051-33677993

6 کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی

دستگاه‌های برش لیزر حدود 20 سال است که به صورت گسترده در صنعت کاربرد پیدا کرده‌اند. امروزه کاربرد دستگاه برش لیزر بیشتر از نیروی انسانی و حالت سنتی کاربرد دارند. از زمانی که این فناوری متداول شده و به طور پیشرفته در صنعت به کار گرفته شده می‌توان هر طرح و الگویی را با این روش برش داد و می‌توان گفت فراگیر شدن این روش کمک بزرگی به صنعت و تجارت کرده است. همچنین کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی نیز امروزه بسیار مشهود است.

فهرست مطالب

قبل از فراگیر شدن این فرایند، پیاده کردن برخی از طرح‌ها و الگوها در بخش دکوراسیون داخلی کمی دشوار بود و حتی برش برخی از الگوها یا طرح‌ها غیر ممکن بود. امروزه کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی بسیار مشهودتر از بقیه زمینه‌ها است. دستگاه‌های برش لیزر درواقع به صورت کنترل عددی کامپیوتری ( CNC ) و یا همان G-code کار می‌کنند. پرتوهای دستگاه توسط کامپیوتر هدایت می‌شوند.

روش کار نیز به این صورت است که در ابتدا طراح توسط مدل CAD طرح مورد نظر را که قرار است برش داده شود وارد یک برنامه کامپیوتری می‌کند. بعد از وارد شدن طرح و بارگذاری شدن آن، کنترل کننده پرتوهای لیزر را بر اساس طرحی که وارد کرده‌ایم بر روی سطح مورد نظر حرکت می‌دهد و با ذوب و تبخیر کردن موضعی سطح باعث برش طرح می‌شود. دستگاه‌های لیزر با فناوری پیشرفته بر اساس محورهای X , Y و Z حرکت می‌کنند و باعث می‌شوند پرتوهای لیزر با دقت بالایی برش انجام دهند.

عملکرد دستگاه‌ های برش لیزری در دکوراسیون داخلی 

عملکرد دستگاه‌های برش لیزری به صورتی است که با دقت، ظرافت و سرعت بالا ایده، طرح و الگوی مورد نظر شما را برش می‌دهند. برای این کار کافی است ایده یا الگوی مورد نظر خود را در برنامه‌ها یا نرم‌ افزارهای مخصوص گرافیکی طراحی کرده و با اجرا کردن طرح در کنترل کننده دستگاه لیزر و انجام تنظیمات مورد نیاز بر روی دستگاه، طرح مورد نظر خود را در طی مدت زمان بسیار کوتاهی حدود چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه برش دهید. کار با نرم افزارهای گرافیکی نیز زیاد سخت نیست و شما نسبت به سطح ایده‌ها و طرح‌هایی که دارید می‌توانید با آموزشی ساده طرح خود را بر روی سطح مورد نظر پیاده کنید.

طرح های قابل اجرا در دستگاه برش لیزری 

دستگاه‌های برش لیزری قابلیت انجام بسیاری از طرح‌ها و الگوها را دارد. به عنوان مثال این دستگاه‌ها توانایی و قابلیت برش و حکاکی متن و نوشته، تصویر، طرح و نقش و نگارهای متنوع و حتی بسیار پیچیده در اندازه‌ها و ابعاد مختلف را بر روی انواع جنس‌ها و متریال‌های فلزی یا غیر فلزی مانند چوب ، شیشه ، ام دی اف ، پارچه ، چرم ، کاغذ و یا مقوا و … را دارا می‌باشند. همچنین کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلیی نیز بسیار مشهود است چرا که توسط دستگاه برش لیزری می‌توان تمانی طرح‌ها و ایده‌هایی که فرد در ذهنش برای دکوراسیون دارد را عملی کرد. از این رو امروزه از کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی بیشتر یاد می‌شود.  

کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی 

از آنجایی که دستگاه‌های برش لیزری دقت بالایی دارند، امروزه کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی بسیار رونق پیدا کرده است. انواع و اقسام تزئینات و برش‌های شیشه و آیینه در دکوراسیون داخلی، حکاکی و برش دادن انواع سنگ‌های مورد استفاده در راهروهای ساختمان و داخل لابی و نمای داخلی و خارجی، حکاکی و برش دادن انواع چوب‌ها، حکاکی و برش ورقه‌های فلزی و غیر فلزی برای دکوراسیون اتاقک‌های آسانسور، حکاکی و برش انواع نقوش و طرح‌های هنری و زیبا بر روی انواع متریال غیر فلزی مانند چرم یا پارچه و کاغذ و مقوا برای تزئینات و دکوراسیون داخلی، حکاکی و برش انواع متریال غیر فلزی استفاده شده در دکوراسیون نمایشگاه‌ها و تالارهای تشریفاتی یا رستوران‌ها و سفره خانه‌ها و بسیاری از مکان‌های دیگر، ساخت و برش انواع پارتیشن‌های زیبا برای استفاده در سالن‌های بزرگ با هدف زیباسازی و جداسازی در فضای سالن به وسیله برش لیزری چوب و یا فلزات، همگی از کاربرد دستگاه برش لیزی در دکوراسیون داخلی هستند.
به طور کلی امروزه ایجاد تغییرات در دکوراسیون و همچنین به وجود آوردن تزئینات متناسب با دکوراسیون داخلی با دستگاه‌های برش لیزری بسیار راحت است و فرد به راحتی می‌تواند ایده، طرح و الگوی مورد نظر خود را بر روی هر سطحی پیاده کند. از این رو امروزه کاربرد دستگاه برش لیزر در دکوراسیون داخلی بسیار بالا و مشهود است.

مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری در دکوراسیون داخلی 

پر سرعت بودن دستگاه برش لیزری باعث شده تا افراد بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایده‌های و الگوهای مد نظر خود را عملی بکنند و با هر متریال و جنسی که می‌خواهند محصول خود را تولید بکنند. دقت و ظرافت دستگاه‌های برش لیزری باعث شده محصولات تولید شده توسط آنها کیفیت و همچنین ظرافت بسیار بالایی داشته باشند. همین مزیت یکی از پارامترهای مهم در کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی است. مزیت دیگر دستگاه برش لیزری این است که هزینه‌های نگهداری و حتی تعمیر دستگاه برش لیزر برای افرادی که با آنها سر و کار دارند بسیار پایین و همچنین مقرون به صرفه می‌باشد.
به همین دلیل استفاده از دستگاه برش لیزر برای انجام کارها باعث می‌شود فرد در زمینه‌های زیادی صرفه جویی انجام دهد. همین مزیت دلیل دیگری برای افزایش کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی است. همچنین در ساخت تمامی چیزها با دستگاه برش لیزر کمترین میزان ضایعات از متریال مورد استفاده تولید می‌شود و همین باعث می‌شود از هزینه‌های انجام شذه برای تهیه ماده اولیه کاسته شود. 

سی ان سی لیزر چیست؟

سی ان سی ( CNC ) دستگاهی است که در انجام کار آن دست انسان دخالت ندارد و صفر تا صد برش توسط خوده دستگاه انجام می‌شود. نقشه‌ها، طرح‌ها و الگوهای مورد نظر توسط نرم افزارهایی برای دستگاه سی ان سی لیزر فرستاده شده و دستگاه سی ان سی به بهترین نحو ممکن و با بالاترین دقت ممکن طرح را بر  روی سطح اجرا می‌کند. سی ان سی الگوهایی که باید اجرا شوند را از نرم افزارهایی مانند کرول COREL  ، کیتا CATIA، پاورمیل POWERMILL، مایا MAIA، اتوکد AUTO CAD  و غیره… دریافت کرده و سپس با دقت بالا اجرا می‌کند.
در واقع سی ان سی مخفف Computer Numerical Control یا همان ماشین کنترل عددی است و مجهز به یک کنترلگر می‌باشد که وجود آن این اطمینان را به  ما می‌دهد که برش انجام شده با دقت بالایی ساخته خواهد شد. سیستم هدایت سی ان سی لیزر نیز بر روی سه ریل مربعی، غلطکی و دایره‌ای انجام می‌شود. دقت بالای این دستگاه باعث افزایش کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی شده است.
کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی و cnc

تفاوت سی ان سی با دستگاه برش لیزر 

برای اینکه تفاوت بین دستگاه سی ان سی و دستگاه برش لیزری را به درستی متوجه شوید لازم است ابتدا با نحوه کاردکرد هر دو دستگاه آشنا شوید. در واقع دستگاه‌های سی ان سی دارای یک ابزار برشی به نام فرز هستند که با سرعت بالا و همچنین حرکات خود باعث برش و پدید آمدن طرح مورد نظر می‌شود. از طرفی دستگاه برش لیزر برای انجام برش از اشعه لیزر استفاده می‌کند و با سوزاندن و از بین بردن پیوند بین مولکولی مواد باعث برش آنها و به وجود آمدن طرح مورد نظر می‌شود.
تفاوت دوم در میان دستگاه سی ان سی و دستکاه برش لیزر در جونس و نوع موادی است که توسط این دستگاه‌ها برش داده می‌شوند. به طوری که دستگاه سی ان سی محدودیتی در برش مواد ندارد و تمامی مواد را می‌توان با دستگاه سی ان سی برش داد ولی در دستگاه برش لیزر برای برش برخی از مواد محدودیت وجود دارد. برای مثال برای برش pvc با دستگاه برش لیزر محدودیت وجود دارد چرا که هنگام برش احتمال تولید شدن گاز کلر وجود دارد و به همین دلیل محدودیت ایجاد می‌شود.
نوع حرکت هر یک از دستگاه‌های سی ان سی و دستگاه برش لیزر نیز از دیگر تفاوت های این دو دستگاه است. دستگاه سی ان سی توسط نرم افزاری با کنترل عددی هدایت و کنترل می‌شود و بسیار با دقت و هوشمند است. اما دستگاه برش لیزری ممکن است کمی متفاوت باشد به گونه‌ای که اگر دستگاه لیزر نیز با یک دستگاه سی ان سی کنترل شود تفاوت چندانی نخواهند داشت ولی اگر دستگاه به صورتی دستی هدایت و کنترل شود یا از دستگاه دیگری برای هدایت آن استفاده شود ممکن است محدودیت حرکتی در آن وجود داشته باشد.
در نهایت تفاوت در طول عمر مصرفی دستگاه‌ها نیز از تفاوت‌های این دو به شمار می‌رود. به صورت کلی چون نازل لیزر در دستگاه برش لیزر تماس مستقیمی با سطحی که برش در آن انجام می‌شود ندارد، دچار فرسایش نمی‌شود ولی در برخی از دستگاه‌های لیزر تیوپ لیزر بعد از گذراندن طول عمر مفید خود نیاز به تعویض دارند که قیمت آنها بالا بوده و این فرایند هزینه بر است. در حالت کلی کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی مشهودتر است.

کاربرد دستگاه سی ان سی لیزر در دکوراسیون داخلی 

کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی تنوع زیادی دارد و در بخش‌های متفاوتی می‌توان از این دستگاه بهره برد. در ادامه به چندین کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت.
ساخت تابلو: دستگاه برش لیزر این توانایی را دارا می‌باشد که با ظرافت و دقت بالا قطعاتی با جنس‌های مختلف را برش دهد. همچنین این دستگاه این توانایی را به شما می‌دهد که جزئیات بسیار ریز و سخت را توسط آن برش بدهید. به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ایجاد تابلوهای زیبا با جزئیات و ظرافت بالا، دستگاه برش لیزر است.
ایجاد طرح‌های درخت در دکوراسیون: از دیگر کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی ایجاد طرح درخت در دکوراسیون است. این طرح یکی از طرح‌هایی است که در صورت استفاده در دکوراسیون داخلی خانه وایب بسیار خوبی به آن می‌دهد. این طرح یکی از طرح‌های بسیار زیبایی است که از آن برای نمای پشت مبلمان در داخل خانه یا اداره و … استفاده می‌شود.  
ساخت پنل‌های پنجره: استفاده از دستگاه برش لیزر برای ساخت پانل‌های زیبا و جذاب برای پنجره‌ها از دیگر کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی است. این پانل‌ها زیبایی خاصی به پنجره‌ها می‌دهند و برای ساخته شدن نیز نیاز به دقت و ظرافت بالا دارند. از این رو از دستگاه برش لیزر برای برای تهیه کردن آنها استفاده می‌شود. 
 
ایجاد طرح قاب عکس در دکوراسیون داخلی: در صورتی که تمایل دارید طرح خود را به صورت قاب عکس دربیاورید بهتر است ابتدا با استفاده از نرم افزار کورل طرح مورد نظر خود را طراحی کنید و سپس طرح خود را به دستگاه برش لیزر انتقال دهید. در نهایت شما شاهد یک نتیجه‌ی بسیار زیبا با ظرافت تمام باشید.
استفاده از پارتیشن‌های مختلف در دکوراسیون منزل: دیگر کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی خانه ایجاد پارتیشن برای استفاده در محیط خانه می‌باشد. در خانه‌هایی که فضای بسیار بزرگی دارند، بهتر است برای جدا کردن بخش‌های مختلف خانه از پارتیشن‌ها استفاده کنیم. پارتیشن‌های پرکاربرد چوبی را می‌توان به وسیله‌ی دستگاه برش لیزری با زیبایی و ظرافت تمام تولید کردو از آنها در دکوراسیون منزل برای جدا کردن بخش‌های مختلف استفاده به عمل آورد. علاوه بر منزل در محل کار و ادارات نیز برای جدا کردن برخی از بخش‌ها از یکدیگر می‌توان از پارتیشن‌ها استفاده کرد. 
ساخت محفظه برای لامپ‌ها: ساختن محفظه‌های طوری مانند برای نگه داری لامپ نیز از دیگر کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی است. به طور معمول با استفاده از چوب یا فلز برای تهیه توری برای نگه داری لامپ می‌توان تولید و استفاده کرد. این مدل توری‌ها که قابلیت تولید با دو جنس چوب و فلز را دارند امروزه در بین آپشن‌های دکوراسیون داخلی جای گرفته‌اند و از آنها برای زیباتر و خاص‌تر کردن دکوراسیون منزل استفاده کرد. 

جمع‎‌بندی 

همانطور که اشاره شد دستگاه‌های برش لیزر امروزه به دلیل ظرافت و دقت و سرعت بالا باعث شده‌اند روش‌های دستی برای برش دادن انواع طرح‌ها و الگوها کنار بروند و می‌توان گفت نزدیک به 100 درصد کارهای برش امروزه توسط دستگاه برش لیزری صورت می‌گیرد. کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی به دلیل دقت و ظرافت بالا بسیار مشهود است و بیشتر کارهای دکوراسیون در منزل به خصوص دکوراسیون داخلی امروزه توسط دستگاه برش لیزر انجام می‌شود. مزایاها و کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی آنرا از تمامی دستگاه‌ها متمایز کرده و کاربرد آن بسیار مشهود است.

همچنین از دیگر محبوبیت‌های دستگاه برش لیزر به غیر از کاربرد برش لیزری در دکوراسیون داخلی، مقرون به صرفه بودن آن است. دستگاه‌های برش لیزر به دلیل سرعت بالا در انجام کار باعث تحویل سریع سفارشات و انجام کارها می‌شوند و از طرفی باعث صرفه جویی در زمان خواهد شد.

همچنین به دلیل دقت بالای دستگاه برش لیزر تمامی طرح‌ها و الگوهایی که توسط دستگاه برش لیزر تولید می‌شوند از ظرافت و زیبایی بی‌نظیری برخوردار هستند و همچنین به دلیل دقت بالا در این دستگاه ها کمترین پسماند از متریال مورد استفاده تولید می‌شود و از این بابت نیز دستگاه برش لیزر مقرون به صرفه است.

از لحاظ قیمت نیز دستگاه‌های برش لیزر علی رغم داشتن عملکرد بسیار خوب و سرعت و دقت و ظرافت بالا، قیمت های مناسبی را دارا می‌باشند. قیمت‌های دستگاه های برش لیزر متناسب با برند تولیدی، کیفیت، عملکرد دستگاه، نوع دستگاه و … متفاوت می‌باشد. شما می‌توانید بر اساس نیاز خود دستگاه متناسب را انتخاب کرده و خریداری نمایید.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر