051-33677993

ساخت مهر با دستگاه برش لیزر + 2 روش کاربردی

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

مهرها وسیله‌ای هستند که از گذشته تا کنون برای امضا و تایید مدارک و اسناد مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما طبیعتا به خاطر پیشرفت علم و به وجود آمدن دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های نوین، ساخت مهرها نیز دچار تغییراتی شده است. امروزه، ساخت مهر با دستگاه برش لیزر، جایگاه ویژه‌ای در این صنعت پیدا کرده است و به عنوان یکی از انواع کاربرد دستگاه برش لیزر شناخته شده است.

فهرست مطالب

با اینکه نوع ماده اولیه مورد استفاده، کیفیت نهایی محصول را تعیین می‌کند اما به خاطر مزیت‌های زیادی که دستگاه برش لیزری دارد، می‌توان گفت کیفیت و مقاومت این مهرها نسبت به مهرهای ژلاتینی بیشتر است. همچنین در ساخت چنین مهرهایی دیگر نیازی به افراد با تجربه و کاربلد نیست و هرکسی می‌تواند فقط با کمی آگاهی در مورد دستگاه، کار خود را به خوبی انجام دهد. همه‌ی این مسائل دست به دست هم دادند تا صنعت مهرسازی به یکی از صنایع مهم و پولساز تبدیل شود. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد ساخت مهر با دستگاه برش لیزر آشنا شوید، ما را تا آخر مقاله همراهی کنید.

مهرسازی چیست؟

مهرسازی یکی از صنایع مهم در میان کسب و کارها است که در طول سالیان، دچار تحولات عظیمی شده است. این صنعت به صورت چند مرحله‌ای انجام می‌گیرد. طی این مراحل، با توجه به نوع مهر، ژلاتین و یا پلیمر لیزری به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت به محصول نهایی یعنی مهر تبدیل می‌شود. روش ساخت مهر‌های ژلاتینی با فرآیند ساخت مهر با دستگاه برش لیزر متفاوت است. در انواع ژلاتینی، بعد از آماده شدن خروجی فیلم از طرح، توسط نور مخصوصی، طرح مورد نظر بر روی مهر، حک می‌شود.

 نوع ژلاتین، نوع و شدت نور و نوع دستگاه، تعیین کننده‌ی زمان این مرحله هستند اما معمولا حدود 10 الی 15 دقیقه طول می‌کشد. بعد از حساس شدن ژلاتین، فرایند شستشو، نوردهی مجدد برای افزایش استحکام ژلاتین و در نهایت برش قسمت‌های اضافی ژلاتین انجام می‌گیرد. اما در ساخت مهر با دستگاه برش لیزر، طرح روی پلیمر مخصوص مهر لیزری قرار می‌گیرد و فرایند نوردهی بر روی پلیمر انجام می‌گیرد. معمولا زمان مورد نیاز برای ساخت مهرهای لیزری نسبت به مهرهای ژلاتینی، کمتر است اما به خاطر منتقل شدن جوهر مهر لیزری از کارتریج دستگاه به پلیمر، ممکن است زمان قابل استفاده شدن مهر، در مقایسه با انواع ژلاتینی بیشتر باشد. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این صنعت و کاربرد دستگاه برش لیزر در ساخت مهرها آشنا شوید.

ساخت مهر با دستگاه برش لیزر به صورت ساده

مهرسازی یک صنعت پولساز با کمک دستگاه لیزر

اگر شما هم به دنبال کسب و کاری هستید که همیشه درآمد خوبی از آن حاصل شود، بهتر است به سمت ساخت مهر با دستگاه برش لیزر سوق پیدا کنید. دستگاه لیزر صنعتی ،به خاطر مزایای بسیار زیادی که دارد، می‌تواند به عنوان یک دستگاه پولساز عمل کند. این دستگاه‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که دستگاه برش لیزری غیر فلزات، یکی از بهترین و محبوب‌ترین دستگاه‌ها به شمار می‌آید. یکی از وسایلی که امروزه برای هر کسب و کاری کوچک و بزرگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مهر است. 

بر روی این مهرها، آرم و برند و لگوی مخصوص به هر شرکت و کمپانی حک می‌شود. این لگوها در واقع علامت اختصاری هستند که برای معرفی افراد و کسب و کار استفاده می‌شوند. مهر شاید یک قطعه کوچک باشد اما برای اثبات هویت اسناد، معرفی برندها و محصولات مختلف کاربرد دارد. اکثر شما ها از مهرسازی، تصوراتی اشتباه دارید، از همین رو، این شغل را به عنوان یک کسب و کار سخت و قدیمی به حساب می‌آورید اما این چنین نیست.

 امروزه ساخت مهر با دستگاه برش لیزر انجام می‌گیرد و همین باعث شده است که شاهد حکاکی‌های بسیار ظریف و با کیفیت بر روی مهرها باشیم. حکاکی بر روی مهر اگر با دست و ابزارهای سنتی انجام گیرد، شاید با کیفیت باشد اما بسیار زمانبر است و گاهی ممکن است به خاطر یک اشتباه کوچک، تمام زحماتی که کشیده شده است، بیهوده شود. 

ورق مخصوص مهرسازی با این روش، پلیمر لیزری است و چیزی که به عنوان پایه مهر استفاده می‌شود می‌تواند از جنس چوب، پلاستیک فشرده و یا فلز باشد. مهرسازی از سال‌های دور به عنوان یک شغل سودآورد محسوب می‌شد حال اینکه ساخت مهر با دستگاه برش لیزر انجام می‌گیرد و می‌توان با سرمایه کمی، این کسب و کار را راه انداخت و درآمد بیشتری کسب کرد. 

 

ساخت انواع مهر با کمک برش لیزر

به طور کلی فرآیند مهرسازی به صورت دستی و به کمک دستگاه لیزر انجام می‌گیرد که هرکدام از آن‌ها، روش و سبک مخصوص به خود را دارند. ساخت مهر به کمک دستگاه لیزر نیز خود به دو صورت ساده و اتوماتیک قابل انجام است.

• ساخت مهر با دستگاه برش لیزر به صورت ساده

در روش ساده، می‌توان فرآیند حکاکی را در هر شکل و ابعادی که می‌خواهیم، انجام دهیم. در این فرآیند، با استفاده از نرم افزارهای طراحی مثل کورل و اتوکد که مرتبط با دستگاه لیزر هستند، طراحی مهر انجام می‌گیرد. سپس طرح مورد نظر توسط برش لیزری بر روی قطعه انتخاب شده، حکاکی می‌شود. یکی از ماشین آلات مناسب برای این کار، دستگاه برش لیزر 1318 چیتا است. در مرحله بعدی، قطعه حکاکی شده بر روی پایه‌ای از جنس پلاستیک، چوب و یا پلکسی قرار می‌گیرد. در ساخت مهر با دستگاه برش لیزر به صورت ساده، پایه باید توسط چسب به مهر متصل شود. برای استفاده از چنین مهرهایی نیاز به استامپ است.

• ساخت مهر با دستگاه برش لیزر به صورت اتوماتیک

در نوع اتوماتیک محدودیت وجود دارد و حتما باید ابعاد مستطیلی برای قطعات در نظر بگیریم. در این روش نیز طرح مورد نظر با استفاده از نرم افزارهایی که مرتبط با دستگاه لیزر هستند، طراحی شده و بر روی ژلاتین مهر حکاکی می‌شوند. قبل از اینکه قطعه مورد نظر روی دستگاه اتوماتیک قرار گیرد، برش می‌خورد. در استفاده از مهرهایی که با این روش ساخته می‌شوند دیگر نیازی به استامپ نیست. چراکه خود طرح دارای جوهر است.

مهرسازی آنلاین، صنعت به روز شده

همانطور که گفته شد، مهرسازی به خودی خود یک کسب و کار پردرآمد است و به کمک پیشرفت‌هایی که صورت گرفته است، جایگاه بهتر و بالاتری پیدا کرده است. ساخت مهر با دستگاه برش لیزر، در مقایسه با روش‌های دستی و قدیمی، بسیار آسان است و دیگر ضرورتی برای نیروی کار مجرب و کاربلد نیست و هر کسی می‌تواند فقط با داشتن کمی اطلاعات درباره این حرفه و نحوه کار با دستگاه لیزر، پول زیادی کسب کند. شما می‌توانید با این روش، در زمان بسیار کمی، تعداد زیادی مهر حاضر کنید و برای فروش آن‌ها از شبکه‌های مجازی هم کمک بگیرید. می‌توانید در اینستاگرام یک پیج باز کرده و آن را به فروش مهر اختصاص دهید. در این صورت می‌توانید از نقاط مختلف ایران و در مقاطع بالاتر، از کشورهای خارجی هم سفارش دریافت کنید. 

 

مراحل پایه‌ای ساخت مهر با برش لیزر

شاید ساخت مهر با دستگاه برش لیزر به نظر کاری دشوار به نظر برسد اما اینطور نیست. این مهرسازی می‌تواند به دو صورت ساده و یا اتوماتیک انجام گیرد. این دو روش یکسری تفاوت‌هایی با هم دارند اما برخی مراحل در ساخت همه‌ی مهرها یکسان است. مراحل پایه‌ای به این صورت که در اولین قدم، باید یک ورق ژلاتینی معمولی که مخصوص مهرسازی است را تهیه کنید.

 برای از بین نرفتن انعطاف پذیری و طول عمر ژلاتین، حتما باید به دور از نور خورشید نگهداری شود چون نور باعث خشک شدن ژلاتین می‌شود و در این صورت مهرها کارایی خود را از دست می‌دهند. ژلاتین مخصوص ساخت مهر با دستگاه برش لیزر، سه لایه است و این سه لایه، از نظر حالت کمی با هم تفاوت دارند. به این صورت که اول لایه نازک قرار دارد که به عنوان نوعی محافظ عمل می‌کند.

 در لایه دوم، ژلاتین قرار دارد و در لایه سوم نیز، یک لایه ضخیم و سخت پایه وجود دارد. بعد از تهیه کردن اوراق ژلاتینی، لایه محافظ ژلاتین را با استفاده از یک تکه چسب شیشه‌ای، جدا کنید. در این حالت، به خاطر اینکه ژلاتین بسیار نرم است، می‌توان با روش معمولی هم مهرسازی را انجام داد. همانطور که گفته شد، اگر ژلاتین در معرض نور خورشید قرار بگیرد، سخت می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانید مراحل ساخت مهر با دستگاه برش لیزر را تکمیل نمایید، باید ژلاتین را چند ساعت در مقابل نور آفتاب قرار دهید. بعد از اینکه خشک و سخت شد، می‌توان طراحی مورد نظر را با استفاده از دستگاه، بر روی مهر حکاکی کرد.

قیمت دستگاه مهرسازی

برای ساخت مهر با دستگاه برش لیزر، می‌توان از انواع ماشین آلات استفاده کرد که هرکدام از آن‌ها دارای یکسری مزایا و معایبی هستند. از همین رو فاکتورهای زیادی وجود دارند که در تعیین قیمت دستگاه تاثیر می‌گذارند. شاید قیمت خود دستگاه نسبت به ابزارآلات سنتی بیشتر باشد اما در کل فرآیند مهرسازی با دستگاه‌های برش لیزر در مقایسه با سایر روش‌ها، کم هزینه‌تر است. چرا که با این دستگاه می‌توان در زمان کوتاهی، تعداد زیادی مهر تولید کرد.

از دستگاه‌های برش لیزری مناسب برای مهرسازی می‌توان به RT6040، RT1490، RT1390 و دستگاه برش لیزر 1318 چیتا اشاره کرد. شما می‌توانید با خرید مدل 1318 چیتا، هم در زمینه مهرسازی فعالیت کنید و هم برش چوب و پارچه انجام دهید. همچنین اگر می‌خواهید مهرسازی را روی فلزات هم انجام دهید، می‌توانید یک دستگاه لیزر فایبر مارکینگ تهیه کنید. علاوه بر این مدل، دستگاه حک لیزر غیر فلزات یا همان CO2 مارکینگ نیز می‌تواند در عمل مهرسازی بر روی فلزات به شما کمک کند. این دستگاه، از سرعت حکاکی بالایی برخوردار است. اگر قصد ساخت مهر با دستگاه برش لیزر دارید، حتما قبل از خرید دستگاه، با متخصصان این حوزه مشورت کنید تا با در نظر گرفتن تمامی جوانب، بهترین مدل را انتخاب کنید.

نکات مهم در ساخت مهر

اگر می‌خواهید در صنعت مهرسازی موفق شوید و کمترین اشتباه را در ساخت مهر با دستگاه برش لیزر داشته باشید، باید برخی نکات را به دقت رعایت کنید. در این بخش قصد داریم این نکات را به طور کامل شرح دهیم تا هیچ نقطه ابهامی باقی نماند. 
– در طراحی مهر، برخی قسمت‌ها برجسته هستند و نباید توسط لیزر، حک شوند. تمامی این نواحی باید با دقت بسیار زیادی مشخص شوند.
– در ساخت مهر با دستگاه برش لیزر، قسمت‌هایی که توسط لیزر می‌سوزند و حکاکی انجام می‌گیرد، به صورت نقاط سفیدی هستند که باید به طور دقیق تعیین شوند.
– قبل از شروع فرایند حکاکی، حتما باید طرح مهر آینه شود تا طرح مورد نظر به درستی و به صورت قرینه در دو طرف مهر وجود داشته و برجسته بماند. 
– امروزه اکثر مهرها از طریق برش با دستگاه لیزر ساخته می‌شوند. برای این کار، قطعاتی از جنس پلاستیک، چوب و فلزات می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. 
– هرچقدر ماده اولیه‌ای که برای طراحی و ساخت مهر استفاده می‌شود، با کیفیت باشد، محصول نهایی نیز از کیفیت و استحکام بالاتری برخوردار خواهد بود.
– مهرهایی که با روش دستی ساخته می‌شوند، هرچقدر هم که احتیاط شود، باز هم از ظرافت چندانی برخوردار نیستند اما ساخت مهر با دستگاه برش لیزر با دقت و توجه بسیار بالایی انجام می‌گیرد و شما می‌توانید شاهد جزئیات دقیق و ظرافت بیشتری در این مهرها باشید. 
– یکی از مزیت‌های مهرهایی که با دستگاه برش لیزر طراحی و ساخته می‌شوند، این است که طراحان می‌توانند طرح‌های بسیار متنوع و منحربه فردی بر روی مهرها اجرا کنند.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که گفته شد، متوجه شدید که مهرسازی یکی از صنایع مهم و پردرآمد است که امروزه توسط دستگاه‌های پیشرفته‌ای نظیر دستگاه برش لیزری انجام می‌گیرد و همین باعث شده است درآمد این شغل، روز به روز افزایش یابد. در گذشته، مهرها به صورت دستی و با استفاده از ابزارآلات سنتی و ساده ساخته می‌شدند و نمی‌شد خیلی در طرح و نوع مهرها تنوع ایجاد کرد. اما در ساخت مهر با دستگاه برش لیزر، محدودیتی وجود ندارد و می‌توان مهرهایی با طراحی‌های پیچیده و دقیقی ساخت که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
ساخت مهر به این صورت دارای مزایای زیادی نظیر سرعت بالا، امکان طراحی اشکال متنوع، کیفیت بالا و کاربری ساده و آسان است. با این حال، ساخت مهر با دستگاه برش لیزر نیز همانند هر روش دیگری، معایبی هم دارد. به عنوان مثال، دستگاه‌های برش لیزر هزینه نسبتا بالایی دارند. اگر به صنعت مهرسازی علاقه دارید و می‌خواهید کسب و کارتان را رونق بخشید، حتما با مشورت کارشناسان و متخصصان این حوزه مشورت کنید و اقدام به خرید دستگاه‌های برش لیزری کنید تا بتوانید به راحتی، مهر بسازید و به نقاط مختلف کشور ارسال کنید.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر