواع آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

چرا از برش لیزری برای لوله و پروفیل استفاده کنیم؟

بطورکلی استفاده از برش لیزر لوله و پروفیل مزایای بسیاری به همراه دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها، صرفه‌جویی در زمان و انرژی افراد است. همانطور که گفتیم در گذشته افراد برش لوله و پروفیل را به کمک ابزارهای سنتی نظیر: اره کاری، فرز و… انجام می‌دادند و به این ترتیب بخش بسیار زیادی از روز خود را به برش لوله و پروفیل اختصاص می‌دادند.

با روی کار آمدن لیزر شما می‌توانید با هر طرح و شکلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، لوله و پروفیل خود را برش دهید. در این روش تنها کافی است که شما دستور دهید تا دستگاه برای شما باکیفیت‌ترین طرح‌ها را با بالاترین سرعت و دقت در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا نماید. 

آشنایی با برش لیزر لوله

برش لوله جدیدترین و محبوب‌ترین تکنولوژی برش لیزر در دنیا است که سرعت، ظرافت و تمیزی آن موجب شده است نسبت به دیگر روش‌های مشابه کاربرد بیش‌تری داشته باشد. 

در برش لیزر لوله با یک روتاری ست شده با دستگاه مواجه خواهیم بود که انواع اشکال هندسی را روی این متریال ایجاد می‌کند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. این دستگاه می‌تواند لوله موردنظر شما را بصورت صاف و عریب با ظرافت و زیبایی برش دهد. لازم به ذکر است که مصرف برق این ماشین نسبت به دستگاه‌های مکانیکی قدیمی بسیار کم‌تر است.

در فرآیند برش لیزر لوله، نور لیزر خروجی که یک منبع پرتوان دارد به محل برش لوله هدایت می‌شود و آن را بر روی سطح کوچکی از نقطه کار متمرکز می‌کنیم. لازم به ذکر است که با تمرکز انرژی می‌توان از طریق ذوب، سوختن یا حتی بخارشدن، نقطه مورد نظر را برش داد.

آشنایی با برش لیزر پروفیل

پیش از هر چیزی این نکته را در نظر داشته باشید که پروفیل‌ها سازه‌هایی مستطیل شکل هستند که در دو نوع صنعتی و ساختمانی در بازار مشاهده می‌شوند. پروفیل صنعتی امروزه به نام پروفیل سنگین معرفی و شناخته می‌شود و ابعاد بزرگ و ضخامت بسیار بالایی دارد.

تولیدکنندگان امروزه تلاش دارند پروفیلی تولید کنند که در برابر انواع حوادث و خوردگی از خود مقاومت نشان می‌دهد. 

برش  دادن پروفیل‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست و شما باید از جدیدترین تکنولوژی برای این امر کمک گیرید. دستگاه‌های مخصوص لیزری یکی از مدرن‌ترین و بهترین روش‌ها جهت برش دادن پروفیل و حتی ایجاد طرح روی آن‌ها است. در این نوع برش سری مخصوص دستگاه، قطعه پروفیل را ثابت می‌کند تا دستگاه بتواند به سادگی حین برش، در صورت نیاز قطعه را بچرخاند. خوب است بدانید که هنگام برش پروفیل، هد برش لیزری همراه با چرخش پروفیل حرکت می‌کند.

مزایای برش لیزری لوله و پروفیل

لیزر برش لوله و پروفیل چگونه انجام می‌گیرد؟

در فرآیند برش لیزر لوله و پروفیل دستگاه به کمک اشعه لیزر محل موردنظر برای برش را ذوب می‌کند و همزمان گاز کمکی که همان اکسیژن و نیتروژن است، مواد ذوب شده را از اطراف طرح نهایی دور می‌کند. به عبارت دیگر دستگاه برش لیزر بر روی یک نقطه اشعه متمرکز می‌کند و به این ترتیب موجب سوختن، ذوب شدن و درنهایت بخارشدن محل موردنظر می‌گردد. با دستگاه لیزر دیگر هیچ لیزر و پروفیلی وجود ندارد که شما نتوانید آن را برش دهید. البته هیچ محدودیتی در انتخاب طرح و شکل نیز وجود ندارد.

بطورکلی مراحل برش لیزر لوله و پروفیل به ترتیب انجام عبارت است از:

1ـ لوله‌ها و پروفیل در مکانی قرار می‌گیرند تا برش لیزری انجام گیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که این مکان در دستگاه برش لیزر تعبیه شده است و توسط کارگر کنترل می‌شود.

2ـ در این مرحله دستگاه برش لیزری شروع به برش لوله و پروفیل می‌کند. همانطور که گفتیم برش لیزری به کمک یک پرتو لیزر انجام می‌گیرد که روی سطح موردنظر شما اعمال می‌شود.

3ـ درنهایت لوله‌ها و پروفیل از دستگاه برش لیزری خارج می‌شوند و به مرحله بعد انتقال می‌یابند.

انواع برش لیزر لوله و پروفیل

 بطورکلی قدرت حرکت سری دستگاه و نحوه قرارگیری آن در زاویه‌های مختلف موجب تقسیم برش لیزر لوله و پروفیل به انواع مختلف می‌‌شود. برای قطعات فلزی می‌توان دو نوع برش لیزری را در نظر گرفت که نوع اول به نام برش لیزری دوبعدی شناخته و معرفی می‌شود و در آن هد برش لیزری در حالت عمودی روی قطعه موردنظر شما قرار می‌گیرد و لوله یا پروفیل در فضایی تعبیه خواهد شد که بتواند به سادگی آن را بچرخاند. 

نوع دوم لیزر لوله و پروفیل به نام برش لیزری سه بعدی شناخته می‌شود و در آن زاویه برش تغییر کرده و هد برش در زوایای خاصی روی قطعه موردنظر قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که برش سه بعدی امکان درزبندی دقیق و نیمه درزبندی برای قطعاتی فرآهم می‌آورد که نیاز به مراحل بعدی برش ازجمله جوشکاری دارند.

مزایای برش لیزر لوله و پروفیل چیست؟

بهره‌گیری از برش لیزر لوله و پروفیل مزایای بسیاری به همراه دارد. برای مثال این نوع برش موجب می‌شود که برش با دقت و سرعت بسیار بالا انجام گیرد و زمان بسیاری از روز خود را به این امر اختصاص ندهید. البته این نوع برش فلزات و غیرفلزات، ضایعات بسیار کم‌تری به همراه دارد و موجب می‌شود که مصرف انرژی کم‌تری صورت گیرد. در برش لیزری شما می‌توانید بصورت همزمان ضخامت یکسان تولید نمایید و به این ترتیب بازدهی کار خود را افزایش دهید. 

دستگاه برش لیزر دارای روتاری مخصوص برش لوله، پروفیل و چندوجهی‌ها بوده و در ابعاد 3 و 6 متر ارائه می‌شود. از دیگر مزایای برش لیزر، قابلیت استفاده از آن در صنایع مختلف ازجمله نفت و گاز، خودروسازی، صنایع فلزی و ساختمانی است. بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای برش لیزر لوله و پروفیل عبارت است از:

  • بالا بودن سرعت و دقت برش

  • کاربری ساده و آسان دستگاه لیزر که موجب می‌شود کار با آن نیاز به هیچ آموزشی نداشته باشد.
  • قابلیت اجرای طرح‌های پیچیده و عدم محدودیت در انتخاب طرح
  • کیفیت برش بسیار بالا و داشتن سطوح صاف و بدون پلیسه
  • کم بودن خطر تغییر شکل ساختار قطعه نسبت به دیگر روش‌های برش
  • پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌های لیزری
  • عدم نیاز به قالب‌های پیش‌ساخته
  • مصرف پایین برق دستگاه برش لیزر 
  • کاهش نیروی انسانی
  • عدم نیاز به ماشین‌کاری مجدد قطعه برش داده شده
  • عدم تولید گاز مضر در هنگام فرآیند برش لیزری
  • کاهش ضایعات و داشتن حداقل ضایعات
  • تجهیزات پیشرفته در دستگاه برش لیزر، انجام این عملیات را در موقعیت‌های پیچیده و سخت بسیار ساده خواهد کرد.
  • برش لیزری پروفیل محدودیت‌های برش سنتی نظیر: هواگاز را بطورکامل از بین می‌برد.
  • فرآیند برش لیزری تک مرحله است. به همین جهت متریال پس از اعمال برش، برای مراحل بعدی آماده می‌شود و نیاز به انجام عملیات اضافه و سنگ‌زنی و پرداخت‌کاری بیش‌تر وجود ندارد. 
  • برش لیزری نسبت به دیگر تکنیک‌های برش نظیر: پلاسما و روش‌های پردازش مکانیکی سنتی، کیفیت بسیار بالایی در فرآیند چرخش دارد. 

کاربرد و خدمات برش لیزر لوله و پروفیل در صنایع

همانطور که گفتیم برش لیزر لوله و پروفیل امروزه در صنایع مختلف و بسیاری ازجمله خودروسازی، پل‌سازی، پتروشیمی، زیورآلات، موادغذایی، ساختمان‌سازی، نیروگاه‌ها و… کاربرد دارد. برای مثال شما می‌توانید انواع برش فلزات، لوله و پروفیل را در صنعت ساختمان‌سازی برای ساخت نرده، درب، پنچره، پله، اسکلت ساختمان و… مشاهده نمایید. البته در صنعت خودروسازی برای برش تمامی قطعات داخلی و خارجی نظیر: کاپوت ودرب و… نیز این نوع برش قابل استفاده است.

شایان ذکر است که امروزه از انواع لوله و پروفیل در ساخت مراکز خرید، فضاهای ورزشی، طراحی مبل، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و… نیز استفاده می‌شود. 

بطورکلی مهم‌ترین و آشناترین خدمات برش لیزر لوله و پروفیل در صنایع عبارت است از:

  • صنعت دکوراسیون

به کمک دستگاه‌های برش لیزر لوله و پروفیل شما می‌توانید تعداد بسیار زیادی از گرافیک‌های پیچیده را به سرعت برش داد.

  • صنعت خودروسازی

همانطور که گفتیم برخی از قسمت‌های فلزی خودرو نظیر: درهای اتومبیل، لوله‌های خروجی، ترمز و… را به سادگی می‌توان دستگاه برش لیزری به سادگی و سرعت برش داد. 

  • صنعت تولید ظروف آشپزخانه

از دیگر کاربردهای برش لیزر لوله و پروفیل می‌توان به تولید ظروف آشپزخانه اشاره کرد. به کمک این دستگاه می‌توان به برش‌های ظریف این ظروف اشاره کرد.

 

چند نکته مهم در مورد برش لیزری لوله و پروفیل

برای یک برش لیزری خوب توجه به چند نکته الزامی است که بطورکلی مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • در برش لیزری قدرت لیزر باید به گونه‌ای باشد که برش صحیح و باکیفیت داشته باشیم.
  • سرعت برش در این نوع برش باید به اندازه‌ای باشد که برش بصورت صحیح و باکیفیت بالا انجام گیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه توان دستگاه بالاتر باشد، امکان بالاتر بردن سرعت برش وجود دارد.
  • زاویه برش روی لوله و پروفیل باید به گونه‌ای تنظیم شود که بتواند برش را بصورت دقیق و با کیفیت بسیار بالا انجام دهد.
  • ضخامت فلز روی لوله و پروفیل در برش لیزری باید بصورتی باشد که برش به شکل دقیق و باکیفیت انجام گیرد.
  • همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین پارامترها در برش لیزری صافی سطح و عدم اکسیدشدن است که با تلفیق تکنولوژی‌های مختلف و تنظیم صحیح و بادقت پارامترهای کنترلی ازجمله نوع گاز، فشار گاز، سرعت برش و تنظیم توان اشعه لیزر قابل ایجاد و کنترل است. 
  • لازم به ذکر است که امروزه برخی شرکت‌ها قیمت‌های دروغین و محاسبه نشده برای جلب مشتری می‌دهند و در میان کار کردن با اضافه کردن هزینه‌های جانبی، قیمت سفارش و برش را افزایش می‌دهند تا درنهایت به نرخ مرسوم و واقعی برسند. درنتیجه حتما پیش از استفاده از برش لیزری در رابطه با قیمت نهایی آن اطلاعات لازم را به دست آورید.
  • قیمت برش لیزری لوله و پروفیل به پارامترهای بسیاری وابسته است که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به طرح‌ها نسبت به پیچیدگی، تعداد برش‌ها، ضخامت یا نازکی قطعه موردنظر، در نظر داشتن قطر لوله هنگام برش و… اشاره کرد.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی مفهوم برش لیزر لوله و پروفیل پرداختیم. همانطور که گفتیم برش لیزر لوله و پروفیل یکی از مدرن‌ترین روش‌های برش است که بالا بودن کیفیت و سرعت در آن موجب شده است که جایگاه ویژه‌ای در صنعت پیدا کند. این برش همانطور که مشخص است با دستگاه برش لیزر انجام می‌گیرد. دستگاه برش لیزر یک فناوری پیشرفته و کاربردی در صنایع مختلف است که با استفاده از تکنولوژی لیزر شروع به برش و حکاکی بادقت و بسیار باکیفیت می‌کند. 

دستگاه برش لیزر به کمک یک منبع لیزری، پرتو پرقدرت لیزری تولید می‌کند و درنهایت با تمرکز بسیار بالا آن را بر روی اجسام با هدف برش فرود می‌آورد. استفاده از برش لیزر لوله و پروفیل مزایای بسیاری به همراه دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها، صرفه‌جویی در زمان و انرژی افراد است. همانطور که گفتیم در گذشته افراد برش لوله و پروفیل را به کمک ابزارهای سنتی نظیر: اره کاری، فرز و… انجام می‌دادند و به این ترتیب بخش بسیار زیادی از روز خود را به برش لوله و پروفیل اختصاص می‌دادند.

با روی کار آمدن لیزر شما می‌توانید با هر طرح و شکلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، لوله و پروفیل خود را برش دهید. در این روش تنها کافی است که شما دستور دهید تا دستگاه برای شما باکیفیت‌ترین طرح‌ها را با بالاترین سرعت و دقت در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا نماید.

 

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر