051-33677993

8 تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC که نمی دانید

دسته بندی ها

درباره ما

شرکت تولیدی جهان لیزر با تجربه چندین ساله در امر ساخت انواع دستگاه با کیفیت لیزر و با پشتوانه ای عظیم از نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه نقش به سزایی در تامین نیاز صنعتی کشور به انواع دستگاه های لیزری داشته است.

تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC

دستگاه‌های CNC و دستگاه برش لیزری از جمله دستگاه‌های محبوبی هستند که از آن‌ها برای برش و حکاکی استفاده می‌شود. تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC به شما نشان خواهد داد که هر یک چه توانایی‌هایی را دارند. پیش از هر چیزی جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که CNC به هر ابزاری گفته می‌شود که توسط ماشین‌های کنترل عدد کامپیوتری مدیریت می‌شوند. در حال‌ حاضر دستگاه برش لیزری نیز از این تکنولوژی در اجرای برنامه استفاده می‌کند. این سیستم‌ها مزیت‌هایی را دارد که آن‌ها را از یکدیگر متمایز خواهد کرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی‌ آن‌ها بپردازیم.

فهرست مطالب

هر دو دستگاهی که نام بردیم در برش فلزات کاربرد دارند و به دنبال بالا بردن راندمان کار هستند. به عنوان مثال دستگاه برش لیزری با دقت بالایی که دارد برای کارهای حساس پزشکی استفاده می‌شود و یا این که دستگاه برش CNC  به واسطه تیغه نوک تیزی که دارد برای برش‌های سخت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی هر یک از این موارد بپردازیم و موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC را مورد بررسی قرار دهیم.

دستگاه سی ان سی

دستگاه CNC یک ابزار خودکار است که برش خود را به واسطه نرم افزارهای برداری به مانند اتوکد و کورل دراو با سیستم کامپیوتر اجرا می‌کند. در زمان برش هد دستگاه با سطح در تماس خواهد بود و توسط ابزاری مته مانند برش صورت خواهد گرفت. CNC در برش مواد بسیار سریع عمل می‌کند و حکاکی و حفاری به واسه آن با دقت بالایی انجام می‌شود. از این ابزار می‌توان برای برش متریال‌های بسیاری به مانند پلاستیک، فوم، چوب، و… استفاده کرد.

نحوه کار این سیستم بدین صورت است که پیش از انجام ، ابتدا یک طرح به واسطه برنامه ریزی به کامپیوتر داده می‌شود و کامپیوتر مشخص خواهد کرد که سرعت و  حرکت‌های رفت و برگشتی به چه صورت انجام شود و سپس عمل برش و یا حکاکی را می‌توانید به واسطه آن انجام دهید. یکی از مزیت‌های اصلی برش به روش CNC این است که بر خلاف سایر روش‌های برش، ضایعات کمتری تولید خواهد شد و در نتیجه در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی برخی از مزیت‌های استفاده از CNC و تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC بپردازیم.

مزایای استفاده از دستگاه CNC

مزایای دستگاه برش سی ان سی

همانطور که به آن اشاره کردیم، دستگاه CNC سرعت عمل بالایی دارد و برای حفاری و سوراخ کردن بهترین عملکرد را دارد. از جمله مزیت‌های دیگر این ابزار می‌توان به دقت بالای آن اشاره کرد که از آنجایی که تمامی فرآیند برش و حفاری به وسیله دستگاه است و انسان در آن دخالتی ندارد، هیچگونه خطای انسانی را در آن شاهد نیستیم و سبب شده است که دقت این روش بسیار بالا باشد. همچنین عدم دخالت انسان در کار این دستگاه سبب شده است که حوادث محل کار نیز به صفر برسد. 

یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه برش، تنظیمات دلخواه آن می‌باشد که به واسطه آن می‌توانید سرعت و مسیر برش را به دلخواه انتخاب کنید. علاوه بر تمامی این موارد قیمت کمتر دستگاه CNC آن را به یک دستگاه اقتصادی تبدیل کرده است که ضایعات کمتری را نیز تولید کرده و هزینه مصرف برق کمتری در مقایسه با سایر روش‌های سنتی دارد. این دستگاه کاربردهای مختلفی دارد که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

صنعت هوافضا: یکی از صنایعی که دستگاه CNC در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، هوافضا می‌باشد. در این صنعت از این دستگاه برای برش‌های دقیق و ساخت اجزای مختلف هواپیما استفاده می‌شود. 

صنعت دفاعی: این دستگاه در بخش نظامی نیز کاربردهای وسیعی دارد که از جمله این موارد می‌توان به ساخت قطعات مقاوم برای شرایط سخت دفاعی اشاره کرد.

دستگاه برش لیزری 

دستگاه برش لیزری نیز به مانند دستگاه CNC از سیستم هدایت کامپیوتری در سیستم خود استفاده می‌کند. اما یکی از موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC در این است که نحوه برش این دو دستگاه با یکدیگر متفاوت می‌باشد. همانطور که از نام دستگاه برش لیزری مشخص است، این دستگاه برای برش فلزات و غیر فلزات از یک پرتو لیزری استفاده می‌کند. یکی از موارد با اهمیت در برش به واسطه دستگاه برش لیزر، حرارت می‌باشد و مزیت اصلی این روش نیز این است که با سطح مورد نظر هیچگونه تماسی را برقرار نخواهد کرد. 

از آنجایی که دستگاه برش لیزری دقت بالایی در تولید طرح‌ها و اشکال مختلف دارد، یکی از بهترین و دقیق ترین دستگاه‌های برش به شمار می‌رود. دقت برش این دستگاه به حدی بالا است که به واسطه آن می‌توانید برش در 0.1 میلیمتر را نیز به راحتی انجام دهید. همین موضوع سبب شده است که از این دستگاه در صنایع مختلفی از جمله پزشکی و مهندسی استفاده‌های بسیاری شود. از این دستگاه برش می‌توان برای برش متریال‌های مختلفی از جمله سنگ‌های قیمتی، فوم، شیشه و غیره استفاده کرد. 

مزایای دستگاه برش لیزری

از آنجایی که دستگاه برش لیزری در سیستم خود از استانداردترین و بروزترین سیستم‌ها استفاده کرده است مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد که یکی از مزیت‌های مهم آن ایجاد لبه‌های صاف می‌باشد که بعد از پایان کار دیگر نیازی به صاف کردن قسمت‌های اضافی نخواهد بود. علاوه بر این دقت بالای این سیستم نیز یکی از مزیت‌های این دستگاه است که سبب شده است که از آن در صنایع مختلف استفاده شود. 

دستگاه برش لیزر کارایی بالایی دارد و از آن می‌توان برای برش سخت‌ترین فلزات و سنگ‌ها نیز استفاده کرد. همچنین از این دستگاه می‌توان برای ایجاد الگو نیز استفاده کرد؛ دلیل این سخن نیز این است که دستگاه برش لیزر در ایجاد الگو با جزئیات بالا به خوبی عمل خواهد کرد. در ادامه به برخی از موارد کاربرد دستگاه برش لیزر نیز اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

از دستگاه برش لیزر در مواردی از جمله هوافضا، کشتی سازی و بخش‌های پزشکی استفاده می‌شود. دلیل این موارد کاربرد نیز ظرافت این دستگاه در برش در جزئیات می‌باشد. 

خودروسازی: یکی دیگر از موارد کاربرد دستگاه برش لیزر در صنعت خودرو می‌باشد که در این صنعت بسیاری از قطعات مورد نیاز خودروها به واسطه این دستگاه برش و سوراخ می‌شوند. همچنین از این دستگاه می‌توان برای شکل دهی به قطعات خودرو نیز استفاده کرد. 

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم از این نوع دستگاه برش می‌توان برای لیبل زدن محصولات نیز استفاده کرد. به عنوان مثال به واسطه این دستگاه برش لیزری می‌توانید بر روی محصولات دستی خود لیبل بزنید و آن‌ها را علامت گذاری کنید. لازم است در زمان خرید با نکات خرید دستگاه برش لیزر فلزات آشنا باشید تا بتوانید تجربه خرید بهتری داشته باشید.

تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC

این مسئله کاملا واضح است که این دو سیستم شباهت بسیاری به یکدیگر دارند؛ اما مواردی نیز به عنوان تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC موجود است که در این بخش از مقاله به 8 مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

  • روش برش

یکی از موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC در این است که در روش CNC برای برش از یک تیغه بسیار تیز استفاده می‌شود که بیشتر برای حفاری و سوراخ کردن کاربرد دارد؛ اما در روش برش لیزری مهمترین عامل در برش، حرارت می‌باشد و دستگاه هیچگونه تماسی با سطح برقرار نخواهد کرد.

  • شدت

یکی دیگر از موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC میزان شدت در حین کار می‌باشد. با توجه به این مسئله که در روش برش لیزری از حرارت استفاده می‌شود، این دستگاه در مقایسه با روش CNC از شدت و قدرت بیشتری برای برش برخوردار می‌باشد و برای برش‌های ظریف و با جزئیات بهتر عمل خواهد کرد. 

از طرفی نیز با توجه به شدت بالایی که دستگاه برش لیزری دارد، در برش سطوح سخت نیز عملکرد بهتری را از خود به نمایش خواهد گذاشت. البته این مسئله به این معنی نیست که CNC قدرت کمی در برش دارد و این دستگاه در مقایسه با سایر روش‌ها عملکرد بسیار بهتری را دارد. 

  • سرعت برش

با یک مقایسه ساده می‌توانید به این مسئله پی ببرید که دستگاه برش لیزر به واسطه استفاده از لیزر برای برش سرعت عمل بهتری را از خود به نمایش خواهد گذاشت. پس می‌توان یکی دیگر از موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC را سرعت برش دانست. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که از آنجایی که CNC از یک تیغه بسیار تیز برای برش و حکاکی استفاده می‌کند، ماندگاری بیشتری را در مقایسه با دستگاه برش لیزری دارد. 
کاربرد: یکی دیگر از موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC در موارد کاربرد آن‌ها می‌باشد. دستگاه برش لیزری در کارایی تنوع بالایی دارد و برای برش و حکاکی بر روی بسیاری از متریال‌ها قابل استفاده است . از جمله این متریال‌ها می‌توان به فلزات و غیرفلزاتی به مانند چرم، کاغذ و چوب اشاره کرد. 

اما این موضوع برای CNC صدق نمی‌کند و از این سیستم نمی‌توانید برای طیف وسیعی از متریال استفاده کنید. پس با توجه به این مسئله می‌توان به این موضوع پی برد که موارد کاربرد دستگاه برش لیزری بیشتر بوده و برای موارد خانگی نیز می‌توانید از آن استفاده کنید؛ زیرا در موارد بسیاری می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • اندازه لکه

تمامی دستگاه‌های برش در زمان برش ممکن است از خود لکه‌هایی را به جای بگذارند. از آنجایی که دستگاه برش لیرزی هیچگونه تماسی را با سطح مورد نظر برقرار نخواهد کرد و تمامی مراحل برش به وسیله حرارت صورت خواهد گرفت، اندازه لکه در این روش بسیار کوچک است. اما این موضوع در مورد دستگاه برش CNC صدق نمی‌کند و این روش در مقایسه با روش برش لیزری لکه‌های بزرگتری را ایجاد خواهد کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت که یکی دیگر از موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC نتایج برش می‌باشد که در روش برش لیزری بهتر می‌باشد.

  • تخصص عملیاتی

تخصص عملیاتی یا همان کاربری یکی دیگر از موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC به شمار می‌رود. دستگاه برش لیزری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای کار با این دستگاه نیازبه اطلاعات و آموزش خواهید داشت. اما استفاده از دستگاه برش CNC به دلیل پیچیدگی‌های کمی که دارد، راحت‌تر خواهد بود. برای استفاده از دستگاه برش CNC نیازی به آموزش تخصصی نخواهید داشت. البته لازم به ذکر است که دستگاه برش لیزری نیز دارای راهنمای کاربر می‌باشد که با مشاهده آن می‌توانید نحوه کار با این دستگاه را به خوبی بیاموزید. 

به عنوان مثال در حال حاضر فیلم‌های آموزشی بسیاری از دستگاه برش لیزری در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که با مشاهده آن‌ها می‌توانید به صورت کامل کار کردن با این دستگاه را فرا گیرید و متوجه تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC شوید.

  • دقت و ظرافت

از آنجایی که دستگاه برش لیزری از شدت و قدرت بیشتری برای برش برخوردار است و همچنین عدم تماس آن با سطح مورد نظر سبب شده است که دقت برش در این دستگاه بسیار بالا باشد. برای همین نیز امروزه شاهد هستیم که از این دستگاه برای برش‌های حساس پزشکی و مهندسی نیز استفاده می‌شود. 

اما این موضوع در مورد دستگاه برش CNC صدق نکرده و این دستگاه بیشتر برای کارهایی به مانند حفاری و یا سوراخ کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس می‌توان گفت که یکی دیگر از موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC دقت و ظرافت بالای دستگاه برش لیزری در برش متریال‌های مختلف می‌باشد.

  • مصرف برق

از آنجایی که دستگاه برش لیزر برای برش خود از حرارت استفاده می‌کند، برای برش به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت و به همین دلیل نیز مصرف انرژی در این دستگاه بالا است. البته لازم به ذکر است که با توجه به دقت و سرعت بالای این دستگاه در برش، این مصرف انرژی به خوبی جبران خواهد شد.

تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم را می‌توان جز اصلی‌ترین موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC دانست. علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، یکی دیگر از موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC با یکدیگر این است که در زمان استفاده از دستگاه برش لیزر زمان کمتری را صرف خواهید کرد و ضایعات شما در زمان کار کمتر خواهد شد که این مسئله نقش بسزایی را در کمتر کردن هزینه‌های کار خواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با دو مورد از روش‌های برش و موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC آشنا کنیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، دستگاه‌های برش CNC و دستگاه برش لیزری از سیستم برنامه ریزی کامپیوتری استفاده می‌کنند و همین مسئله به دقت بالای این دستگاه‌ها در برش کمک بسیاری کرده است. 

به عنوان مثال در حال حاضر از هر دو دستگاه در صنایع مختلفی از جمله هوافضا و پزشکی استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که موارد کاربرد دستگاه برش لیزری به مراتب بیشتر از دستگاه CNC می‌باشد و دلیل آن نیز ظرافت و دقت بالای این دستگاه می‌باشد.

در پایان جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که جدا از تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC، هر دو دستگاه در زمینه برش عملکرد بسیار خوبی را دارند و می‌توانید از هر یک از این موارد در برش و یا حفاری استفاده کنید. البته اگر کار شما به گونه‌ای است که نیاز دارید از دستگاه برش خود برای برش متریال‌های مختلفی استفاده کنید، توصیه ما به شما استفاده از دستگاه برش لیزری می‌باشد.

سوالات متداول

تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC در چیست؟

موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC بسیار زیاد است؛ اما به صورت کلی می‌توان مهمترین موارد تفاوت دستگاه برش لیزری با CNC را دقت بالای دستگاه برش لیزری، ظرافت دستگاه برش لیزری، کارایی بیشتر آن و مصرف انرژی کمتر توسط دستگاه برش CNC دانست.

کدام دستگاه برش برای حکاکی و حفاری مناسب است؟

بسته به کاری که قصد انجام آن را دارید می‌توانید از هر یک از این دستگاه‌ها برای برش متریال خود استفاده کنید؛ اما به صورت کلی از آنجایی که دستگاه برش لیزری برتری چشمگیری را در مقایسه با دستگاه برش CNC دارد، توصیه ما به شما استفاده از دستگاه برش لیزری است. البته دستگاه برش CNC در مقایسه با سایر روش‌ها عملکرد قابل قبولی دارد و در صورت در دسترس نبودن دستگاه برش لیزری می‌توانید از آن استفاده کنید.

دستگاه برش لیزری در چه صنایعی کاربرد دارد؟

دستگاه برش لیزری با توجه به دقت و ظرافت بالایی که دارد، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله این موارد می‌توان به صنعت هوافضا، خودروسازی اشاره کرد. همچنین با توجه به دقت و ظرافت بالای این دستگاه برش، از آن در صنایع حساسی به مانند پزشکی و جواهرسازی نیز استفاده می‌شود. دستگاه برش لیزری در به نمایش گذاشتن جزئیات به خوبی عمل می‌کند و به همین دلیل برای تولید طراحی‌های الگو بسیار مناسب است.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت جهان لیزر